سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس مذهبی مطرح کرد؛

بندگان واقعی نباید از زیبایی دین غافل شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفیان با اشاره به اهمیت در مسیر اهل بیت(ع) بودن، به توصیف جمال و زیبایی دین پرداخت که بندگان واقعی نباید از این زیبایی غافل شوند.

حجت‌الاسلام شریفیان، کارشناس مذهبی درمورد حفظ دین و در مسیر اهل بیت علیهم السلام بودن بیان کرد: بعد از دو ماه عزاداری محرم و صفر، از جهت سلوکی و ایمانی و تعلق به اهل بیت علیهم السلام، ایام ربیع‌الاول بسیار ویژه است و موضوع مهمی که در این ایام باید دنبال کنیم مسئله حفظ است و این که چگونه این موارد را حفظ کنیم. زیرا ما در روایات متعددی داریم چیزی که باعث می‌شود امکانات ایمانی ما از دستمان بروند رغبت به دنیاست. یعنی انسان به راحتی داشته‌های خود را ازدست نمی‌دهد بلکه آرام آرام، اتفاقاتی در وجود انسان می‌افتد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به سخنی از پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم درمورد دوری از دنیا تصریح کرد: اصحاب پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم به حضرت (ص) گفتند که ما نگران نفاق هستیم. حضرت محمّد مصطفی صل الله علیه وآله والسلم فرمودند: چرا؟ اصحاب گفتند: وقتی با شما هستیم حالمان خوب است ولی زمانی که از شما دور می‌شویم حالمان بد است.

پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم فرمودند: مراقب دنیا باشید. شیطان طرح‌هایی دارد و از طریق دنیا، طرح‌های خودش را پیاده خواهد کرد و مراقبت در حیات و کِیف تصرف ما در دنیا سبب می‌شود که انسان بتواند جلوی نفوذ را بگیرد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفیان گفت: گاهی اوقات فکر می‌کنیم انسان همین طوری به حرام می‌افتد در حالی که دست درازی کردن انسان به سمت حرام یک مقدماتی دارد و اگر نتوانیم آن مقدمات را کنترل کنیم آرام آرام به سمت گناهان؛ از گناهان کوچک به طرف گناهان بزرگ می‌رویم. در نتیجه، بعضی اوقات می‌خواهیم در نقاط پایانی، خودمان را کنترل کنیم ولی به راحتی شدنی نیست. زیرا باید مقدمات رعایت شوند. مثلاً اگر انسان بتواند بر نماز اول وقت خود مداومت و مراقبت داشته باشد و آن را کنترل کند بسیاری از گناهان به وجود نخواهند آمد. چون وقتی نماز اول وقت از انسان فوت می‌شود مثل این است که وقتی انسانی به خوبی غذا نخورد از همان اول، بیمار نمی‌شود بلکه بعد از مدتی نشانه‌های بیماری خودشان را نشان می‌دهند که این مراقبت‌ها در ادبیات دینی، مراقبت از حیات دنیاست. 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت صدقه برای دفع بلا و شر ادامه داد: روایات متعددی داریم که انسان، به صورت روزانه مقداری صدقه دهد چراکه برخی از شر‌های زندگی را از انسان دفع می‌کند و راه بعضی از نفوذ‌ها را می‌بندد. مثلاً نماز صبح و تعقیبات آن و اذکار مرتبط با قبل و بعد از طلوع آفتاب که روایات متعددی بر آنها تأکید کرده‌اند. این در حالی است که وقتی به برخی چیز‌ها برچسب مستحب می‌زنیم آنها را خلاص می‌کنیم و درواقع، نیتشان را ازدست می‌دهند؛ بنابراین اگر بخواهیم داشته‌هایمان را حفظ کنیم به مراقبت نیاز داریم تا از نفوذ فرهنگ دنیا و ادبیات مدرن دنیایی حفظ شوند.

او اظهار کرد: باید تا حدی دیدمان را به ادبیات مستحب تغییر دهیم و اولویت‌بندی کنیم، چون در غیر این صورت می‌بینیم در فضای دیگری در حال تنفس هستیم که می‌تواند انسان را زمین‌گیر کند در حالی که اگر انسان آنچه که از اهل بیت علیهم السلام بدست می‌آورد را ازدست ندهد کم‌کم ثمرات توحیدی آنها را مشاهده خواهد کرد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت در مسیر شادی و غم اهل بیت علیهم السلام بودن تصریح کرد: دوره‌ای غصه‌ها و دوره‌ای دیگر شادی‌های اهل بیت علیهم السلام هستند و ادامه دادن آنها در زندگی باعث ایجاد رمز‌هایی در زندگی انسان‌ها می‌شود که آنها می‌توانند از طریق این رمز‌ها به حفظ داشته‌های خود بپردازند. مثلاً دو ماه صفر و محرم به شادی‌های اهل بیت علیهم السلام وصل شوند نه این که ما آنها را فراموش کنیم. چون از طریق وصل شدن به شادی و غم اهل بیت علیهم السلام می‌توانیم در مسیر اهل بیت (ع) بمانیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفیان افزود: حضرت پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم سفره‌ای را برای سلوک ما پهن کرده‌اند که اگر بخواهیم از ثمرات و شیرینی آن استفاده کنیم باید در کنار این سفره باشیم و نباید از آن دور شویم. در نتیجه، نباید از جمال و زیبایی دین غفلت کنیم چراکه پدیده‌ی عقلانی و زیباست.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.