سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز کشت پاییزه در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز کشت پاییزه در استان، گفت: سطح اراضی زیر کشت پاییزه ۲۰ هزار هکتار گندم آبی، ۳۷ تا ۴۰ هزار هکتار گندم دیم، ۹۰۰۰ هزار هکتار جو آبی، ۱۸ تا ۱۹ هزار هکتار جو دیم و کلزا نیز ۱۰ هزار هکتار است.

سیروس بیک‌بکان با اشاره به آغاز سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ و کشت پاییزه در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در سال زراعی جدید بیش از ۵۰۰۰ تن انواع بذر‌های اصلاح شده که با آب و هوای استان سازگار بوده و عملکرد قابل قبولی در استان دارند، زیر کشت خواهند رفت که شامل گندم آبی، گندم دیم و ارقام میهن، حیدری و... است.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای الگوی کشت بذوری انتخاب شده‌اند که نیاز آبی کمتری دارند، افزود: از برخی ارقام دیم که حساس به بیماری زنگ زرد هستند و ساقه‌های ضعیفی دارند، استفاده نشده و از ارقام آذر دو، هشت‌رود، باران، واران، صدرا تهیه و در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

بیک بیان اضافه کرد: از کشاورزان درخواست می‌شود در خصوص رعایت توسعه‌های فنی از جمله آماده‌سازی زمین و استفاده از ۳۰ درصد بقایای محصولات سال قبل در سطح خاک اقدامات لازم را انجام دهند چرا که این امر باعث افزایش مواد آلی خاک شده و محصول با کیفیتی نیز تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان موظفند کشت مکانیزه داشته باشند، گفت: در طرح جهش در دیم‌زار‌ها بیش از ۷۰ دستگاه در دو سال گذشته در خصوص کشت مستقیم تهیه و در اختیار کشاورزان قرار داده شد.

بیک بکان با بیان اینکه ۴۰۰ دستگاه آماده کشت مستقیم عمیق‌کار‌ها در استان آماده است، بیان کرد: در خصوص تغذیه گیاهی زمین نیز لازم است کشاورزان از کود‌های فسفاته و پتاسه و همچنین ۵۰ کیلوگرم در هکتار در زمان کشت با دستگاه انجام دهند که عملکردی خوبی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید به ازای هرکیلوگرم ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده که دولت این حمایت را از این محصول اساسی داشته است، ادامه داد: قیمت کلزا نیز سال گذشته هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان بوده و قیمت امسال دو هفته دیگر اعلام می‌شود.

بیک بکان گفت: با توجه به محدودیت تاریخ کشت در شهرستان‌های سردسیر حداکثر هفته اول مهرماه است که مناطق معتدل فلارد، لردگان و خانمیرزا تا ۱۵ مهرماه در این زمان محدود اقدام به کشت کنند.

وی در خصوص تراکم بذر افزود: میزان بذر مناسب بین پنج تا هشت کیلوگرم است که بنا به شرایط زمین و عمق کشت نیز بین دو تا سه سانتی‌متر رعایت شود تا مزارع کلزای خوب با عملکرد قابل قبولی داشته باشیم.

بیک‌بکان با بیان اینکه سال زراعی گذشته بیش از ۵۶۰ تن کلزا برداشت شد که توان عملکردی خوبی دارد، گفت: سطح اراضی زیر کشت پاییزه ۲۰ هزار هکتار گندم آبی، ۳۷ تا ۴۰ هزار هکتار گندم دیم، ۹۰۰۰ هزار هکتار جو آبی، ۱۸ تا ۱۹ هزار هکتار جو دیم و کلزا نیز ۱۰ هزار هکتار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بهترین زمان کشت پاییزه کلزا از ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان است، خاطرنشان کرد: بهترین زمان کشت برای گندم و جو ۱۵ مهر تا اواخر آبان است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.