سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

روسیه همواره نگاهش این بوده که جزایر سه‌گانه تحت مالکیت ایران است

کارشناس مسائل اوراسیا گفت: روسیه همواره نگاهش این بوده که جزایر سه‌گانه تحت مالکیت ایران است، روس‌ها مهمان نشست شورای همکاری خلیج فارس بوده‌اند و امضایشان هم پای بیانیه نبوده است.

مدبر کارشناس مسائل اوراسیا در گفت و گوی ویژه خبری تصریح کرد: انگلیس ابتدا فضای تخریب روسیه را دنبال کرد، بعد صحبت از ارسال سلاح از ایران به روسیه را مطرح کرد که ابتدا حتی آمریکا هم تکذیب کرد. گوجه و سیب زمینی که ما به روسیه می فرستیم می خواستند در افکار عمومی به عنوان موشک بالستیک جا بزنند. 

او افزود: کشتی که موشک حمل می کند باید تخصصی باشد و در بندر آستاراخان نمی تواند توقف کند. هدف ممانعت از ایجاد راه گذر شمال به جنوب بوده است تا این منطقه را نا امن کنند. این راهگذر به شدت برای غرب خطرناک است. آقای قالیباف و آقای احمدیان صراحتا تاکید کردند که این راهگذر باید راه بیفتد.

کارشناس مسائل اوراسیا بیان کرد: الان ایران به عنوان عضو دایم قرار است در بریکس شرکت کند که به شدت برای ما مهم است و این به شدت برای غرب نگران کننده است و از همین رو در صدد است تا روابط ایران و روسیه را تخریب کند. 

مدبر گفت: مساله جزایر سه گانه ریشه ادعای دروغینش در باکینگهام است درحالی که ما سر فتنه را رها کرده ایم. استارمر در دوره نخست وزیری اش ایران را تهدید به جنگ کرده و بار‌ها اقدامات ضد امنیتی علیه ایران انجام داده است، اما تا به حال دیده اید این رسانه‌های غرب گرا موضع داشته باشند. 

کارشناس مسائل اوراسیا گفت: لاوروف در سفر اخیرش در شورای همکاری خلیج فارس صراحتا به کشور‌های عربی خلیج فارس تاکید کرد که تعمیق روابط شما با ایران و کاهش با اسراییل از تنش در منطقه جلوگیری می کند. 

او تاکید کرد: روسیه همواره نگاهش این است که جزایر سه گانه تحت مالکیت ایران است. روس‌ها مهمان نشست شورای همکاری خلیج فارس بوده اند و امضایشان هم پای بیانیه نبوده است.

اینکه روسیه آمده دالان زنگزور را با تفاهم ترکیه و باکو به منطقه تحمیل کند غلط است

خرسند کارشناس مسائل بین الملل در ادامه این برنامه گفت: ما در زمان امضای تفاهم نامه بلند مدت ایران با روسیه هستیم و این در فضا سازی‌ها بر ضد ایران و روسیه از سوی غرب نقش دارد. اینکه می‌گویند روسیه آمده دالان زنگزور را با تفاهم ترکیه و باکو به منطقه تحمیل کند غلط است. همواره غرب در صدد بوده است تا ابتدا ایران را منزوی و در موضع ضعف قرار دهد و بعد به سمت مذاکره احتمالی برود.

او گفت: اینها در صددند اولا زمینه انفصال ایران از روسیه را فراهم کنند، موجی که راه افتاد را نتوانستیم شفاف کنیم، اما غرب به دنبال تفرقه بین دو کشور است تا جایی که حتی مقامات رسمی ما هم واکنش نشان دادند. فاصله گرفتن ایران از روسیه‌ای که بار‌ها نقش حامی ایران را در مذاکره داشتند به این دلیل است که غرب می خواهد ابتدا ایران را منزوی کند.

