سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد ۹ درصدی مصرف برق در فارس

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از رشد ۹ درصدی مصرف برق در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

حمیدرضا کریمی‌فرد گفت: رشد متعارف مصرف برق در کشور ۴ درصد و در بدبینانه‌ترین حالت ۶ درصد است که امسال به دلیل گرمای شدید این رشد به حدود ۹ درصد رسید.

او با بیان اینکه به ازای هر یک درجه افزایش دما ۱۸۰۰ مگاوات افزایش تقاضا (وسایل سرمایشی) حادث می‌شود، اظهار کرد: گرم شدن کره زمین در بیشتر نقاط دنیا، افزایش بیش از حد گرما در منطقه خاورمیانه و تشکیل گنبد حرارتی که موجب افزایش درجه حرارت و گرمای نامتعارف شد، در کنار افزایش بی‌رویه مصرف برق و رواج استفاده از وسایل سرمایشی پرمصرف غیر استاندارد و نامتناسب با منطقه مثل کولرگازی سبب شد تا صنعت برق استان جهت تامین برق مطمئن و پایدار دوران سختی را سپری کند که خوشبختانه با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان خدوم با برنامه‌ریزی دقیق و اجرای استراتژی‌های مختلف، تلاش شد تا اثرات ناشی از ناترازی برق در سطح کشور در حیطه ی استان فارس به حداقل برسد.

کریمی‌فرد در ادامه به موضوع ناترازی انرژی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: عواملی چون کاهش کارایی تجهیزات شبکه و افزایش حوادث شبکه به واسطه افزایش مصرف، اشباع شدن پست‌ها و بعضاً خطوط انتقال و شبکه و فشار بیش از حد بر شبکه‌های توزیع و رخ دادن حوادث پیش‌بینی ناپذیر و همچنین کاهش عملکرد شبکه‌های برق به ازاء افزایش دما از جمله دلایل این ناترازی است.  

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس با بیان اینکه هر یک درجه افزایش دما ۳ تا ۴ درصد تولید برق نیروگاه‌ها را کاهش می‌دهد، گفت: با توجه به افزایش دمای هوا، دچار چسبندگی مصرف در شبکه برق شده‌ایم؛ بدین معنا که پس از یک دوره گرم شدن هوا مصرف برق پایین نمی‌آید، چرا که عادت مصرفی در میان مردم به تدریج تغییر می‌یابد.

او، ناترازی شدید تولید و مصرف برق به دلیل کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی و زمان بر بودن حل مشکل ناترازی در کوتاه مدت را از دیگر دلایل مهم ناترازی برق برشمرد و اضافه کرد: با وجود تمامی این مشکلات و محدودیت‌های منابع، هم اکنون پروژه‌های برقی مختلفی در سطح استان جهت پاسخگویی به نیازهای توزیع نیروی برق در حال اجراست و تلاش می‌شود تا با برنامه‌ریزی دقیق و اجرای استراتژی‌های مختلف، اثرات ناشی از ناترازی برق در سطح کشور در حیطه استان فارس به حداقل برسد.

کریمی‌فرد در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت مصرف بهینه برق از سوی کلیه مشترکان به ویژه مشترکان خانگی استان تاکید کرد و افزود: ارزان بودن قیمت برق نباید به مصرف بی رویه این انرژی حیاتی منجر شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس یادآورشد: متوسط نرخ فروش انرژی این شرکت در سال ۱۴۰۲ با سوخت یارانه‌ای ۱۲۷تومان به ازای هرکیلو وات ساعت بوده است در حالی که هزینه واقعی تولید برق بیش از ۲ هزار تومان است.

او در خاتمه سخنان خود بر نقش مهم مشترکان در تأمین پایدار برق و ایجاد رفاه و آسایش تاکید کرد و افزود: در حال حاضر هیچ‌گونه مشکل خاصی در روند پایداری شبکه توزیع برق مشترکان استان فارس وجود ندارد و از مشترکان نیز تقاضا می‌شود به هر شیوه ممکن مصرف برق خود را بهینه کرده و صنعت برق استان را جهت برق‌رسانی مستمر و پایدار یاری رسانند.

انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.