سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکنش سازمان ملل به ادعای ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد به گزارش‌های ادعایی درباره ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه در جنگ علیه اوکراین واکنش نشان داد.

خبرنگاری روز دوشنبه به وقت محلی از استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل درباره گزارش‌های ادعایی مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه سوال کرد که او در پاسخ گفت که این گزارش‌ها را دیده ایم، اما در عین حال، این ادعا‌ها را تایید نکرد.

دوجاریک تصریح کرد: ما این گزارش‌ها را دیده ایم، اما هیچ راهی برای تایید این اخبار نداریم. آنچه ما شاهد آن بوده ایم، افزایش شدید حملات پهپادی و موشکی در اوکراین و علیه مراکز غیرنظامی است که بسیار برای ما نگران کننده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوالات درباره گزارش‌های ادعایی مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، گفت: «موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است. ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها، و همچنین فاصله گرفتن از گفتگو‌های آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند بلکه کشور‌های دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌نماید.»

پیش از این نیز، سفیر ایران در سازمان ملل با رد اتهامات «بی اساس و گمراه کننده» آمریکا، انگلیس و فرانسه در خصوص نقش تهران در مناقشه اوکراین، گفت: ایالات متحده و هم‌پیمانانش نمی‌توانند این واقعیت غیرقابل انکار را کتمان کنند که ارسال سلاح‌های غربی و پیشرفته به ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا، جنگ اوکراین را طولانی کرده و به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب وارد کرده است.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس شورای امنیت افزود: بنابراین، هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت ایران در فروش، صادرات یا انتقال تسلیحات به فدراسیون روسیه و نقض تعهدات بین‌المللی خود کاملاً بی‌اساس بوده و به‌طور قاطع رد می‌شود. ایران بار دیگر بر تعهد خدشه‌ناپذیر خود به رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه تأکید می‌ورزد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: برخلاف ادعای نماینده ایالات متحده، در واقع این ایالات متحده است، نه ایران، که حامی و مروج اصلی تروریسم در منطقه و جهان می‌باشد. ایالات متحده در صدر حامیان رژیم اسرائیل، خطرناک‌ترین رژیم تروریستی جهان، قرار دارد.

او گفت: نمایندگان فرانسه و بریتانیا ادعا‌های نادرست خود را به اشتباه ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (۲۰۱۵) مطرح کردند، در حالی که نماینده ایالات متحده نیز علاوه بر طرح همان ادعا‌های نادرست، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریسم متهم نمود. این اتهامات گمراه‌کننده، کاملاً بی‌اساس بوده و قویاً مردود اعلام می‌گردد.

سفیر ایران در سازمان ملل در این نامه گفت: جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را صرفاً بازتاب برنامه‌های سیاسی محدود و کوته‌بینانه این سه عضو دائم شورا، که هدف آن تأمین منافع سیاسی خودشان است، می‌داند؛ امری که با سابقه عملکرد آنها در شورای امنیت نیز کاملاً آشکار است.

ایروانی تصریح کرد: مضحک است که درست سه کشوری که به‌طور مستقیم در مناقشه اوکراین درگیر و به‌طور چشمگیری به تشدید آن از طریق تأمین سلاح‌های پیشرفته کمک کرده‌اند، وقیحانه چنین ادعا‌های بی‌اساسی را علیه کشورم مطرح کرده‌اند. ایالات متحده و هم‌پیمانانش نمی‌توانند این واقعیت غیرقابل انکار را کتمان کنند که ارسال سلاح‌های غربی و پیشرفته، به‌ویژه از سوی ایالات متحده، جنگ اوکراین را طولانی کرده و به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب وارد کرده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل ادامه داد: همان‌طور که در موارد متعدد از جمله در نامه مورخ ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۵۸۰) ذکر شده است، قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ ارتباطی با مناقشه اوکراین ندارد. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران به‌طور مستمر به تعهدات خود پایبند بوده و متعهد به انجام آنها باقی می‌ماند. بنابراین، هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت ایران در فروش، صادرات یا انتقال تسلیحات به فدراسیون روسیه و نقض تعهدات بین‌المللی خود کاملاً بی‌اساس بوده و به‌طور قاطع رد می‌شود. ایران بار دیگر بر تعهد خدشه‌ناپذیر خود به رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه تأکید می‌ورزد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ۱۸ شهریور گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تاکنون هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده و همواره از راهکار سیاسی و گفتگو‌های دوجانبه برای پایان دادن به این بحران حمایت کرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادعای ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه گفت: همانگونه که بار‌ها تاکید گردید، جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ، از راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین و پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی حمایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های نظامی متعارف جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه سابقه‌ای به مراتب قدیمی‌تر از تاریخ آغاز جنگ اوکراین دارد. این همکاری‌ها در چارچوب توافقات دوجانبه و مبتنی بر نُرم‌ها و حقوق بین‌الملل بوده و ارتباطی به بحران اوکراین ندارد.

شبکه خبری سی ان ان طی گزارشی به نقل از منابع نامشخص ادعا کرده بود که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه برد را برای استفاده در عملیات نظامی در اوکراین به روسیه منتقل کرده است.

در همین حال دیمیتری پسکوف امروز در واکنش به این گزارش ادعایی گفت: ما این گزارش‌ها را رویت کرده ایم و چنین اخباری همیشه با واقعیت مطابقت ندارند. ایران شریک مهم ماست و در حال توسعه روابط تجاری و اقتصادی هستیم. همکاری‌ها و گفت و گوهایمان را در همه حوزه‌های ممکن و از جمله حساس‌ترین حوزه‌ها توسعه داده و به این اقدام در راستای منافع مردم دو کشور ادامه خواهیم داد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.