سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمپین غربالگری سل تا آذر ماه امسال ادامه دارد

با هدف شناسایی و درمان افراد مبتلا به سل در جمعیت ایرانی و غیرایرانی ساکن شهر‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، کمپین غربالگری سل از تیرماه آغاز شده و تا آذر ماه ادامه دارد.

 مهدی زنگنه، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت:با توجه به شیوع بالای بیماری سل در افغانستان، از سال ۱۴۰۰ تا کنون کمپین‌های غربالگری سل در استان‌های میزبان جمعیت غیرایرانی اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: از تیرماه که چهارمین کمپین غربالگری در شهر‌های زیر مجموعه دانشگاه آغاز شده، تا کنون از هشت هزار جمعیت ایرانی میزبان اتباع غربالگری شده ۸ بیمار مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت ایرانی شناسایی شده اند.
وی افزود: همچنین ۲۱ بیمار غیر ایرانی مبتلا به سل ریوی نیز شناسایی شده اند که در حال حاضر این ۲۹ بیمار روند درمانی را طی می‌کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: یکی از چالش‌های جدی نیازمند مداخله، سامان دهی وضعیت بیماری سل در جمعیت پناهندگان و مهاجرین کشور‌های با شیوع بالای سل که نود و هفت درصد آنها را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند، می‌باشد.
وی ادامه داد: طبق جدیدترین تخمین رسمی اعلام شده توسط سازمان جهانی بهداشت، میزان بروز سل در افغانستان، ۱۸۹ مورد در یکصدهزار نفر می‌باشد که این رقم در ایران ۱۱ نفر در یکصدهزار نفر برآورد شده است.
به گفته معاون بهداشت دانشگاه، این آمار تبعات حضور، تردد و تحرک جمعیت قابل توجه اتباع غیرایرانی در ایران و تشدید مهاجرت‌های غیرقانونی چند ساله اخیر از افغانستان بر برنامه کشوری کنترل سل را بخوبی نشان می‌دهد و از ساده‌ترین نشانه‌های این تاثیر، می‌توان به نسبت بیست و سه درصدی آمار بیماران مسلول غیر ایرانی در کشور و نسبت ۳۳ درصدی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از کل موارد شناسایی شده سل در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد.
وی در پایان افزود: اجرای کمپین‌های غربالگری سل طی این مدت موجب افزایش توجه بهنگام و مستمر برای شناسایی، درمان بیماران و حفظ و بازگشت به دستاورد‌های برنامه کنترل سل بعد از پاندمی کووید شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.