سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید دو رقم زود بازده و مقاوم پنبه در گرگان با کمک سازمان انرژی اتمی

رییس مرکز تحقیقات پنبه کشور از معرفی دو رقم زود بازده و مقاوم پنبه در گرگان خبر داد.

قربانی در حاشیه برنامه «روز ملی انتقال یافته‌های تحقیقاتی پنبه» که با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی استان‌های گلستان، مازندران، سمنان و خراسان شمالی در گرگان برگزار شد، گفت: به زودی از دو رقم جدید پنبه به نام‌های فخر (برگرفته از نام شهید فخری زاده) و جهش رونمایی می‌شود.

قربانی افزود: این دو رقم، پرمحصول، زود بازده و مقاوم هستند که با کمک سازمان انرژی اتمی پرتو دهی هسته‌ای شده و متحمل تنش‌های محیطی و مقاوم به خشکی، شوری، آفات و بیماری است.

او ادامه داد: در حال حاضر ۱۶ رقم تجاری پنبه وجود دارد و از کیفیت مناسبی برخوردار است و عمدتا ارقام زودرس و میانرس هستند، در گذشته ارقام پنبه دیررس بودند و حدود ۲۰۰ روز طول می‌کشید تا بذر پنبه به مرحله برداشت برسد، اما در حال حاضر ارقامی تولید شده که ۱۱۰ روزه پنبه برداشت می‌شود.


او افزود: هسته‌های اولیه بذر در مرکز تحقیقات گرگان تولید می‌شود و در اختیار شرکت‌های خصوصی تامین کننده و توزیع کننده بذر قرار می‌گیرد که کار تکثیر و توزیع بذر را انجام می‌دهند و در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

قربانی ادامه داد: سال گذشته ۱۰۵ هزار هکتار پنبه در کشور کشت شداما امسال به دلیل وجود محصولات رقیب به حدود ۸۵ هزار هکتار کاهش پیدا کرد، بیشترین میزان کشت مربوط به استان‌های خراسان رضوی و گلستان است.

موسی خانی رییس اداره دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان هم گفت: در استان گلستان ۱۲ هزار هکتار کشت شده و پیش بینی می‌شود ۲۵ هزار تن پوش پنبه از این اراضی برداشت شود.

برچسب ها: پنبه ، مرکز تحقیقات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.