سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف بمب به جا مانده از جنگ گُجستان، حین عملیات حفاری گاز + فیلم

بمب ۵۰۰ کیلویی در شمال غرب استان فارس حد فاصل استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان رستم کشف شد.

به گفته مسئولان محلی در شهرستان رستم در ساعت ۱۶ و ۳٠ دقیقه پنج شنبه بیست و دوم شهریور یک بمب ۵۰۰ کیلویی حین عملیات حفاری لوله کشی گاز در محل روستای امیر ایوب نزدیک به امامزاده در عمق ۶۵ سانتی متری سطح زمین کشف شد.

بنظر می‌رسد این بمب از بقایای بمباران جنگ گجستان توسط رژیم پهلوی در شمال باشد.

بر اساس اظهارات مسئولان اداره گاز این شهرستان، در حین عملیات لوله کشی گاز متوجه این شی بازمانده از جنگ گجستان شده اند و پس از تماس تلفنی رییس شرکت گاز با فرماندار رستم و مسئولان انتظامی و امنیتی هماهنگی‌های لازم به منظور اعزام واحد متخصص ارتش از سطح استان توسط فرمانداری صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، نقطه مورد نظر در روستای امیرایوب بمنظور جلوگیری از خطر احتمالی انفجار تا رسیدن تیم خنثی سازی توسط نیروی انتظامی تحت کنترل قرار گرفت.

ساعت هشت صبح ۳۱ فروردین ۱۳۴۲ در نقطه‌ای به نام تنگ «گُجستان» عشایر بویراحمدی راه را بر قشون ارتش سد کردند و این سرآغاز جنگ گجستان بین ارتش و عشایر بویراحمدی و ممسنی در منطقه رستم است.

این نبرد یک روزه با قوای دولتی به فرماندهی سرلشکرآریانا با شکست قوای شاهنشاهی همراه بود.

حکومت پهلوی پس از این درگیری از اردیبهشت تا خرداد همان سال به صورت روزانه و در چند نوبت به وسیله هواپیما‌های خود بر سر عشایر مستقر در منطقه گجستان، جلیل و لوداب ودگیر مناطق بویراحمد بمب می‌ریخت که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از عشایر شد.

شهرستان رستم به مرکزیت مصیری در ۱۷۵ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.