سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خانه تاریخی «سهروردی» اصفهان تخریب نشده است

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با تاکید بر اینکه خانه تاریخی «سهروردی» تخریب نشده است گفت: آنچه که دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده مربوط به گودبرداری در زمین مجاور این بنا بوده است.

فیلمی در ۲ روز اخیر در شبکه‌های مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه خانه تاریخی سهروردی در کلانشهر اصفهان شبانه در حال تخریب است اما میراث‌ فرهنگی اصفهان اعلام کرد این خانه همچنان پابرجاست؛ معماری این خانه تاریخی، قاجاری است و در خیابان میرداماد و ضلع جنوبی مسجد تاریخی «سید» قرار دارد.

سخنگوی میراث فرهنگی اصفهان  افزود: مالک زمین مجاور خانه تاریخی سهروردی با مجوز شهرداری اقدام به گودبرداری کرده است.

شهرام امیری افزود: گودبرداری به این دلیل شبانه صورت گرفته است که شهرداری اصفهان مجوز گودبرداری با لودر را برای شب صادر می‌کند.

امیری خاطرنشان کرد: زمینی که عملیات گودبرداری در آن انجام شده است در ضلع جنوبی خانه سهروردی قرار دارد و مجوز ساخت و ساز و ارتفاع چهار و نیم متر بدون ایجاد زیرزمین دارد.

به گفته سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، این میزان ارتفاع برای ساخت یک طبقه به‌همراه جان‌پناه است.

امیری با بیان اینکه در این محدوده سه خانه تاریخی همجوار قرار دارند، گفت: خانه تاریخی «مکتب فاطمیه » متعلق به حوزه علمیه است، خانه دیگر به نام هتل سهروردی شهرت دارد و خانه تاریخی سوم مالک خصوصی دارد که هر سه متعلق به دوران قاجار هستند.

وی افزود: هتل سهروردی تعطیل شده و مالک آن با زدن داربست در حال مرمت بناست.

وی اظهار کرد: در زمانی که هتل دایر بود، زمین مجاور آن که هم‌اکنون عملیات گودبرداری برای ایجاد پِی ساختمان(فونداسیون) در آن انجام می‌شود، به عنوان پارکینگ هتل استفاده می‌شد.

امیری تصریح کرد: مالک خانه تاریخی سهروردی قصد دارد پس از مرمت برای این بنا، مجوز کاربری هتل بگیرد و آنچه در زمین مجاور آن رخ داده است ارتباطی با این خانه ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از ناظران میراث فرهنگی خواسته شده است که به محل گودبرداری مذکور مراجعه کنند و اگر این عملیات با مشکلی مواجه است به آن رسیدگی شود.

  استان اصفهان دارای بیش از ۶۰۰ باب خانه تاریخی است که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.