سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازدید ارزیاب یونسکو از قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ارزیاب یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) طی سومین روز حضور خود در استان از مجموعه تاریخی قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد بازدید کرد.

عطا حسن پور روز چهارشنبه در بازدید ارزیاب یونسکو از قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد اظهار کرد: مجموعه فلک الافلاک شامل پل گپ، رودخانه، پل حاجی، تپه فلک الافلاک، محل ترانشه باستان شناسی و برج قدیم قلعه بصورت پیاده مورد بررسی ارزیاب قرار گرفت و از نزدیک از آنها بازدید کرد.

وی گفت: همچنین ارزیاب یونسکو از محوطه باغ و چشمه گلستان، باشگاه افسران، محل چشمه کارستی فلک الافلاک و سیاه چادر و غذاهای سنتی و محلی بازدید و از آنها گزارش تصویری تهیه کرده است.

وی با اشاره به وجود بازارچه دائمی صنایع دستی در محوطه باغ گلستان نیز اظهار داشت: ارزیاب یونسکو در ادامه برنامه های روز سوم خود در خرم آباد، از این بازارچه بازدید کرد و با صنعتگران و هنرمندان این به گفتگو پرداخت.

حسن پور افزود: وضعیت درآمدی اشتغال، تعداد افراد شاغل در این حوزه، همجواری صنعتگران با قلعه فلک الافلاک و تاثیر جهانی شدن بر درآمد هنرمندان از مواردی بود که ارزیاب یونسکو بر آنها تاکید داشت و در این خصوص با هنرمندان و صنعتگران حاضر در بازارچه تبادل نظر کرد.

وی گفت: وجود غرفه های مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، مرکز توانبخشی معلولین، زندانیان و سازمان بهزیستی در میان غرفه های دائمی بازارچه صنایع دستی برای ارزیاب یونسکو بسیار حائز اهمیت و از این موضوع خوشحال بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: بازارچه دائمی صنایع دستی شامل غرفه های عرضه لباس محلی، چرم، صنایع چوب، موسیقی سنتی، ساخت کمانچه، میناکاری و قلم زنی است.

حسن‌پور گفت: ارزیاب یونسکو ضمن بازدید از بنای سربازخانه و باشگاه افسران نیز، جلسه بررسی تعیین حرایم و عرصه و پایش آثار را در محل دفتر پایگاه فلک الافلاک برگزار کرد.

وی افزود: ارزیاب یونسکو در پایان از بنای قلعه و موزه های مردم شناسی بازدید کرد و به عنوان نخستین گردشگر و بازدید کننده وارد موزه جدید باستان شناسی شد.

قلعه تاریخی فلک‌الافلاک که در سال ۱۳۴۸ به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ بر بلندای تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است که در منابع تاریخی مکتوب با نام های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک الافلاک شناخته شده و از یادگارهای شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می دهند.

هفت غار و پناهگاه صخره‌ای، مجموعه تاریخی فلک الافلاک شامل سه پل "شکسته، گپ و حاجی" همچنین باغ گلستان به مساحت ۴۱۴ هکتار و بیش از یکهزار و ۶۰۰ هکتار با حرایم اطراف، پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد را در بر می گیرد.

در دل این پرونده یک شهر، ۲ روستای شمالی و جنوبی، رودخانه خرم آباد، قلعه تاریخی فلک الافلاک، سه پل تاریخی مهم "گپ، شکسته و حاجی" و بخشی از فرهنگ، آیین و سنت های استان جای دارد.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.