سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف بزرگترین مزرعه رمزارز غیرمجاز در شیراز

مدیر بازرسی شرکت توزیع نیروی برق شیراز گفت: در هفته‌های اخیر و با همکاری دستگاه قضایی و پلیس امنیت اقتصادی فارس، بزرگترین مزرعه استخراج رمزارز غیرمجاز در شهر شیراز کشف شد.

محمد حضرتی گفت: در بررسی‌های کارشناسی، استعلامات از مراکز ذی‌صلاح، بهره‌گیری از گزارشات مردمی و همچنین استفاده از بانک اطلاعاتی این مرکز غیرمجاز شناسایی و با اخذ دستورات قضایی و راهبری و مساعدت پلیس عملیات شناسایی و اقدامات قانونی صورت گرفت.

او گفت: بعد از تکمیل گزارش‌های تخصصی و مستندات مدنظر، با همکاری دستگاه قضایی و پلیس امنیت اقتصادی فارس، در یک اقدام منسجم، دستگاه‌های غیرمجاز جمع‌آوری و به انبار کالای قاچاق منتقل شد.

مدیر بازرسی شرکت توزیع نیروی برق شیراز خاطرنشان کرد: انرژی برگشتی حاصل از کشف و ضبط این تعداد ماینر غیرمجاز، معادل هفت میلیون کیلووات ساعت محاسبه شده است.

او با یادآوری اینکه ارزش ریالی این میزان انرژی برق بالغ بر ۲۰۷ میلیارد ریال برآورد می‌شود، گفت: هر دستگاه استخراج رمزارز (ماینر) حدود مصرف سه خانوار انرژی برق مصرف می‌کند و با توجه به ناترازی در فصل تابستان با هدف پایداری شبکه سراسری، حتی مراکز مجاز هم فعالیتشان محدود و گاهی ممنوع می‌شود.

حضرتی گفت: از ابتدای امسال تاکنون با همکاری مراجع قضایی و انتظامی، ۴۱ مرکز استخراج رمزدارایی شامل ۱۴۲۹ دستگاه غیرمجاز در محدوده شرکت توزیع برق شیراز، شناسایی، کشف و ضبط شده است.

مدیر بازرسی شرکت توزیع نیروی برق شیراز با بیان اینکه مراکز استخراج رمزارز غیرمجاز منجر به افزایش مصرف برق و اثرگذار بر ناترازی انرژی محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد که اقدامات فنی و تخصصی برای شناسایی چنین مراکز و کشف دستگاه‌های ماینر غیرمجاز در حوزه فعالیت شرکت توزیع نیروی برق شیراز به طور جدی ادامه دارد.

او با اشاره به تصمیمات وزارت نیرو و شرکت توانیر برای مقابله با استخراج رمز ارز‌های غیرمجاز، گفت: استخراج کنندگان غیرمجاز رمز ارز، باید بهای برق مورد استفاده برای استخراج رمز ارز را با بالاترین قیمت که همان نرخ صادراتی است، پرداخت کنند.

حضرتی افزود: این هزینه در ماه‌های گرم دو برابر شده، به علاوه اینکه هزینه‌های کشف، دستکاری لوازم اندازه‌گیری و خسارت به شبکه نیز محاسبه و دریافت شده و در صورت تکرار، انشعاب مشترک نیز جمع‌آوری می‌شود.

مدیر بازرسی شرکت توزیع نیروی برق شیراز با بیان اینکه استفاده از دستگاه‌های استخراج رمز ارز باعث بروز نوسان و واردآمدن آسیب به تجهیزات شبکه و لوازم برقی شهروندان و در نهایت قطع برق می‌شود، گفت: با دارندگان غیرمجاز این دستگاه‌ها براساس قانون برخورد قاطع خواهد شد و دستگاه‌های آنها پس از شناسایی و کشف به مقام‌های قضایی برای امحاء تحویل می‌شود.

او از ۲ برابر شدن پاداش شناسایی و معرفی استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارز خبر داد و افزود: اطلاعات هویتی و مشخصات گزارش دهندگان کاملاً محرمانه حفظ می‌شود و شهروندان می‌توانند از طریق شماره ۱۱۳ ستاد خبری وزارت اطلاعات، شماره ۱۱۴ ستاد خبری اطلاعات سپاه، سامانه «سمات» شرکت توانیر به آدرس www.tavanir.org.ir/samaat یا ثبت گزارش از طریق اپلیکیشن «برق من»، استخراج کنندگان غیرقانونی رمز ارز‌ها را معرفی کنند و مطابق با دستورالعمل وزارت نیرو از پاداش مذکور بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.