سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مصرف بی‌رویه انرژی در بخش خانگی ایران

بر اساس مطالعه انجام شده و آمار مبتنی بر اطلاعات ترازنامه انرژی، مصرف انرژی ساختمان‌های مسکونی ایران ۲.۳۶ برابر آمریکا و بیش از ۱.۶ برابر کشور‌های پیشرفته‌ای همچون انگلیس، فرانسه و آلمان است.

به نقل از وزارت نیرو، نتایج مطالعات مقایسه‌ای بین مصرف انرژی بخش خانگی ایران با تعدادی از کشور‌های پیشرفته حاکی از اختلاف فاحش مصرف انرژی خانگی کشورمان با آمریکا و ۲۷ کشور اروپایی است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد میزان مصرف انرژی (شامل برق، گاز طبیعی و مایع، نفت گاز، نفت سفید و منابع تجدیدپذیر قابل احتراق) در منازل مسکونی ایرانیان در مناطق شهری و روستایی معادل ۶۹۰ میلیارد کیلووات‌ساعت و کل مساحت مفید منازل مسکونی حدود ۲.۴ میلیارد متر مربع بوده است که شاخص میزان مصرف انرژی به ازای واحد سطح زیربنا را معادل ۲۸۵ کیلووات‌ساعت بر متر مربع نشان می‌دهد.

بر این اساس مصرف انرژی در منازل مسکونی کشور به ازای هر مترمربع زیربنا، ۲.۳۶ برابر امریکا، ۱.۸۵ انگلیس، ۱.۷ برابر فرانسه و ۱.۶۵ آلمان بوده است.

از جمله دلایل این اختلاف فاحش، بازدهی پایین تجهیزات مصرف‌کننده انرژی در بخش خانگی، عدم رعایت کامل مبحث ۱۹ مقررات ملی در ساختمان‌های نوساز، عدم نصب پنجره دوجداره استاندارد در بخش وسیعی از ساختمان‌های موجود، عملیاتی نشدن برچسب مصرف انرژی ساختمان، عدم آگاهی عمومی کافی نسبت به میزان مصرف انرژی منازل مسکونی و راهکار‌های بهینه‌سازی مصرف، عدم پرداخت یارانه مناسب به مردم به منظور انجام اقدامات بهینه‌سازی مصرف انرژی در منازل مسکونی به ویژه برای خرید تجهیزات مصرف‌کننده انرژی پربازده و پایین بودن تعرفه‌های برق، گاز و سایر حامل‌های انرژی نسبت به هزینه تمام شده آن برشمرده شده است.

یافته‌های این تحقیق در حالی متوسط مصرف انرژی منازل مسکونی ایران را ۲۸۵ کیلووات‌ساعت به ازای هر مترمربع نشان می‌دهد که این میزان در کشور‌های مالت ۴۶، قبرس ۶۵، پرتغال ۶۶، اسپانیا ۱۰۲، بلغارستان ۱۰۷، یونان ۱۱۲، هلند ۱۲۳، مجارستان ۱۲۹، ایتالیا و دانمارک ۱۴۸، اسلواکی و ایرلند ۱۵۰، انگلستان ۱۵۴، فرانسه ۱۶۸، آلمان ۱۷۲، سوئد ۱۸۸ و آمریکا ۱۲۱ کیلووات‌ساعت بر متر مربع به ثبت رسیده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.