سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید سالانه ۹۳۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به تولید ۹۳۰ هزار تن محصول کشاورزی در سال ۱۴۰۲ در استان گفت: برنامه آمایش استان قم سازمان جهاد کشاورزی را مکلف کرده که سالانه ۹۳۰ هزار تن محصولات کشاورزی را به صورت پایدار تولید کند.

محمدرضا حاجی‌رضا،با اشاره به وضعیت استان در بخش کشاورزی گفت: ما یک مأموریت بزرگ و خطیری در مجموعه جهاد کشاورزی و حوزه امنیت غذایی کشور داریم. ما در متعهد شدیم تا در مجموعه اول از نظر کمی و در حوزه دوم به جهت کیفی نیاز‌های ۸۵ تا ۹۰ میلیون نفری آحاد جامعه را تأمین کنیم.

حاجی‌رضا در ادامه گفت: در حال حاضر این تأمین نیاز جامعه و تولید بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تن را شامل می‌شود و خروجی این تولید فعالیت‌ها و کارکرد‌هایی است که در استان‌های مختلف باتوجه به ظرفیت، توان و استعدادی که در حوزه‌ی کشاورزی دارند انجام می‌شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از سهم استان قم در تأمین و تولید نیاز‌های جامعه گفت و بیان کرد: باتوجه به اینکه استان قم از نظر مساحت مقیاس کوچکی دارد؛ طبق آمار سال ۱۴۰۲ ما ۹۳۰ هزار تن تولید محصولات کشاورزی در استان داشته‌ایم. 

حاجی‌رضا عنوان کرد: با وجود تمام محدودیت‌های موجود، استان قم یک عرصه‌ی ۸۰ هزار هکتاری دارد که حدود ۶۵ هزار هکتار آن تحت کشت زراعت و باغ قرار می‌گیرد. در کنار ظرفیت‌های بسیار خوبی که کشاورزی استان دارد، متأسفانه ما نتوانستیم این ظرفیت‌ها را به خوبی تبیین کرده و ارائه دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم  تصریح کرد: ما تاکنون نتوانستیم از ظرفیت‌های خوب سرمایه‌گذاران و علاقمندان این حوزه بهره‌مندی لازم را ببریم. یکی از عوامل مهم محدود کننده‌ی بخش کشاورزی کشور، محدودیت منابع آبی به لحاظ کمی و کیفی است. اگر به ۳۰ الی ۴۰ سال گذشته استان یعنی دهه ۵۰ و ۶۰ برگردیم، می‌بینیم که منابع آب تأمین کننده بخش کشاورزی استان قم، دو رودخانه‌ی قمرود و قره‌چای بوده است.

حاجی رضا افزود: امروز ما چیزی بالغ بر ۱۱۵۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق داریم که یک بستر ۶۵ هزار هکتاری را تأمین می‌کند تا به تولید ۹۳۰ هزار تن برسیم. باتوجه به اینکه استان قم که در محدوده‌ی گرم و خشک قرار دارد و میزان بارندگی آن متوسط ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر است و ما در ۴ سال گذشته شاهد محدودیت‌های اقلیمی، گردوغبار و منابع آبی بوده‌ایم، به سمت برنامه‌ی آمایش حرکت کردیم تا چراغ راهنمای ما باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: سالیانه ورودی آب از این رودخانه‌ها چیزی حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب بوده است، که با احداث سد ۱۵ خرداد بر روی قمرود و سد الغدیر بر روی رودخانه قره‌چای محدود شدیم؛ پس از آن به سمتی رفتیم که چاه‌ها منابع پایدار تأمین‌کننده آب بخش کشاورزی استان باشند. 

حاجی‌رضا در تشریح اجرای برنامه آمایش در استان قم گفت و اذعان کرد: ما بر اساس برنامه آمایش پذیرفتیم که یک نگاه عالمانه به بخش کشاورزی استان قم داشته باشیم، چراکه ظرفیت‌سازی و سرمایه‌گذاری سنگینی در این حوزه طی ۴۰ سال بعد از انقلاب صورت گرفته است و ما مسئولیت حفاظت آن را عهده‌دار هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: برنامه‌ی آمایش استان قم سازمان جهاد کشاورزی را مکلف کرده است که ۲ محور را مورد توجه خود قرار دهد؛ حوزه اول اینکه تولید ما یک تولید پایدار باشد و متعهد هستیم، با منابع موجود تولید ۹۳۰ هزار تن علاوه بر افزایش تولید با نگاه بهره‌وری داشته باشیم. حوزه دوم اینکه جامعه هدف ۱۵ هزار نفری کشاورزان را که درآمد زندگی آنها از بخش کشاورزی است مورد اهمیت قرار دهیم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم  بیان  کرد: بنابراین برنامه آمایش این دو مؤلفه در استان قم را در اولویت برنامه کاری ما قرار می‌دهد که باید از آن حفاظت کنیم. به پیروی از شعار امسال که جهش تولید است و متحد هستیم تا در کنار صیانت، افزایش تولید نیز داشته باشیم. 

حاجی‌رضا عنوان کرد: بر همین اساس به سمتی حرکت کردیم که به صورت جدی ظرفیت‌ها را مدنظر داشته باشیم و یک برنامه الگوی کشت عالمانه را برای استان قم ترسیم کرده‌ایم؛ بنابراین ما با هدفگذاری روی ظرفیت، اقلیم، منابع آبی موجود و پتانسیل‌های کشاوزی استان باید بتوانیم مؤلفه‌های مورد توجه برنامه توسعه استان را عملیاتی کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در دشت‌های استان قم [قم، قمرود، جعفرآباد و قنوات]ما حداقل طی ۴ سال گذشته، برنامه بسیار خوبی در حوزه اجرای الگوی کشت مناسب اجرایی کرده‌ایم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.