سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکنش امام‌جمعه‌ یاسوج به موضوع دنای‌شمالی

امام جمعه یاسوج گفت: اگر قرار است کاری در دنا انجام شود، باید به مسائل محیط زیستی توجه شود.

امام جمعه یاسوج به تخریب محیط زیستی کوه دنا از طریق ساخت سد اشاره کرد و گفت: مردم از این امر نگران هستند و این نگرانی هم به جا است.

خطیب نماز جمعه یاسوج ضمن تبریک آغاز هفته وحدت، گفت: وقتی پیامبر(ص) به پیامبری مبعوث شد، حوادث بسیاری در جهان به وقوع پیوست و به این دلیل بود که شخصیت بزرگی به عرصه عالم پا گذاشت. ۵۳ سال قبل از هجرت ولادت آن حضرت اتفاق افتاد که هفته وحدت نام گذاری شده است

آیت الله حسینی حضور انبیا گذشته را مقدمه‌ای برای ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) دانست و یادآور شد: برای اینکه پیامبر اسلام (ص) متولد و به پیامبری مبعوث شود که بعد از این تولد، حوادث بسیاری در جهان اتفاق افتاد.با توجه به هفته وحدت، ما علل و عوامل بسیاری داریم که با برادران اهل سنت وحدت داشته باشیم .

امام جمعه یاسوج با اشاره به اینکه همه بت‌ها در آن ایام شکسته، پادشاهان لال و حرف‌های آنها واژگون شد، افزود: همه این‌ها بیانگر این موضوع بود که شخصیت بزرگی قدم به عرصه خاکی گذاشته و حتی خود شیطان دچار وحشت شد.

آیت الله حسینی ادامه داد: دشمنان بسیاری امروز مسلمانان را می‌کشند و صهیونیست‌ها، آمریکا و انگلیس مثل شیطان قسم خوردند که جهان اسلام روی آرامش نبیند. از زمانی که این‌ها در امور مسلمانان دخالت کردند، تاکنون مسلمانان روی آرامش را ندیدند، ناموس ملت‌ها، سرمایه‌های مادی، معنوی و همه را به یغما بردند و مردم را سرکوب می‌کنند.

وی ادامه داد: ما نقاط بسیار مشترکی با برادران اهل سنت داریم که می‌تواند نقطه وحدت باشد، ولی گاهی ما انگشت روی نقاط اختلافی می‌گذاریم که دشمنان از این کارها سوء استفاده می‌کنند.

آیت الله حسینی کار انگلیس را تفرقه انداختن و حکومت کردن دانست و افزود: در مناطقی که شیعیان و اهل سنت در کنار هم زندگی می‌کردند انگلیسی‌ها شعاری شبانه و به صورت مخفی علیه اهل سنت می‌دادند و سپس در محله شیعه نشین‌ها نیز شعاری می‌دادند که می‌گفتند این کار سنی‌ها است و بین آنها اختلاف اندازی می‌کردند.

خطیب نماز جمعه یاسوج بیان کرد: امروز این همه ظلم بر علیه جهان اسلام که نمونه آن در غزه و نقاط دیگر در حال اتفاق است همه ناشی از اتلاف افکنی بوده که اگر ما وحدت داشته باشیم، این حوادث تلخ اتفاق نمی‌افتد. کسانی که امروز مسلمان بوده، حکومت و دولت دارند و از آمریکا، انگلیس و صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند و در همین فاجعه غزه از صهیونیست‌ها نیز دفاع می‌کنند.

آیت الله حسینی به روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد محمد حسین شهریار اشاره کرد و ضمن گرامی‌داشت این روز، اظهار کرد: شعر و ادب فارسی در ارتقای فرهنگی جامعه ما نقش ارزشمندی دارد و در گذشته کلمات حکیمانه و پند و اندرزها با همین اشعار در بین جامعه ما ترویج می‌شد.

وی ادامه داد: شخصیت‌هایی مثل سعدی، فردوسی، حافظ، مولوی و هزاران شاعر برجسته‌ای توانستند که هم زبان فارسی را پاس بدارند و هم در قالب شعر مردم را نصایح اخلاقی کنند که این هم باعث ترویج دین و اخلاق می‌شد.

وی گفت: استاد محمد حسین شهریار نیز شعر زیبایی در وصف حضرت امیرالمومنین امام علی علیه السلام دارد «علی ای همای رحمت، تو چه آیتی خدا را. که به ما سوا کندی همه سایه هما را».

آیت الله حسینی ضمن تقدیر و تشکر از شرکت کنندگان و همچنین برگزارکنندگان کنگره ملی سرداران و شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: مردم استان و شهر یاسوج در مدت زمان برگزاری این کنگره عظمتی خلق کردند، سنگ تمام گذاشتند و همه این‌ها به برکت آبروی شهدا است.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج به تخریب محیط زیستی کوه دنا از طریق ساخت سد اشاره کرد و افزود: مردم از این امر نگران هستند و این نگرانی به جا است.

وی تاکید کرد: امروز کوه دنا مثل یک یخچال عمل می‌کند، برف ساز و باران آور است و می‌گویند اگر از یک طرف سد خرسان و از طرفی سد ماندگان احداث شود، این هوا و فضای محیط زیستی کوه دنا به هم می‌خورد و با مشکل مواجه می‌شویم.

آیت الله حسینی ضمن تاکید بر اینکه برف گیری و باران آوری که در گذشته داشتیم با انجام چنین کاری را نخواهیم داشت، بیان کرد: کوه دنا سرچشمه بسیاری از رودخانه‌ها و آبشارها و برای کشور است و لذا اگر می‌خواهیم سدی ایجاد کنیم و کاری انجام دهیم، باید مسائل محیط زیستی را نیز مورد توجه قرار دهیم.

امام جمعه یاسوج گفت: مسئله کوه دنا موضوع ساده‌ای نیست، کوه دنا نامی جهانی و اثر جهانی بر مسئله محیط زیست دارد و باید این مسائل مورد توجه باشد و از آن نباید غفلت کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.