سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۳۵۵ هزار نفر در صف وام ازدواج/ کنترل تورم هدف اصلی بانک مرکزی است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کاهش تورم و حفظ ارزش پول ملی وظیفه بانک مرکزی است.

امروز سه‌شنبه ۲۰ شهریور‌ماه سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی برگزار شد در همین رابطه محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: قانون جدید بانکی وظایف مشخصی را در اختیار بانک مرکزی قرار داده است، به طوری که کاهش تورم و حفظ ارزش پول ملی وظیفه بانک مرکزی است،  تحقق عدالت اجتماعی و رشد هم در قانون جدید در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال با شهادت رئیس جمهور با تکانه‌های متخلفی مواجه شدیم، اما خوشبختانه با وفاق ملی آرامش در اقتصاد ایران را داشتیم و متغیر‌های اقتصادی توانست یک مسیر با ثبات را طی کند. 

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: برآورد‌های ما در فصل اول در خصوص رشد نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی در بهار به ۴.۲ درصد رسیده است که  نشان می‌دهد در کشاورزی وضعیت بهتر بوده و در نفت نرخ رشد شرایط خوب بوده است اما آمار کارگاه‌ها نشان می‌دهد در سه ماه اول شاخص کل ۳.۵ درصد رشد داشته که این نشان می‌دهد نرخ رشد در برخی صنایع از جمله خودرو خوب نبوده است.

فرزین همچین گفت: آخرین آمار صادرات غیر نفتی پنج ماه ۲۹.۱ میلیارد دلار بوده که رشد داشته است در خصوص رشد برآورده ما نشان می‌دهد اگر روند همان‌گونه پیش رود در پایان سال نرخ رشد ۳.۷ درصد را خواهیم داشت. برآورد ما این است که در پایان سال نفت و کشاورزی شرایط خوبی داشته باشد، اما نگرانی ما حوزه صنعت است.

او افزود: ما دو نگرانی داریم یک بحث ناترازی سیستم بانکی است که بخشی به دلیل ناترازی دولت است و بخش دیگر ناترازی بودجه است یکی از مهم‌ترین مسائل تامین‌مالی پایدار رشد است که باید به آن توجه کامل داشت.

فرزین در خصوص سیاست‌های پولی گفت: نرخ رشد پول در تاریخ ۲۵ مرداد۲۳ درصد بوده است و این نشان می‌دهد اقتصاد تورمی آرام داشته است. همچنین نرخ رشد نقدینگی در ۲۵ مرداد ۲۷.۵ درصد رسیده که البته با هدف ما فاصله دارد. برای کنترل نقدینگی باید ثبات بخشی در بازار ارز  داشته باشیم. کنترل تورم هدف اصلی بانک مرکزی است.

او می‌گوید: در سال گذشته به ۸ بانک برنامه اصلاحی دادیم و در حال کنترل  آنها هستیم. برخی بانک‌ها برنامه را رعایت و برخی کند حرکت کردند اعتقاد دارم بخشی از ناترازی به دولت و مجلس برمی‌گیرد. قانون برنامه هفتم صراحت به کاهش ناترازی دارد و باید بانک‌ها از بنگاهداری خارج شوند.

رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید: چند سالی است که تسهیلات تکلیفی  نقش در نظام بانکی دارد. در خصوص وام ازدواج معتقدم وام ازدواج به شمولیت مالی نظام بانکی کمک کرده است، اما مسئله اصلی این است که انتظار فعلی بسیار فراتر از منابع نظام بانکی است لذا  تحقق آن ما را از اهداف دور می‌کند قرار بود امسال ۱۴۴ همت تسهیلات ازدواج پرداخت کنیم که تا الان ۵۳ درصد محقق شده است و به ۲۳ هزار نفر از متقاضیان تسهیلات پرداخت شده است. اکنون ۳۵۵ هزار نفر در صف هستند و برآورد ما این است که ۸۰۰ همت منابع نیاز داریم در یک ماه گذشته بسیار برای حل این مسئله جلسه داشتیم.

در حوزه رمزارز باید به یک جمع‌بندی سیاستی مشخص برسیم

رئیس کل بانک مرکزی در انتها هم گفت: در حوزه رمزارز‌ها وظایف جدیدی به بانک مرکزی داده شده است و از آنجاکه رمزارز یک دارایی ناپایدار است و همه نظام‌های بانکی دنیا با آن چالش داشته در حال حاضر یک سند اولیه تهیه شده که به موضوع رمزارز‌ها و سیاست‌های بانکی و قانونی در این حوزه می‌پردازد. در حوزه رمزارز ما باید به یک جمع‌بندی سیاستی مشخص برسیم. البته این موضوع نقاط قوتی در حوزه تحریم‌ها دارد که می‌تواند به ما کمک کند. با این حال ما باید در این حوزه یک سیاست گذاری چند وجهی داشته و همه جوانب آن را با یک نگاه جامع در نظر بگیریم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۸
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
چقدر هم جنابعالی در کنترل تورم و افزایش ارزش پول ملی موفق بودی !!!!!!!!!!!!!!!
اقتصاد مملکت و موتور محرکه ی آن یعنی بورس را نابود کردی.
H
۱۰:۱۰ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
وامهارو بدید به ریس بورس به کارمندان خودتون
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
این گران شدن مرغ و نان و اقلام دیگر چیزی غیر از تورم گفته میشه واقعا خجالت داره
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
جناب آقای فرزین شما بخداشمارابه هرکه می پرستی شمابه جان عزیزانت شمارابه ارواح درگذشتگانت قسمت می دهم فکری برای وام ازدواج فرزندان مابکنید یکسال است دربانک مسکن ثبت نام کرداه ام ولی هنوز خبری نیست هرموقع مرجعه کرده ام می گویند اعتبارات نداریم باشگاه خبرنگاران شمارابه امام حسین این مسئله راپیگیری نمایید
H
۱۰:۱۹ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
اینقدرخودت روبدبخت نشون نده اینا برای خودشون واطرافیانشون فقط کار انجام میدن
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
یعنی واقعا قصد ندارید به این قضیه وام ها و پاداش ها که بانک ها به خودشون دادن رسیدگی بشه. ملت اسیر دزدها شدن گروگان گرفتین مارو
مهدی
۰۹:۵۴ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
خخخخخخ بسی خندیدیم