سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چشمه‌های جوشان هلند ایران جایی که گردشگران را شفا می‌دهد

چشمه‌های آبگرم محلات به دلیل برخورداری از خواص درمانی متعدد از گذشته‌های دور مورد استفاده مردم بوده و استحمام در آب این چشمه‌ها موجب سلامتی جسم و جان می‌شود.

به دلیل فراوانی چشمه‌ها و همچنین خاصیت درمانی آن‌ها، مردم علاقه زیادی به استفاده از چشمه‌های آبگرم در زمان سفر به شهر محلات را دارند.

محلات به پایتخت گل ایران معروف است و قطب پرورش گل داوودی و بید قرمز و انواع گیاهان آپارتمانی دیگر است.

محلات به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرستان کشور از لحاظ سطح زیرکشت گل، مهد پرورش گل و گیاهان زینتی در کشور، پایلوت گل‌کاری کشور است و رتبه اول را از لحاظ تنوع تولید گل در کشور داراست.

شهرستان محلات دارای منابع متعدد و غنی معادن سنگ زینتی، معادن سنگ تراورتن و مرمریت است و این منطقه یکی از خوش آب و هواترین شهرهای استان مرکزی است که در جنوب غربی تهران و در فاصله ۲۶۲ کیلومتری از پایتخت قرار دارد.

آبگرم محلات یکی از جاذبه‌های زیبای شهرستان محلات محسوب می‌شود که هرساله مسافران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

در این منطقه، ۶ چشمه آبگرم وجود دارد که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد. این چشمه‌های آبگرم علاوه بر جاذبه تفریحی که دارند، دارای خواص درمانی بسیاری نیز هستند.

آبگرم محلات یکی از معروف‌ترین چشمه‌های آبگرم ایران در کنار چشمه‌های معروفی همچون چشمه آبگرم سرعین در اردبیل و چشمه آبگرم لاریجان در مازندران است.

شهرستان محلات با دارا بودن ۶ چشمه آبگرم در کنار طبیعت بکری که دارد، در تمام طول سال میزبان بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی است.

استفاده از مزایای درمانی چشمه‌های آبگرم محلات به چند صدسال قبل باز می‌گردد و هرچه در طول سال‌ها آگاهی انسان‌ها نسبت به فواید درمانی آبگرم بیشتر شد، محبوبیت این آبگرم که در منطقه زیبا و پر از گل محلات قرار گفته نیز افزایش یافته است.

عمق چشمه های آبگرم محلات حدود ۲۰ هزار متر است و گرمای آن‌ها نیز بر اساس عمق و سرعت بالا آمدن، در برخی اوقات به ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

در واقع چشمه‌های آبگرم محلات از نوع آب‌های گرم عمقی است که عمدتاً از بخار خمیره سنگ‌های سوزان داخل پوسته زمین ایجاد می‌شود و به سطح زمین می‌آید.

چشمه آبگرم محلات شهرتی دیرینه داشته وسالانه گردشگران زیادی را بویژه در تعطیلات نوروز و تابستان به خود جذب می‌کند.

حدود ۹۰ هزار نفر در تابستان امسال به آبگرم محلات سفر کردند

رییس صنایع دستی و گردشگری شهرستان محلات گفت بیان کرد: آبگرم‌ محلات از چشمه‌های شفابخش ایران است که خاصیت درمانی فوق‌العاده‌ای دارد، این جاذبه‌ طبیعی، نقش موثری در گردشگری سلامت ایران ایفا می‌کند.

«مهدی لعل‌بار» با بیان اینکه حدود ۹۰ هزار نفر در تابستان امسال به آبگرم محلات سفر کردند، ادامه داد: تاریخچه استفاده از آبگرم برای درمان امراض پوستی و استخوانی در کشور، به زمان‌های قدیم بازمی‌گردد و آب گرم محلات، یکی از جاهای دیدنی محلات است که به‌دلیل خاصیت درمان‌بخشی متنوع و قابل‌ توجه، گردشگران بسیاری را از سراسر ایران و از راه‌های دور و نزدیک جذب خود می‌کند.

وی اضافه کرد: در محلات ۶ چشمه آبگرم وجود دارد که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد و این چشمه‌های آبگرم علاوه بر جاذبه تفریحی دارای خواص درمانی بسیاری نیز هستند.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان محلات گفت: ۶۱ واحد آب گرم، یک باب هتل اقامتی و پذیرایی ، یک باب مهمانپذیر و پنج باب بوم گردی میزبان مسافران و گردشگران در این شهرستان هستند.

لعل بار افزود: مسافران و گردشگرانی که به محلات سفر می‌کنند از جاذبه‌های گردشگری طبیعی مانند سرچشمه، دهکده کل و گیاه و چشمه های آب گرم و جاذبه‌های تاریخی شهرستان بازدید می کنند.

حرارت ۴۷ درجه‌ای چشمه‌های آبگرم محلات

مدیرعامل شرکت توسعه دهکده آب درمانی محلات، حرارت ۴۷ درجه‌ای آب چشمه و عدم رنگ، مزه و بوی آب را از ویژگی‌های منحصر به فرد آب گرم محلات بیان کرد.

«احمد کاظمی» افزود: املاحی مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فلوئور، ید، آهن،سلیس آمونیاک و کلر در آب گرم محلات دارای خواص درمانی نظیر تسکین دردهای عضلانی، مفصلی و عصبی، ساتیک، روماتیسم و یائسگی است.

وی، رفع حالت عصبی درددار مانند پا درد، کمردرد، فلج های نیمه بدن ، تحلیل بیماری‌های پوستی، خواب آور بودن و اشتهاآور بودن را از دیگر ویژگی‌های آب گرم محلات بیان کرد.

کاظمی اضافه کرد: گاز رادن موجود در محل آب گرم بیماری‌های تنفسی و ریوی را درمان می‌کند.

وی یادآور شد: آب درمانی می‌تواند ضایعات نخاعی، کمر درد، زانو درد، آرتروز و پوکی استخوان را بهبود ببخشد و به تسکین درد سالمندان کمک کند.

کاظمی اضافه کرد: آب درمانی همچنین می‌تواند به صورت غیر مستقیم به کاهش علائم و بهبود عملکرد اعضای مختلف بدن تاثیر بگذارد و به درمان بیماری‌های فشار خون و دیابت نیز کمک کند.

منطقه آبگرم محلات در فاصله ١٥ کیلومتری شهر محلات و ٢٥ کیلومتری بزرگراه سلفچگان - اصفهان قرار دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.