سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وَرزاچِمِر فصل عاشقی مرال‌ها در جنگل‌های شمال + فیلم

جنگل‌های شمال در روز‌های آخر فصل تابستان اگرچه با صدای گوزن‌های قرمز سرخوش است، اما خطر نیز در کمین این گونه جانوری قرار دارد.

مرال یا گوزن قرمز که در گویش مازندرانی به آن گاو کوهی و اِشکارگو نیز گفته می‌شود، نماد جانوری استان مازندران و بزرگترین پستاندار علفخوار در جنگل‌های شمال کشور است.

در فصل گاوبانگی که از اواسط شهریور شروع می‌شود و تا اواسط مهرماه ادامه دارد گوزن‌های نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نر‌ها می‌روند و با ایجاد صدایی که شبیه صدای گاو اهلی است، گوزن‌های ماده را در محدوده قلمرو خود جمع می‌کنند.

اگر گوزن نر صدای گوزن نر دیگری را در محدوده قلمرو خود بشنود با سرعت به سمت صدا حرکت می‌کند تا گوزن مهاجم را از قلمرو خود خارج کند.

فصل گاوبانگی، آسیب‌ترین فصل برای مرال‌ها نیز است، شکارچیان برای شکار این مرال‌ها در نقطه‌ای کمین کرده و به وسیله ابزار‌هایی همچون شاخ قوچ و کدو صدای گوزن‌ها را تقلید می‌کنند و گوزن نر به تصور اینکه گوزن نر دیگری وارد قلمرو او شده است به محدوده شکارچیان نزدیک و به راحتی شکار می‌شود.

محیط بانان استان مازندران به دلیل آسیب پذیر شدن مرال‌ها در فصل گاوبانگی، با برپایی چادر و استقرار در آنها از ارتفاعات رامسر در غرب تا گلوگاه در شرق استان را تحت پوشش وحفاظت قرار می‌دهند.

مازندران زیستگاه ۴۹۰ گونه جانوری است که ۲۶ گونه در زمره گونه‌های تحت حمایت سازمان‌های بین المللی محیط زیست قرار دارند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.