سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهمیت مشاوره قبل از بارداری جهت آمادگی بهتر و مدیریت مخاطرات

مشاوره قبل از بارداری به همراه رعایت مراقبت‌های بارداری به زنان کمک می‌کند تا زوجین به طور روانی برای ورود به دوران بارداری آماده شوند.

در این مشاوره، مسائلی مانند تغییرات هورمونی، تغذیه مناسب، تغییرات بدنی و روحی، مراقبت از خود و نحوه مدیریت استرس مورد بحث قرار می‌گیرند. این اطلاعات به زنان کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری به دوران بارداری و زایمان نزدیک شوند.

دکتر معصومه بختیاری - عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا به تشریح اهمیت ویزیت و مشاوره قبل از بارداری برای تمامی زنان پرداخت و تأکید کرد که بسیاری از بیماری‌ها در دوران بارداری ممکن است وخامت بیشتری پیدا کنند و به همین دلیل، انجام ویزیت و مشاوره قبل از بارداری ضروری است.

بختیاری بیان کرد: ویزیت و مشاوره قبل از بارداری برای تمامی خانم‌ها توصیه می‌شود. هدف از این جلسات، پیشگیری و درمان به موقع مخاطراتی است که ممکن است در طول بارداری زنان را تهدید کند. در این جلسات، بازنگری جامعی بر شرح حال طبی، اجتماعی و خانوادگی مادر انجام می‌گیرد تا خطرات احتمالی شناسایی شوند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا افزود: شرح حال طبی شامل بررسی بیماری‌های موجود مانند دیابت، فشار خون، بیماری‌های ژنتیکی و سایر مشکلاتی است که ممکن است پیش از بارداری در مادر وجود داشته باشد. همچنین مسائل روانشناختی، مانند افسردگی یا اضطراب، نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این جلسات، شرح حال دقیقی از وضعیت مادر گرفته می‌شود تا بتوان به بهترین شکل ممکن برای بارداری آماده شد.

پزشک کلینیک بارداری مرکز درمان ابن سینا گفت: یکی از موضوعات مهم در این مشاوره‌ها، بررسی بیماری‌های ژنتیکی است. از طریق طراحی شجره‌نامه، می‌توان به وجود بیماری‌های ژنتیکی در خانواده مادر پی برد و اقدامات لازم را انجام داد. همچنین واکسیناسیون مادران قبل از بارداری یکی دیگر از مواردی است که مورد توجه قرار می‌گیرد. در صورت نیاز، واکسن‌های ضروری پیش از بارداری تزریق می‌شوند تا در دوران بارداری مشکلی ایجاد نشود.

بختیاری در خصوص سن والدین نیز توضیح داد: سن مادر و پدر می‌تواند تأثیر بسزایی بر بارداری داشته باشد. در حالی که سن پدر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، سن مادر اهمیت بیشتری دارد، زیرا در هر دو انتهای طیف سنی باروری، مادران ممکن است با پیامد‌های خاصی مواجه شوند. به عنوان مثال، بارداری در سنین پایین می‌تواند خطراتی مانند کم‌خونی یا زایمان زودرس را به همراه داشته باشد.

بنابر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه ابن سینا، وی افزود: در مشاوره قبل از بارداری، شرح حال اجتماعی مادر نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. استفاده از دارو‌های تفریحی یا دخانیات، که ممکن است در طول بارداری به مادر و جنین آسیب برساند، باید قطع شود. همچنین تماس‌های محیطی مانند مواجهه با جیوه یا میدان‌های الکترومغناطیسی نیز باید بررسی شوند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در پایان درباره اهمیت تغذیه و ورزش در دوران بارداری یادآور شد: رژیم غذایی مادر باید به دقت بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که مادر دچار فقر آهن یا کمبود پروتئین نیست. همچنین ورزش در دوران بارداری توصیه می‌شود، البته با رعایت نکات و ملاحظات خاصی که باید به مادر آموزش داده شود.

برچسب ها: مشاوره ، بارداری ، سلامت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.