سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گورخر مفقود در پارک ملی کویر گرمسار پیدا شد/ نجات از باتلاق

یک راس گورخر نر که از طبیعت پارک ملی توران برای افزایش ژنتیکی این گونه حیوانی نادر به پارک ملی کویر گرمسار منتقل شده بود برای مدتی از لنز دوربین‌های محیط‌بانی مفقود و با تلاش مسئولان پارک ملی کویر و ماموران محیط‌بانی پیدا شد.

یک راس گورخر نر مهر ۱۴۰۲ از طبیعت پارک ملی توران به پارک ملی کویر گرمسار برای افزایش ضریب ژنتیکی زنده گیری و منتقل شد.

این گونه حیوانی نادر اواخر مرداد امسال با هماهنگی سازمان محیط زیست استان سمنان در محدوده پارک ملی کویر رها شد و حدود ۱۰ روز پایش مداوم در گله حضور داشت اما بعد از این مدت به دلایل نامعلومی از گله جدا شد و به خارج از منطقه حرکت کرد.

رییس پارک ملی کویر گرمسار درباره جزییات این واقعه گفت: مهر سال گذشته سه راس گورخر شامل ۲ گورخر ماده و یک گورخر نر از پارک ملی توران به پارک ملی کویر گرمسار زنده‌گیری و منتقل شدند.

رضا شاه حسینی مقدم گفت: پس از رهاسازی گورخر نر بعد از مدتی برای بازگشت به زیستگاه خود از گله خارج شد و در پایش‌های محیط بانی مشاهده نمی‌شد.

وی با اشاره به تلاش‌های گروه‌های جست‌وجوی پارک ملی کویر و محیط بانی افزود: در نهایت بر اساس گزارش جوامع مردمی گورخر مفقود شده در جنوب روستای دهنمک از توابع شهرستان آرادان مشاهده شده بود که به سرعت عملیات جست‌وجو در این منطقه آغاز شد.

وی با بیان اینکه عملیات جست‌وجوی این گورخر از ساعت پنج صبح آغاز شد، تصریح کرد: پس از حدود سه ساعت آثار و نمایه‌های به جا مانده از گورخر از جمله سرگین و ردپا در این محدوده مشاهده شد و پس از ردزنی حدود ۲ ساعت بعد به محل تردد گورخر در شب قبل رسیدیم.

رییس پارک ملی کویر گرمسار ادامه داد: برای حفظ امنیت و آرامش حیوان و در ادامه عملیات جست‌وجو ۲ نفر از ماموران پارک ملی کویر عملیات ردزنی را ادامه دادند و ۲ نفر از ماموران محیط بانی نیز در محل متوقف شده و اقدام به دوربین کشی کردند.

وی با بیان اینکه در ادامه عملیات ردزنی به محل دفع کانال پساب صنایع در جنوب روستای دهنمک رسیدیم، ابراز کرد: به دلیل وجود عارضه‌های ایجاد شده امکان عبور از آن وجود نداشت، از این رو در جهت شمال و جنوب کنترل مسیر ادامه یافت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.