در بودجه آمریکا ۳۰۰ میلیون دلار برای تخریب رابطه ایران روسیه هزینه شده است


داریوش صفر نژاد کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: چند سال است که در قانون بودجه مصوب سالانه سیاسی دفاعی امنیتی آمریکا رقم بالای ۹۰۰ میلیارد دلار هم هست که چند بند اختصاصی دارد. حدود ۳۰۰ میلیون دلار بودجه در طول یک سال برای ایجاد چالش در روابط ایران و روسیه است. حدود ۳۰۰ میلیون دلار ایجاد چالش در روابط ایران و چین است و حدود ۶۰۰ میلیون دلار ایجاد چالش در روابط ایران با کشور‌های همسایه اش.

او افزود:  هر کشوری که در دنیا نمی‌خواهد زیر بلیط کامل آمریکا و غرب و ناتو باشد باید تحریم بشود هر روز هم به تعداد این تحریمی‌ها اضافه می‌شود.  این تحریم‌ها باعث درون گرایی می شود. این درون گرایی‌ها باعث یک سری درون زایی‌ها می شود و این درون زایی‌ها یک سری همکاری‌های جدید را به وجود می آورد یکی از این ساختار‌های جدیدی که امروز در دنیا در حوزه اقتصاد در حال رشد است بریکس است این فضاسازی‌ها در ایام اجلاس مقدماتی این اجلاس سران انجام شد هیچ کدام از اینها اتفاقی نیست.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: دو قدرت جهانی دو عضو موثر شورای امنیت روسیه و چین اعلام کردند ما با ایران ائتلاف مشترکیم. چندماه دیگر اجلاس بریکس را داریم که این مهمترین اولویت دستگاه سیاست خارجی ما باید قرار بگیرد که یک سازمان ضد تحریمی شکننده تحریم‌هاست که در ابعاد مختلف سیاسی امنیتی اجتماعی دست دیپلمات ما را در هر مذاکره باز می کند. الان آقای لاوروف از آقای عراقچی دعوت کرده به مسکو که امیدوارم زودتر این سفر صورت بگیرد، زیرا هرچه سطح تماس دستگاه دیپلماسی ما در دولت جدید با دولت روسیه بیشتر بشود این هر نوع سوء تفاهمی را رفع می کند.

او افزود: در شرایطی که ما داریم می بینیم که اتحادیه اروپا عمیقا رویکرد ضد ایرانی پیش گرفته و به سرعت تحریم‌ها را افزایش می دهد ما باید مسیر همکاری مان را با روسیه تقویت کنیم. 

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: وزیر خارجه چین در ملاقات با آقای امیر احمدیان رسما می گوید ما با هم ائتلاف مشترک هستیم این جملات غربی‌ها را شدیدا نگران می کند. با چه کسی ما می توانیم از این شبکه مالی دلار خارج شویم به جز کسانی که غربی‌ها را شدیدا نگران می کنند الان دو قدرت جهانی دو عضو موثر شورای امنیت روسیه و چین می گویند ما با هم ائتلاف مشترکیم اروپایی‌ها به هیچ وجه از این نمی گذرند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
باران آذری
۱۱:۴۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
به نظرم
روسیه حمایت ایران میخواد برای الحاق قسمتهای ازاوکراین به خاک خودش
و در عوض ما میتونیم توافق کنیم و روسیه هم این و میخواد ک ب الحاق خاک جدا شده ما مانند آران و شروان( آذربایجان باکو امروزی) به ایران کمک و حمایت کند!

بخاطر این هرچند وقت شیطنت های برای هشدار و فشار به ایران در جهت همکاری در این امر و وورود ب توافق مشترک ، انجام می دهد


امیدوارم سیاستمداران ما ب خوبی تصمیم بگیرند
اینم میتونه فرصت طلایی باشه
کمیل
۱۰:۴۷ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
اخیرأ کارشناسان نیت خوانی هم می کنند!
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
نگاه ما نه شرقی نه غربی درعین اینکه دست دوستی می دهیم تاریخ ثابت کرد که باید به عهد آنها مطمئن نباشیم وهمیشه روی قدرت خود متکی باشیم واز میهن خود باقدرت محافظت کنیم
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
زنگزور رو میدن آذربایجان ، بعدش آذربایجان رو میدن ایران.،.
بعدش بحرین و هرات و...
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
اين ها خاک ما بودند