سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران:

۶ هزار پاکبان تهران از اتباع هستند

محمدی گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار پاکبان در شهر تهران فعال هستند که از این تعداد ۶ هزار پاکبان از اتباع خارجی هستند.

رضا محمدی، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در جمع خبرنگاران و در تشریح موضوع خدمت‌رسانی پاکبانان در شهر تهران گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار پاکبان در شهر تهران فعال هستند که از این تعداد ۶۰۰۰ پاکبان از اتباع خارجی هستند که البته بیشتر آنها از اتباع مجاز هستند و تعدادی از آنها غیرمجاز. هنگامی که پلیس به اسکان‌های کارگری مراجعه می‌کند و اتباع غیر مجاز را رد مرز می‌کند میان آنها اتباع مجاز هم رد مرز می‌شوند. بر همین اساس جایگزینی حداقل ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ پاکبان ایرانی در این حوزه در دستور کار قرار گرفته و براساس آن آمادگی جذب ۵۰۰۰ پاکبان را داریم که حقوقی حدود ۱۲.۵ تا ۱۵ میلیون تومان برای آنها پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر از شورا درخواست کردیم تا وزارت کشور بازه زمانی را اعلام کند تا ما بتوانیم جایگزینی این پاکبان‌ها را انجام دهیم. چراکه با رد مرز این پاکبانان اتباع، گاهی یک ناحیه یا منطقه ما تخلیه می‌شود و زباله‌ها روی زمین می‌ماند که ما مجبور می‌شویم از نیرو‌های سایر نواحی و مناطق جهت جمع‌آوری زباله‌ها و رفت و رو استفاده کنیم؛ لذا از شهردار تهران نیز درخواست کردیم که این معضل را که برای کل کشور وجود دارد در تعامل با وزارت کشور پیگیری کند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص گلایه شهروندان از نظافت شهر با تأکید بر اینکه نظافت شهر نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد، افزود: در حال حاضر نسبت به هدف‌گذاری که انجام داده‌ایم این موضوع باید خود را بیشتر نشان می‌داد؛ اما براساس گزارش‌های سامانه نظارتی ۱۳۷ در ۱۵ روز نخست شهریور ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته به تفکیک ۱۰ آیتم که فرمت ثابت سامانه ۱۳۷ است شامل آبگرفتگی، شتشوی المان و مخازن، لایروبی و مدیریت جوندگان و... مورد ارزیابی قرار گرفته است. ظرف مدت یک ماه در سال گذشته ۴۹ هزار نفر در این حوزه بر اساس این ۱۰ آیتم با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته‌اند. بر همین اساس در مناطق ۴۶ درصد نسبت به سال قبل شکایات کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: البته در ۱۵ روز نخست شهریور ماه سال جاری، منطقه ۱۴ از نگاه ما و شهروندان دچار اشکال است و دو منطقه ۴ و ۲۱ ضعف داشتند؛ البته وضعیت منطقه ۴ رو به بهبود است و برای منطقه ۱۴ نیز پیمانکار نتوانست آنچه که می‌خواستیم را اجرا کند؛ لذا براساس جمع‌بندی صورت گرفته قراردادش لغو شد و منطقه ۱۴ نسبت به سال قبل وضعیت بدتری داشته است.

محمدی با اشاره به اینکه مبنای ارزیابی ما نگاه شهروندان است، افزود: اگر شهروندان نسبت به نظافت شهر شکایت و اعتراضی دارند می‌توانند آن را از طریق سامانه ۱۳۷ ثبت کنند؛ چراکه این سامانه مبنای کار ماست. ما تلاش کردیم ۵۰ هزار تماس را ماه به ماه کاهش دهیم. در مرداد ماه امسال نسبت به سال قبل هفت هزار تماس کاهش پیدا کرد و همچنان موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: ماشین‌آلات جمع‌آوری زباله نوسازی شد. در منطقه ۲ که یکی از بهترین پیمانکاران کشور است در حقیقت جایی است که مردم راضی هستند؛ چرا که پیمانکار خوب ما در چارچوب عمل می‌کند. باید به این نکته توجه کنیم که از ۲۲ منطقه که تحول در ساختار و تجهیزات آنها ایجاد شده در این شرایط تنها سه منطقه مشکل دارند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران درباره سامانه جمع‌آوری بازیافت (نوماند) نیز گفت: در حوزه سامانه نوماند نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم. کار این سامانه از فروردین سال جاری آغاز شد و امروز حدود ۱۰۰ هزار نفر کاربر ایجاد شده است که ۱۵ هزار نفر آنها مشارکت می‌کنند ولی مابقی به هر دلیلی مشارکت نمی‌کنند. روزانه میانگین ۴۰ تن زباله خشک از درب منازل شهروندان جمع‌آوری می‌شود و در مجموع ۲۵۰ تن زباله خشک از مبدأ جمع‌آوری می‌کنیم. از ۱۵۰۰ تن زباله خشک موجود در تهران ۷۵۰ تن آن زباله خشک و ارزشمند است که جمع‌آوری این میزان یک موفقیت است. ولی۵۰۰ تن هنوز در مخازن ریخته می‌شود و همین امر موجب ادامه حضور زباله‌گرد‌ها شده است. اگر استفاده از سامانه نوماند را گسترش دهیم و بتوانیم زباله خشک شهروندان را در منازل آنها خریداری کنیم می‌توانیم مشکل زباله‌گردی را حل کنیم.

منبع: ایسنا

برچسب ها: پاکبان ، تهران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.