سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیریت دو خودروساز داخلی باید خصوصی شود

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: دو خودروساز داخلی، دولتی نیستند، اما مدیریت آنها دولتی است؛ دولت سهام جزئی در این دو شرکت دارد.

 

ابراهیم بازیان رئیس سازمان خصوصی سازی در برنامه «صف اول» شبکه خبر گفت: سازمان خصوصی‌سازی در بودجه ۱۴۰۳ باید از محل واگذاری سهام شرکت‌های هوایی که در لیست واگذاری هستند، نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان را وصول کند که تاکنون در ۶ ماهه اول سال نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان از این هدف محقق شده است.

او در خصوص فاصله‌ای که با هدف‌گذاری وجود دارد گفت: علت این است که واگذاری‌ها طی سال مالی انجام می‌شود و تا مقدمات آن انجام شود فرایند طولانی دارد. امیدواریم که در سال مالی جاری تعهد‌ها انجام شود. البته بعضا منابعی که بودجه پیش‌بینی می‌شود بیش از امکان عمل سازمان خصوصی سازی است. پیش‌بینی ما این است که ۷۰ درصد اهداف در حوزه واگذاری‌ها محقق شود.

این مقام مسئول ادامه داد: یک تکلیف ۴۰ هزار میلیارد تومانی از محل واگذاری دارایی دولت از منظر املاک و از موضع مولدسازی داریم که در دستور کار است. همچنین نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم تکلیف رد دیون برای سازمان تامین اجتماعی داریم که در شرف اقدامات اولیه است. ما در مجموع نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تعهد داریم.

او در خصوص واگذاری‌ها گفت: ما در اقتصاد تحریمی و تورمی قرار داریم و موضوع واگذاری همواره دارای اختلالاتی است. فضای تولید  بی‌تاثیر از فضای تحریم نیست و حاصل آن پیش‌بینی ناپذیری فعالیت‌های اقتصادی است. وقتی حرف از واگذاری می‌شود علیرغم تمام حمایت‌ها در اقتصاد کلان کشور، مخاطراتی در این موضوع برای بخش خصوصی حس می‌شود و بخش خصوصی در فعالیت کند می‌شود. سهام ۶۷ شرکت را در برنامه واگذاری امسال به تصویب هیئت واگذاری رساندیم. ۵۷ شرکت در برنامه دو ساله ما است و ۲۳ شرکت در فرایند ۳ ساله هستند که تمامی اقدامات آنها آغاز شده است.

او ادامه داد: مهمترین اقدام ساماندهی و سازماندهی این شرکت‌ها برای عرضه است. رویکرد سیاست‌های اصل ۴۴ این است که شرکت‌ها را در یک فضای رقابتی و شفاف و مشخصا در بازار سرمایه عرضه کنیم. به این ترتیب جهت از خصوصی سازی به سمت مردمی سازی تغییر پیدا می‌کند. چون تا ۱۰ درصد سهام شرکت‌های می‌تواند در عرضه اولیه انجام شود و مردم خریدار این سهام باشند.

رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص وضعیت خصوصی سازی سهام ایران خودرو و سایپا با اشاره به اینکه وزارت صمت همکاری نکرده است گفت: این دو شرکت دولتی نیستند، اما مدیریت آنها دولتی است. دولت سهام جزئی در این دو شرکت دارد، و به طور جدی دنبال واگذاری ۶ درصد باقی مانده سهام دولت هستیم که این جزو وظایف ما است و مدیریت این دو شرکت باید خصوصی شود. اما در این زمینه موانعی وجود دارد. اگر موانع رفع شود امکان عرضه این ۶ درصد طی یک هفته وجود دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.