سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست نمایندگان امنیتی بریکس مطرح کرد؛

پیشنهاد ایران برای تأسیس ساختار امنیتی مختص بریکس با هدف مقابله با تهدیدات مشترک جهانی

احمدیان در نشست نمایندگان عالی‌رتبه‌ امنیتی کشورهای بریکس، پیشنهاد تأسیس ساختار امنیتی مختص بریکس با عنوان «کمیسیون امنیت بریکس» و تعریف سازوکارهای همکاری مشترک در حوزه‌های صلح و امنیت بین‌الملل را برای مقابله با تهدیدات مشترک جهانی ارائه کرد.

علی اکبر احمدیان روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ در نشست نمایندگان عالی‌رتبه‌ امنیتی کشورهای بریکس، با ابراز خرسندی از حضور در این نشست مهم، از میزبانی و مجموعه تلاش‌های شورای امنیت ملی کشور دوست و همسایه روسیه برای برگزاری این اجلاس پراهمیت قدردانی کرد.

وی افزود: بی‌شک پیوستن اعضای جدید به جمع بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ و درخواست چندین کشور دیگر برای عضویت و یا مشارکت در بریکس نشانه بارزی از قدرت فزاینده‌ این گروه و نقش تأثیرگذار و غیرقابل‌انکار آن در معادلات جهانی و هندسه‌ی جدید قدرت در عرصه‌ی بین‌الملل است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: امروز با حقیقت تلخی روبه‌رو هستیم که آمریکا و بعضی متحدان غربی وی تلاش می‌کنند ناتوانی خود در صحنه‌ رقابت اقتصادی و فناوری را با ترور، تحریم و تنش بین کشورها جبران کند و از همین روی امنیت و صلح جهانی به‌ شدت تضعیف شده و ساختارهای و نهادهای سیاسی و امنیتی جهانی ناکارآمد شده است. به‌ گونه‌ای که همین کشورهای تضعیف‌کننده‌ صلح و امنیت خود نیز در پی ایجاد پیمان‌های جدیدی افتاده‌اند اما ریشه‌ای مشکل آنجاست که اساس و بنیان نظم کنونی بر بی‌عدالتی ظلم و چشم‌پوشی از منافع و امنیت بخش بسیار بزرگی از کشورها و جمعیت جهان استوارشده است.

احمدیان افزود: امروز جهان بیش از هر زمان دیگر به صلح و آرامش نیاز دارد اما این رفتار آمریکا و متحدان وی و استفاده‌ی ابزاری از علم و فناوری برای نفی حاکمیت و استقلال کشورها و توسعه‌ی تروریستم چه در شکل گروه‌های افراط‌گرا مانند داعش و چه در سیمای برخی رژیم‌های جنایتکار همانند باند تروریست حاکم بر سرزمین‌های اشغالی فلسطین بیش از هرزمانی این صلح و امنیت را در معرض تهدید قرار داده است.

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: قدم بلندی که بریکس در مسیر عبور جهان از نظامی تک‌قطبی و حرکت به سمت جهانی هرچه عادلانه‌تر در نظام چندقطبی برداشت رهیافتی نوین و اقدامی تاریخ‌ساز و قابل‌تقدیر است اما در این مسیر همچنان باید با مشارکت و هم‌افزایی یکدیگر قدم‌های محکم و بلند دیگری را برداریم. به‌ طور قطع، منافع مشترک اعضای بریکس و هم‌زمان تهدیدات مشترک ما، زمینه همکاری گسترده‌تری در حوزه‌های مختلف را فراهم نموده که لازم است این عرصه‌ها با نگاهی هوشمندانه و دقیق‌تر بازشناسی و بیان گردد.

احمدیان ادامه داد: جهان در حال تغییر است و بریکس با جمعیت، وسعت اقتصاد و قدرت خود می‌تواند مبتکر و مبدع ساختار امنیتی جدیدی در عرصه‌ی بین‌الملل برای کمک به نظم و امنیت جهان آینده باشد.

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: پیشنهاد مشخص من تأسیس ساختار امنیتی مختص بریکس با عنوان «کمیسیون امنیت بریکس» و تعریف سازوکارهای همکاری مشترک در حوزه‌های صلح و امنیت بین‌الملل برای مقابله با تهدیدات مشترک همچون تروریسم، افراط‌گرایی، مواد مخدر و سوءاستفاده از فناوری‌های نوظهور هوش مصنوعی، ماهواره‌ها، تهدید کوانتومی الکترو مغناطیس و ناامنی دریایی قاچاق انسان فعالیت‌های غیرمجاز بیولوژیک تهدیدات در فضای سایبر.... و نیز سازوکارهای اقتصادی مشترک برای ایجاد منافع و فرصت‌های فی‌مابین است.

احمدیان گفت: اعضای بریکس می‌توانند به‌ موازات همکاری‌های اقتصادی پایه‌گذار نظام امنیتی تازه‌ای در سطح جهان باشند تا از این طریق نقاط ضعف و خلأهای نظام امنیت موجود جهانی را برطرف سازند. بدیهی است این ایده‌ی اولیه نیاز به بررسی و هم‌فکری پردازش ساختار سازی و ترتیبات نهادی توسط اعضاء دارد اما ایده‌ای کاملاً دست‌یافتنی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: سخن پایانی اینکه تحکیم چندجانبه گرایی برای توسعه‌ متعادل امنیت بین‌المللی ضروری است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.