سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هریس و ترامپ در مناظره انتخاباتی تاریخی با یکدیگر رو به رو می‌شوند

مناظره تلویزیونی بین کامالا هریس و دونالد ترامپ که قرار است سه‌شنبه شب برگزار شود، از بسیاری جهات با مناظره‌های پیشین متفاوت است.

«کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات سه‌شنبه شب مقابل «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه ظاهر می‌شود تا هر دو اولین مناظره با حضور نامزد‌های رسمی انتخابات آمریکا را به نمایش بگذارند. 

به گزارش گاردین، این مناظره تضاد سن، جنسیت، خلق و خو و سیاست را به نمایش خواهد گذاشت. همچنین این اولین بار در تاریخ آمریکا است که یک دادستان سابق (کامالا هریس) مقابل یک جنایتکار محکوم قرار می‌گیرد و هر دو در صحنه مناظره برای ورود به کاخ سفید تلاش می‌کنند.

هریس پیش از اینکه به معاون رئیس جمهور شود، به عنوان وکیل، دادستان منطقه و دادستان کل ایالت کالیفرنیا کار کرده است. در مقابل او دونالد ترامپ قرار دارد که در تمامی ۳۴ فقره اتهامی که با آن مواجه بود، مجرم شناخته شده است. 

گفته شده از شرایط مناظره آن است که هیچ یک از نامزد‌ها زودتر به موضوعات یا سوالات دسترسی پیدا نکند. همچنین استفاده از هیچ اثر یا یادداشت پیش‌نویسی که از قبل تهیه شده باشد، مجاز نیست و نامزد‌ها نمی‌توانند از یکدیگر سوال بپرسند.

این برنامه ساعت ۹ شب به وقت محلی (۴ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت تهران) به مدت ۹۰ دقیقه از شبکه ای‌بی‌سی پخش خواهد شد. گفته شده که در میانه صحبت‌های یک نامزد، میکروفون طرف مقابل خاموش خواهد بود. کمپین هریس به این تصمیم اعتراض کرده و آن را اقدامی برای محافظت از ترامپ تلقی کرده است. 

این رویداد ۷۵ روز پس از آن صورت می‌گیرد که مناظره تلویزیونی فاجعه بار جو بایدن در مقابل ترامپ سبب زلزله سیاسی در حزب دموکرات شده و در نهایت به کناره‌گیری رئیس جمهور آمریکا از رقابت‌های انتخاباتی انجامید. «تارا ست مایر» مقام سابق کنگره آمریکا در این خصوص می‌گوید: «این اولین باری است که دونالد ترامپ واقعاً در مقابل مردم آمریکا مورد بازجویی قرار می‌گیرد. حرفه و تجربه کامالا هریس به عنوان دادستان، دادستان کل و سناتور چیزی است که ترامپ نباید در این مناظره دست کم بگیرد».

از طرفی، این هفتمین حضور ترامپ در مناظره انتخاباتی خواهد بود که او را به باتجربه‌ترین مناظره کننده تاریخ ریاست جمهوری آمریکا تبدیل می‌کند. او در ماه ژوئن مقابل بایدن عملکرد قابل قبولی داشت، اما انتظار می‌رود هریس حریف قدرتمندتری باشد و می‌تواند ترامپ را در مورد حقایق، سیاست و رفتار او پس از انتخابات ۲۰۲۰ در حالت تدافعی قرار دهد.

طبق گزارش رویترز، هریس هفته‌ها است که برای این مناظره تمرین می‌کند و حتی دستیاران او جلسه مناظره را به صورت ساختگی تشکیل داده‌اند تا او بتواند در محیطی شبیه به مناظره تلویزیونی، عملکرد خود را بسنجد. گفته می‌شود هریس قرار است روی شکست‌های ترامپ و تصمیمات سیاسی نادرست او تمرکز کند که این شامل دیوار مرزی آمریکا، زیرساخت‌ها و همه‌گیری کووید ۱۹ خواهد بود. 

در همین حال، کارشناسان می‌گویند بی‌تجربگی هریس در مناظره انتخاباتی و تمایل ترامپ به حمله شخصی و طفره رفتن از پاسخ می‌تواند به عنوان نقاط ضعف دو نامزد در نظر گرفته شود.

خبرنگار: زهرا نجفی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.