سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حال و روز ناخوش خانه مشیر؛ یادمان تاریخ در انتظار نگاه حمایتی مسئولان میراث فرهنگی

خانه تاریخی مشیر در شهرستان داراب وضعیت مناسبی ندارد و به پناهگاه معتادان و ولگردان تبدیل شده است.

شیر، در حالی که دهان خشکیده اش از بی آبی باز مانده، نگاهش به حوض خیره گشته، علف‌های هرز و خار و خاشاک و شاخ و برگ‌های خشکیده درختان همه جای حیاط را فرا گرفته، قسمت‌هایی از دیوار حیاط ریزش کرده، نمای ساختمان و بخش‌هایی از سقف خانه فرو ریخته و آجر‌های آن کنده و سست و بی دوام شده و پنجره‌ها فرو افتاده اند، نخاله‌ها و زباله‌ها در حیاط و داخل ساختمان مشهود است، این‌ها را تصاویر فریاد می‌زنند، تصاویری که مربوط به بخش‌هایی از خانه تاریخی مشیر است. 

سیاوش آریا فعال و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس با ارسال تصاویری از وضعیت نامناسب خانه تاریخی مشیر در شهرستان داراب برای خبرنگار ما اظهار کرد: این بنای تاریخی که یادگار قاجاریان در شهرستان داراب است در پی بی مهری و بی توجهی به پناهگاه معتادان و ولگردان تبدیل شده است.

او با تاکید بر اینکه این بنای تاریخی با همه ارزش‌ها و برجستگی ها، امروزه به پناهگاه معتادان و ولگردان تبدیل شده است، افزود: سودجویان و سوداگران اموال تاریخی و فرهنگیِ بیمار و فرومایه، در و پنجره و دیگر وسایل ارزشمند بنا را به یغما برده و ربوده اند.

آریا اضافه کرد: همچنین با گذ‌شت زمان و عوامل طبیعی و بدتر از آن رسیدگی نکردن، بیش‌تر بخش‌های این بنا فرو ریخته، آجر‌های آن سست و بی دوام و کنده شده و نیاز فوری به مرمت و استحکام بخشی دارد.

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس تصریح کرد: هم اینک این بنا از شرایط پایداری خوبی برخوردار نیست و با نخستین باران پاییزی، بخش‌های اصلی آن فرو خواهد ریخت.

فعال میراث فرهنگی در فارس ادامه داد: کنشگران و دوستداران میراث فرهنگی از مدیران استانی و مسئولان مربوطه خواستار رسیدگی و توجه بیش‌تر به خانه تاریخی و ارزشمند مشیر داراب هستند.

او بیان کرد: همچنین بر پایه شواهد و اسناد، مالک بنا که سازمان هلال احمر بوده، با اعتبار مالی که بدان رسیده، مدتی است به دنبال مرمت آن است که میراث فرهنگی شهرستان همکاری‌های لازم را انجام نداده و کارشکنی می‌کند که قابل تامل است.

آریا گفت: از سویی، بر پایه قانون، بنا‌های تاریخی که در اختیار دیگر نهاد‌های دولتی است باید از سوی همان نهاد مورد مرمت قرار گیرد و بودجه آن را تامین کند و باید با نظارت و هماهنگی میراث فرهنگی کار‌های مرمتی و یا هرگونه دخالت و تغییری در آن بنای تاریخی انجام شود.

پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس با بیان اینکه خانه تاریخی و گرمابه قاجاری مشیر هر ۲ در کنار هم جای دارد و در اختیار سازمان هلال احمر است، افزود: گرمابه تاریخی و ملی مشیر نیز از وضعیت مشابهی برخوردار است و به حال خود رها شده است.

خانه تاریخی مشیر داراب به شماره ۳۰۸ در سال ۱۴۰۰ به ثبت ملی رسیده است و در خیابان بهار، کوچه بازرگانی سابق واقع شده است.

یادمان‌های تاریخی و فرهنگی که دسترنج نیاکان پاک سر‌شت ماست در اصل سرمایه‌های بزرگ و ارزشمند و فرهنگی کشور به شمار می‌آیند که امانتی است نزد ما و مسئولیت داریم تا آن‌ها را همان گونه به ما رسیده، حفظ و پاسداری کرده و به آیندگان که صاحبان اصلی هستند، سپرده و واگذار کنیم.

نیاز به یادآوری است که یادگار‌های تاریخی، پشتوانه و آبروی فرهنگی کشور به شمار می‌آیند و پاسداری، نگاهبانی و حفظ آن‌ها بر دوش همه نهادها، سازمان‌های دولتی و مردم است.

اما با این همه، وضعیت یادمان تاریخی مشیر در شهرستان داراب خوب نیست و به حال خود رها شده و در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی به سر می‌برد و به حمایت همه سازمان‌ها و مردم نیاز دارد.

 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
بعضی کشورها که تاریخی ندارند برای خودشان تاریخ سازی می کنند و برعکس در کشور باستانی ایران، تاریخ در حال محو شدن است. مسئولان کجا هستند؟!
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
پولییییییی که میخوایییییننن خرج این بناهایییی تاریخی کنید خرج بچه هایییی مردم کنید که ب قول خودتون چند روز دیگه میرن مدرسه یا خرج دختر پسر هایییی تازه داماد کنید
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
اگه پولی خرج این آثار تاریخی شده بود الان به این حال و وضعیت نبود