سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهر سینمای ایران در حال تبدیل شدن به یک گفتمان است

قادر آشنا در سومین جشن مهر سینمای ایران گفت: مهر سینمای ایران درحال تبدیل شدن به یک گفتمان است و این جشن متعلق به همه هنرمندان است.

نشست مطبوعاتی و رونمایی از پوستر سومین جشن مهر سینمای ایران امروز صبح، چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه با حضور قادر آشنا دبیر این دوره از جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سرود ملی پخش و آیاتی از کلام الله مجید قرائت شد.

سپس قادر آشنا معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی و دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران بیان کرد: روز سینما را به شما عزیزان تبریک عرض می‌کنم و هفته دفاع مقدس را گرامی می‌دارم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته یا هدف جشن مهر سینمای ایران، گرامیداشت روز سینما است که متعلق به تمام هنرمندان و فعالان سینمای ایران است. بالاخره در تقویم ما یک روز متعلق به سینما است و باید از این روز تجلیل شود‌. نکته بعدی کمترین ارتباط با مدیرکل و سینماگران استانی بود، لذا ما سعی کردیم این ارتباط را میان هنرمندان و مدیران استان‌ها برقرار کنیم و سعی کردیم این چند روز در کشور متعلق به سینما باشد.

وی افزود: قصد داریم در مبحث سینما به مناسبت این روز و ایامی که عرض کردم، فضا فضای سینمایی شود. نکته بعدی تجلیل و تکریم از سینماگران استان‌ها است، هنرمندانی که کمتر تجلیل یا دیده می‌شدند. ما بر این باور هستیم که اگر هنرمند را در استان خود ببینیم، تجلیل شود و کار وی دیده شود لذا حتما از مهاجرت هنرمند به استان تهران جلوگیری می‌شود.

وی بیان کرد: امسال مطالبه‌ جدی از طرف هنرمندان استان بود‌. اما روند این جشن اینگونه بود که از استان‌ها درخواست می‌کردیم که آیا شما مایل به برگزاری جشن سینمای ایران هستید یا خیر؟ امسال استان‌ها خود مشتاق شرکت در جشن مهر سینمای ایران بودند؛ تقریبا ۳۱ استان اعلام آمادگی کردند که ما در این تاریخ می‌خواهیم جشن را برگزار کنیم. 

قادر آشنا گفت: تاریخ برگزاری جشن مهر سینمای ایران در استان‌ها مشخص است. برخی استان‌ها یک هفته جشن مهر سینمای ایران را برپا می‌کنند. تصور من این است که مهر سینمای ایران در حال تبدیل شدن به یک گفتمان است. در جشنواره‌ها و رویدادهایی که داریم برخی شرکت می‌کنند و برخی دیگر خیر؛ اما مهر سینمای ایران متعلق به همه‌ هنرمندان از هر صنفی است. بنابراین تصورمان این است که آن عدالت فرهنگی که در سینما از آن صحبت می‌کنیم در حال شکل گیری است. امیدوار هستیم جشن مهر سینمای ایران با گفتمان قالب در حوزه سینما و فرهنگ، عشق و محبت ورزیدن ایجاد شود.

وی بیان کرد: استانداران و بخش خصوصی بیشتر راغب هستند تا پای کار باشند. شعار آقای دکتر پزشکیان وفاق ملی و دیگری برای ایران است. وفاق باید در اندیشه و روح و روان شکل بگیرد و اگر در ذهن خود این وفاق را نداشته باشید نمی‌توانید در عمل به این وفاق ملی برسید. تصورمان این است که وفاق را به وجود بیاوریم و با حضور هنرمندان ما وفاق ملی ایجاد می‌شود.

دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران تصریح کرد: در سال اول ۲۲ استان و سال گذشته و امسال ۳۱ استان شرکت کننده در جشن مهر سینمای ایران بودند. در این دو دوره که جشن مهر سینمای ایران را برگزار کردیم، سال اول از ۳۴۷ نفر تجلیل شد، در سال دوم جشن مهر سینمای ایران در همان موضوع‌های سال قبل از ۵۸۴ هنرمند و در مجموع ۹۳۱ هنرمند مورد تجلیل و تکریم قرار گرفتند. از امروز که به مناسبت روز سینما است، جشن مهر سینمای ایران را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: در تهران از ۳۱ هنرمند منتخب استان‌ها، از یک موسسه که فعالیت داشته، از چند هنرمند استانی، از ناشر پژوهشگر مولف و ناشر، کسانی که در حوزه زیرساخت فعال بودند، انجمن سینمای جوانان و تهیه‌کنندگان تجلیل خواهیم کرد. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: خانه سینما در این‌ جشن حضور ندارد.

آشنا افزود: ۳۱۰ سالن سینمایی را تاسیس، افزایش سالن یا احیای مجدد داشتیم. البته عمدتا بخش خصوصی فعال بودند.

دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران در پاسخ به سوالات باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در خصوص تجلیل از خبرنگاران و منتقدین، این امر در شورای سیاست‌گذاری مطرح شد اما گفته شد که در روز خبرنگاران از این عزیزان تجلیل می‌شود. همچنین محل اختتامیه جشن مهر سینمای ایران احتمالا ۱۲ مهر ماه در ایوان شمس خواهد بود که جزئیات دقیق مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: ببش خصوصی در بخش زیرساخت فعال بوده است. ۲ تا ۳ هنرمند در شورای سیاست‌گذاری استان‌ها حضور دارند و در گوشه کنار کشور کسانی هستند که وقتشان را برای سینما می‌گذارند و گمنام هستند، بخشی از این فعالیت‌ها و سینماهایی که ساخته شده است توسط بخش خصوصی بوده است. 

در پایان این مراسم از پوستر سومین‌ جشن مهر سینمای ایران رونمایی شد.

خبرنگار: زهرا بالاور

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.