سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاهده ٢ توله خرس سیاه آسیایی در مارز قلعه‌گنج

رئیس اداره حفاظت محیط زیست قلعه گنج از مشاهده ٢ قلاده توله خرس سیاه آسیایی در ارتفاعات روستای اورتین این شهرستان خبر داد.

احمد داورپناه رئیس اداره حفاظت محیط زیست قلعه گنج در جنوب کرمان گفت: کارشناسان و ماموران یگان حفاظت این اداره طی پایش و کنترل مناطق تحت مدیریت در ارتفاعات روستای اورتین شهرستان (منطقه حفاظت شه مارز) در اتفاقی کم نظیر از ٢ قلاده توله خرس سیاه آسیایی فیلمبرداری کردند. 

وی از ساکنان روستا‌ها و جوامع محلی مناطق روستایی این شهرستان خواست، در صورت مشاهده خرس بدون ایجاد چالش و درگیری موارد را به محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

به گفته داورپناه، در این فصل که بیشتر جوامع محلی برای برداشت بنه و گیاهان دارویی به زیستگاه‌های این شهرستان‌ها می‌روند، ممکن است با گونه‌های حیات وحش برخورد داشته باشند و نباید محل زیست ابن حیوانات را ناامن کنند.

داورپناه افزود: خرس سیاه آسیایی (بلوچی) از گونه‌ای در معرض انقراض در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارد.

خرس سیاه آسیایی (بلوچی) از نقش مهمی در تنوع زیستی، زنجیره غذایی و حفظ چرخه زیستی منطقه برخوردار است و حفاظت از آن به عنوان یک اولویت پیش روی کارشناسان و مسئولان محیط زیست قرار دارد.

خرس سیاه آسیایی (بلوچی) گونه در معرض انقراض در ایران است و فقط در سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان دیده می‌شود که در جنوب کرمان هم در مناطق زریاب، بحراسمان، مارز، قلعه گنج و کهنوج زیست می‌کند.

براساس اعلام مسئولان محیط زیست خرس حیوان مهاجمی نیست؛ بنابراین پیش‌اخطار دادن از طریق سر و صدا موجب دوری این حیوان می‌شود و فقط در شرایط ناگهانی و شوکه شدن و در حالت دفاعی حمله می‌کند.

خرس با ایجاد دود، آتش و علایم هشدار دهنده به باغ وارد نمی‌شود و باید این کار را چند بار در روز‌های متوالی تکرار کنند.

در توصیه‌ها برای مواجهه با خرس تاکید شده مردم در نزدیک شدن با خرس به هیچ وجه حالت تهاجمی نگیرند، با چوب به حیوان حمله نکنند، از حرکت بایستند یا بشینند تا خرس از آنها احساس ترس نکند؛ چراکه تمام حملات به دلیل احساس ترس به وجود می‌آید.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.