سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک تحلیلگر سینما مطرح کرد؛

سینما یک پایگاه قدرتمند رسانه‌ای برای انتقال مفاهیم ارزشمند است

گبرلو گفت: سینما یک پایگاه قدرتمند رسانه‌ای برای انتقال مفاهیم ارزشمند است و امیدوارم نگاه مسئولان به سینمای ایران باعث شود تا بیشتر رشد کند.

محمود گبرلو، تحلیلگر حوزه سینما در برنامه «سلام خبرنگار» به مناسبت روز ملی سینما درمورد سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جایگاه آن اظهار کرد: سینمای قبل از انقلاب اسلامی برای خود دوران و تاریخی داشته است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اندیشه‌های نوین بنیانگذار جمهوری اسلامی در سینمای ایران تحولی ایجاد شده و تفکر نوین جایگزین اندیشه‌های قبلی سینما شده است و پس از انقلاب اسلامی ایران شاهد تغییر و تحولاتی در سینمای ایران بودیم ومسئولانی در رأس کار قرار گرفتند و سینما یکی از شاخصه‌های توسعه فرهنگی این کشور محسوب شد و در سال‌های گذشته که بیش از ۴ دهه است که سینمای ایران فعالیت می‌کند هزاران فیلم سینمایی و صد‌ها کارگردان تربیت شده‌اند و در این عرصه حضور دارند. 

گبرلو تصریح کرد: در حال حاضر، سینما یکی از شاخصه‌های زیبای هنری محسوب می‌شود و عامل توسعه‌ی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه است و ارتباط خیلی نزدیکی با مردم دارد تا جایی که الان، مردم سینما را جزء سرگرمی‌های نزدیک به خود می‌دانند که می‌خواهند لحظاتی را با فیلم‌های سینمایی سپری کنند و طبیعتاً مسئولیت و تعهد فیلمساز‌ها و سیاست‌گذاران بیشتر می‌شود تا بتوانند با پشتوانه‌ها و حمایت‌های جدی خود و سرمایه‌گذاری‌های خوب قدرت برتر سینما را احیاء و زنده کنند و بهره‌برداری خوبی داشته باشند. 

این تحلیلگر حوزه سینما ادامه داد: اگر هر کشور و جامعه‌ای بتواند از سینما به خوبی بهره ببرد طبیعتاً در آرمان‌های خود بسیار موفق خواهد بود. اما نگاه‌های منتقدانه و برخی از کج‌اندیشی‌ها یا کج‌فهمی‌ها درمورد سینما وجود دارند که باعث می‌شوند جلوی پیشرفت سینما گرفته شود. به همین دلیل، ما باید به سینما نگاه متفاوت‌تر و مدرن‌تر داشته باشیم؛ چراکه سینما می‌تواند عامل آگاهی و رشد فکری یک جامعه باشد و بسیاری از مفاهیم و پیام‌های تربیتی، اخلاقی و... جامعه از سینما گرفته می‌شوند و در این مسیر، هم هنرمندان باید مورد حمایت و توجه قرار بگیرند و درواقع، اهالی سینما دیده شوند و هم این که مسئولان در جذب سرمایه‌گذارانی که می‌توانند این عرصه را رونق دهند فعال باشند و مدیریت بسیار منظم و دقیقی داشته باشند تا مردم به خوبی بتوانند از فیلم‌ها بهره‌مند شوند. 

او درمورد اثرگذاری سینمای ایران اظهار کرد: در مجموع، سینما با رویا و تخیل و افکار و اندیشه‌های درونی افراد سر و کار دارد و می‌تواند خیلی از مفاهیم را از طریق فیلمساز و پرده سینما به تماشاگر منتقل کند و به نظر بنده، این موضوع در گسترش و توسعه فکری جامعه حائز اهمیت است؛ بنابراین اگر بتوانیم فیلم‌های خوب و جذابی بسازیم تماشاگر از دیدن آنها لذت می‌برد. زیرا بنده معتقد هستم که سینما یک هنر - صنعت است؛ یعنی در ابتدا سرگرمی است که سپس، به انتقال اندیشه و مفاهیم می‌پردازد. در نتیجه، اگر بتوانیم از این بستر به خوبی استفاده کنیم جامعه از لحاظ فکری شکوفا خواهد شد.

این تحلیلگر حوزه سینما بیان کرد: سینما در سطح جهان یکی از عوامل موثر برای نظام جمهوری اسلامی ایران است برای این که اثبات کند ما در حال توسعه هستیم و فیلمسازان در ابعاد جهانی توانسته‌اند به سمت مفاهیم و ارزش‌هایی حرکت کنند که در جامعه ایران مطرح است و این ارزشمند است. به همین دلیل، وقتی به هر کشوری برویم اگر صحبت از سینما شود حتماً از سینمای ایران و قصه‌هایی که در آن رخ می‌دهد صحبت خواهد شد. طبیعتاً فراز و فرود‌هایی وجود دارند که در مرحله آسیب‌شناسی می‌توان به آنها پرداخت ولی سینمای ایران با وجود نقد‌ها و کاستی‌هایی که به آن وارد است و با توجه به بضاعتی که دارد در سطح جهانی فعالیت می‌کند و می‌درخشد و این یک امتیاز برای ایران محسوب می‌شود.

گبرلو با اشاره به جایگاه ویژه جشنواره فیلم فجر گفت: جایگاه جشنواره فیلم فجر ویژه است و نمادی از سینمای ایران به شمار می‌آید که در آن‌جا می‌توان ارزیابی کرد که سینمای ایران در چه شرایطی قرار دارد. البته شرایط جشنواره فیلم فجر در طول سال‌های گذشته با تغییراتی همراه بوده است و به همین خاطر، همه تولیدات سینمایی ایران را نمی‌بینیم و طبیعتاً اگر بخواهیم در میان بازار‌ها و مخاطبان جهانی نفوذ پیدا کنیم باید از طریق جشنواره‌ها اقدام کنیم. چون سیستم جهانی بدین صورت است؛ بنابراین اگر فیلم‌های ایرانی که ارزشمند هستند و براساس اعتقادات و ارزش‌های مردم ایران ساخته شده‌اند، بخواهند در بازار‌های جهانی نفوذ پیدا کنند باید در جشنواره‌های خارجی حضور داشته باشند و امکان دارد که جشنواره‌های خارجی، نگاه و سیاست خاص خود را داشته باشند ولی این موضوع دلیل نمی‌شود که سینمای ایران عقب‌نشینی کند و کوتاه بیایید و یا اصلاً حضور نداشته باشد. بلکه به نظر بنده، می‌توانیم با قدرت و عزت در جشنواره‌های سینمایی جهان حضور پیدا کنیم.

این تحلیلگر حوزه سینما افزود: خوشبختانه، در جامعه ما فیلم‌هایی توسط فیلمسازان خوبمان در حال تولید هستند که این‌ها می‌توانند به تبلیغ فرهنگ و آیین و آداب و رسوم مردم ایران بسیار کمک کنند؛بنابراین امیدوار هستم نگاه مسئولان به سینمای ایران باعث شود تا سینمای کشور بیشتر رشد کند و سینما را دوست داشته باشیم و از آن نترسیم؛ چراکه یک پایگاه قدرتمند رسانه‌ای برای انتقال مفاهیم ارزشمند است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.