سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس مذهبی مطرح کرد؛

حضرت علی (ع) یار و امین همیشگی پیامبر (ص) بودند

حجت‌الاسلام طباخیان با اشاره به این که حضرت علی (ع)، نزدیک‌ترین فرد به نبی مکرم اسلام (ص) بودند از حضرت علی (ع) به عنوان یار و امین همیشگی پیامبر (ص) نیز یاد کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمّدمهدی طباخیان، کارشناس مذهبی در برنامه «صبحانه ایرانی» درمورد سیره علوی بیان کرد: حیات حضرت علی علیه السلام به چند بخش تقسیم می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها، زمانی بوده است که دوشادوش پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم بودند و تراز فعالیت حضرت علی علیه السلام در آن دوران متفاوت با قبل و بعد از آن بوده است. چون حضرت امیر المومنین، علی علیه السلام قبل از به نبوت رسیدن پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم تحت تربیت حضرت صل الله علیه وآله والسلم بودند و در دوران کودکی، در کنار پیامبر اسلام صل الله علیه وآله والسلم و حضرت خدیجه طاهره سلام الله علیها زندگی کردند.

این کارشناس مذهبی گفت: حضرت محمّد مصطفی صل الله علیه وآله والسلم نیز، به خانم فاطمه بنت اسد مادر گرامی حضرت امیرمومنان علیه السلام به چشم مادری نگاه می‌کردند و دلیلش این بود که وقتی حضرت محمّد مصطفی صل الله علیه وآله والسلم در خردسالی، جناب عبدالمطلب و مادرشان آمنه را ازدست دادند در آن بیت زندگی کردند و در نقطه مقابل، حضرت علی علیه السلام نیز از کودکی در محضر حضرت محمّد مصطفی صل الله علیه وآله والسلم و حضرت خدیجه طاهره سلام الله علیها بودند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین طباخیان تصریح کرد: هم از رسول مکرم اسلام صل الله علیه وآله والسلم و هم از حضرت علی علیه السلام در رابطه با وفات این دو بانوی بزرگوار جملاتی داریم که فرموده‌اند گویی مادرمان را ازدست داده‌ایم. چون در حق ما محبتی را روا داشتند که مادر برای فرزند خود دارد تا جایی که حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بیان کردند: حضرت خدیجه سلام الله علیها (با وجود این که پسری نداشتند) مرا همچون پسر خود دوست داشتند و چنان به من محبت می‌ورزیدند که با وسواس تلاش می‌کردند برای من، زیباترین لباس‌ها را انتخاب کنند و از کودکی، هر صبح که قصد خروج از خانه را داشتم لباس نو به تنم کرده و موهایم را مرتب می‌کردند و همیشه حضرت خدیجه سلام الله علیها را مادر خود می‌دانستم. 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: همه نکات زندگی حضرت علی علیه السلام باعث تعلق خاطر و وابستگی و رشد و بالندگی شد و پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم به حدی جذاب بودند که حضرت علی علیه السلام را پایبند به مکتب و محضر خود کردند. زیرا سرشار از مهربانی بودند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین طباخیان گفت: دوره پرشور حیات حضرت علی علیه السلام با نبوت پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم آغاز شد و حضرت (ع) مشاور، کاتب، فرمانده، صدر اعظم و همراه دائمی پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم شده و در سال دوم هجرت نیز، مفتخر به دامادی حضرت محمّد مصطفی صل الله علیه وآله والسلم شدند که پس از آن، نزدیک‌ترین شخصیت به امیرالمومنین علیه السلام، پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم و متقابلاً به نبی مکرم اسلام صل الله علیه وآله والسلم، حضرت علی علیه السلام بوده‌اند. 

این کارشناس مذهبی با اشاره به روایتی مطرح کرد: روایت است که پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم در ساعت استراحت خود در منزل بودند و کسی درب را زد و حضرت محمّد مصطفی صل الله علیه وآله والسلم بنا نداشتند در آن لحظه کار اجتماعی انجام دهند چراکه حضرت (ص) تأکید می‌کردند باید روز خود را تقسیم کرد و دلیلش این بود که علاوه بر تعهدات اجتماعی، تعهدات خانوادگی و فردی نیز وجود دارد. 

اما با شنیدن صدای درب، درب را باز کردند چراکه فرمودند آن کسی که پشت درب است بهترین خلق روی زمین است. ایشان با بقیه فرق دارند و آن فرد، کسی نبود جز حضرت علی بن ابی طالب علیه‌السلام. چون حضرت علی علیه السلام در تمام لحظات در کنار پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طباخیان افزود: روایت است که در یک جنگی، پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم نیاز به مشاوره داشتند و اوضاع بسیار بغرنج بود تا این که پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم از جمع اصحاب، حضرت علی علیه السلام را جدا کردند و هر دو با هم شروع کردند به قدم زدن و از جمعیت فاصله گرفتند و در گوش یکدیگر، ساعتی زمزمه می‌کردند و پیامبر اسلام صل الله علیه وآله والسلم دست در دست حضرت علی علیه السلام به جمع پیوستند و نظر خود را تغییر دادند. این نشان می‌دهد هر زمانی که پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم نیاز به انس عاطفی داشته‌اند حضرت علی علیه السلام در کنار ایشان بوده‌اند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
خب این نون و آب برای مردم میشه؟؟هنوز تو ۱۴۰۰ پیش گیر کردین
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۹ شهريور ۱۴۰۳
یاعلی ،سلام وصلوات الهي به روح مطهرت وجمال نازنینت