سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مسئله جزایر سه‌گانه خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است

هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل گفت:مسکو نباید منافع خودش را برای برخی کشور‌های کوچک منطقه قربانی کند و تحت تاثیر فضاسازی‌های آن‌ها قرار گیرد.

شورای همکاری خلیج فارس در روز‌های گذشته با تکرار ادعا‌های واهی و بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، این جزایر را به زعم خود متعلق به امارات دانست و به موضع ثابت و مصوبات قبلی خود مبنی بر محکومیت آنچه آن را به زعم خود استمرار اشغال جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی) توسط ایران خواند، اشاره کرد.

همچنین موضع گیری اخیر روسیه در باره کریدور جعلی «زنگه زور» و همکاری با جمهوری آذربایجان برای فعال سازی آن بازتاب منفی زیادی در بین سیاستمداران، اساتید دانشگاه، متخصصان حمل و نقل و ترانزیت داشته است. اعلام حمایت پوتین از رئیس جمهوری آذربایجان به همان اندازه حمایت ولادیمیر پوتین از موضع گیری رهبران امارات متحده عربی در باره جزایر سه گانه ایران در خیلج فارس، تعحب برانگیز بوده است.

در همین زمینه محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار توییتی نوشت رفتار دولتمردان روسیه درباره گذرگاه زنگزور و جزایر سه گانه ایران، به هیچ وجه قابل قبول نیست و با اظهار دوستی آنها و روابط راهبردی با ایران، در تناقض آشکار است. این ابهامات را باید برطرف کنند.

در همین زمینه حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با موضع گیری جدید روس‌ها به جزایر سه گانه ایرانی و واکنش کشورمان اظهار کرد:   مسئله جزایر سه گانه خط قرمز ما است و به هر حال کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس همواره در طول چند دهه گذشته از این ترجیح بند ملال آو ر و تکراری به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه روسیه هم بدون توجه به آن که ایران کشوری تاثیرگذار در منطقه بوده و شریکی راهبردی برای آن‌ها محسوب می‌شود گاهی اوقات صحبت های عجیبی را مطرح می کنند.

وی ادامه داد: مسکو نباید منافع خودش را برای برخی کشور‌های کوچک منطقه قربانی کند و تحت تاثیر این فضا سازی‌ها قرار گیرد. مسئله جزایر سه گانه موضوعی ملی و راهبردی برای ایران است و اینگونه موضع گیری‌ها کمکی به مشکلات منطقه نمی‌کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: روسیه هم اکنون درگیر جنگ با اوکراین است و ایران هم در طول این مدت در کنار روسیه بود و آن‌ها هم نباید منافع خود را برای این کشور‌های کوچک فدا کند و موضع گیری های این چنینی را مطرح کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.