سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید ماهانه شیرخشک به ۷.۵ میلیون قوطی رسید

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت: بنابر آمار ماه گذشته ۷.۵ میلیون قوطی شیرخشک‌ تولید شد، درحالیکه حداکثر نیاز کشور ۶ میلیون قوطی است.

هانی تحویل زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طی هفته های اخیر سازمان غذا و دارو لیست های ارزی تامین می کند و همواره تخصیص ارز را بانک مرکزی انجام می دهد.

او با بیان اینکه ماه گذشته ۷.۵ میلیون قوطی شیرخشک در کشور تولید شد، افزود: بنابر آمار نیاز ماهانه ۶ میلیون قوطی است که بنابراین در وضعیت تولید و عرضه شرایط خوبی داریم که با استمرار تخصیص ها به تولیدکننده مشکلی از لحاظ تولید نخواهیم داشت.

تولید شیرخشک نوزاد ۱.۵ میلیون قوطی مازاد بر نیاز کشور

تحویل زاده ادامه داد: بنابر آمار ماه گذشته ۱.۵ میلیون قوطی مازاد بر نیاز کشور تولید کردیم که در صورت تخصیص ارز پایدار به تولیدکننده، مشکلی از لحاظ تامین نیاز بازار نداریم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با بیان اینکه امکان تولید سالانه ۱۲۵ میلیون قوطی شیرخشک در کشور داریم، افزود: بنابر آمار نیاز کل بازار ۷۰ میلیون قوطی است که مابقی آن امکان صادرات داریم. هرچند در شرایط فعلی بازار صادرات   از دست دادیم، اما مجدد می توان یه چرخه صادرات بازگشت.

او با اشاره به مشکلات شیرخشک در کشور گفت: مشکل شیرخشک بیمه سلامت است چراکه تا چندسال گذشته تنها به تولیدکننده یارانه داده می شد که در یکسال اخیر علاوه بر تخصیص ارز ترجیحی به تولیدکننده، بیمه سلامت هم نصف هزینه شیرخشک پرداخت می کند که همین امر منجر به کاهش قیمت شیرخشک نسبت به کشورهای همسایه و در نهایت مصرف غیرعادی و قاچاق شیرخشک اطفال به بازارهای اطراف را به همراه داشته است. از این رو توصیه ما این است که هرچه سریع تر بیمه سلامت حذف شود و یارانه مستقیما به خانوار داده شود.

نگرانی بابت تامین شیرخشک نوزاد نداریم

 به گفته تحویل زاده، بنابر آمار قیمت کنونی شیرخشک در کشور ما یک پنجم کشورهای همسایه است و از طرفی قیمت شیرخشک اطفال نسبت به شیرخشک صنعتی هم پایین تر است که این امر منجر به افزایش مصرف می شود. هرچند تولیدکنندگان اصراری بر تخصیص ارز ترجیحی ندارند، اما اگر دولت ارز تخصیص بدهد، قسمت عرضه بیمه سلامت درگیر نکند که نارضایتی در سطح داروخانه ها ایجاد کند.

 رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی در شرایط عادی مصرف شیرخشک کشور را ۵۰ تا ۵۵ میلیون قوطی اعلام کرد و افزود: با توجه به تخصیص ارز یارانه ای، مصرف بی رویه بالا رفته است و از طرفی تاخیر بیمه سلامت در پرداخت معوقات داروخانه ها موجب شده تا آنها رغبتی به فروش نداشته باشند، از این رو هر چه سریع تر شیرخشک از زنجیره تامین باید خارج شود و یارانه نقدی مستقیم به خانوار پرداخت شود تا قدرت خرید کاهش نیابد.

او با بیان اینکه ۵ کارخانه شیرخشک نوزاد در کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: در حال حاضر کارخانه ها  با ظرفیت حداکثری مشغول فعالیت هستند و بیشتر از مازاد مصرف تولید شده است و بی تردید هرمحصولی که قیمت بی حد و حصر پایین بیاید بحث قاچاق مطرح است و مختص شیرخشک نیست.

 این مقام مسئول گفت: با توجه به شرایط مساعد تخصیص ارز نگرانی بابت تامین شیرخشک نوزاد نداریم و کمبودها مرتفع می شود. حال امیدواریم امیدواریم بصورت پایدار ارز تخصیص بدهند تا تولید شیرخشک پایدار داشته باشیم.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
گران است