سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رسم غلط تیراندازی در کهگیلویه پای خانواده عروس و داماد را به زندان کشاند

استفاده از اسلحه در مراسمات سبب مرگ خیلی از عزیران شده که شب گذشته نیز برای پیشگیری از همین موضوع پای خانواده عروس و داماد به زندان کشیده شد.

اسلحه برنو در جوامع محلی هنوز حکم ناموس را دارد و همچون یک عضو خانواده وجود اسلحه در خانه مهم است.

استفاده از اسلحه سنتی قدیمی در میان قوم لر است که این روز‌ها به بدعتی مبدل شده و سبب نگرانی مردم و شمار زیادی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی حین شادترین لحظات زندگی خود شده و در برخی مواقع شاهد جان باختن دوستان و اقوام خود بوده اند که تلخی این حوادث سال‌ها در ذهن آنان باقی مانده است.

کارشناسان علوم اجتماعی اعتقاد دارند که شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی به دلیل پیامد‌های اجتماعی مختلف این اقدام از، نزاع‌های دسته جمعی و اختلافات خانوادگی گرفته تا بر هم خوردن پیوند زوج میزبان (عروس و داماد) باید این رسم نامیمون را کنار بگذارند.

به رغم ممنوعیتی که برای تیراندازی در جشن‌های عروسی‌ها وجود دارد ولی این فرهنگ ناصحیح برجای مانده از یک رسوم دیرینه در برخی مواقع مجالس عروسی و شادی مردم کهگیلویه و بویراحمد را به عزا تبدیل می‌کند.

دادستان کل کشور در سفر ماه اخیر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص نگهداری سلاح در منزل نصیحتی به مردم کهگیلویه و بویراحمد کرد و گفت: مطلب مهمی که می‌خواهم بگویم در مورد سلاح‌های غیرمجاز در استان شماست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم موحدی‌آزاد با اشاره به پیشینه مردم این استان در همراهی با نظام جمهوری اسلامی، افزود: نگهداری سلاح غیرمجاز هم به ضرر فرد هم به ضرر خانواده و هم به ضرر جامعه است. هر کسی به‌دنبال‌داشتن سلاح است می‌بایست دنبال مجوز آن نیز باشد، اما اگر در جایی ضرورتی ندارد چرا باید سلاح در خانه‌نگهداری شود وقتی که برای فرزندان و برای خود فرد در جامعه دارای خطر است چرا باید بی‌خود و بی‌جهت سلاح در خانه‌ها نگهداری شود.

وی تاکید کرد: نگهداری سلاح بدون مجوز خلاف قانون و خلاف‌شرع است و امیدوارم که کسانی که سلاح نگهداری می‌کنند این نصیحت را بپذیرند.

سیدیحیی حسنی کریک گفت: این خانواده بدون در نظر گرفتن آرامش بقیه شهروندان، شبانه اقدام به تیراندازی‌های مکرر کردند.

وی تاکید کرد: اگر مجدد شاهد چنین مواردی باشیم قطعا برخورد خواهیم کرد. باید در آیین‌های ختم و شادی حرمت بقیه مردم حفظ شود و آرامش مردم و بقیه خانواده‌ها مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: مردم از این وضعیت گلایه دارند. تیراندازی‌ها در شادی و ختم را بدون در نظر گرفتن آرامش مردم انجام می‌دهند.

رئیس دادگستری چاروسا ادامه داد: از امروز با کسانی که سبب برهم زدن آرامش مردم شود و در مراسم‌های ختم و شادی اقدام به تیراندازی کنند برخورد می‌کنیم.

حسنی گفت: تیراندازی با سلاح دارای مجوز حمل و چه با سلاح غیر مجاز تحت هر شرایطی در مراسمات شادی و عزا ممنوع است.

برداشت نادرست از آداب، رسوم و سنت‌های تاریخی پسندیده در میان اقوام مختلف کشور همیشه مشکلاتی را به همراه داشته است که باید با همکاری و همفکری تمامی افراد جامعه اجازه نداد این سنت‌های پسندیده و پذیرفته شده‌ای که از نیاکان به ارث رسیده اینگونه دستمایه اشتباهات شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
تیراندازی در مراسم = نشانه توحش و بربریت یک قوم