سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۰۰ درصد بذرگواهی‌شده گندم و جو تولید داخل است

معاون تحقیقات سازمان ثبت و گواهی بذر گفت: بنابر آمار ۹۹ درصد بذور گواهی شده تولید داخل و یک درصد وارداتی است، اما در حوزه گندم و جو ۱۰۰ درصد بذور تولید داخل است.

صمد مبصر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بذرگواهی شده از رقم‌های اصلاح شده ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش بهره وری در واحد سطح را به همراه دارد که با احتساب اراضی موجود در خصوص محصولاتی همچون گندم، چغندر قند و برنج با افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصد بهره وری، خودکفایی محقق می‌شود.

به گفته او، بنابر آمار سالانه ۸ تا ۹ میلیون تن ذرت نیاز داریم که یک میلیون تن آن در داخل تولید و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود،   از این رو با استفاده از بذور گواهی شده تولید ذرت به یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن می‌رسد، همچنین در حوزه کنجاله سویا امکان تولید ۲ میلیون تن در داخل وجود ندارد.

مبصر با بیان اینکه امکان دستیابی به خودکفایی در حوزه‌های گندم، جو، پنبه و برنج با افزایش بهره وری از طریق بذر گواهی شده وجود دارد، افزود: واقعیت این است که تولید بذر با کیفیت در برابر بذر خود مصرفی و دانه‌ای که کشاورز می‌کارد، هزینه دارد، از این رو در اکثر کشور‌های دنیا که کشاورزی صنعتی و پیشرفته دارند، دولت‌ها با پرداخت یارانه مستقیم و غیر مستقیم حمایت می‌کنند.

معاون کنترل و گواهی بذر موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال ادامه داد: اگر با استفاده از بذرگواهی شده قیمت تمام شده تولید کاهش یابد و در کنار آن روش‌های ترویجی بکار گرفته شود که در نهایت منجر به ارتقای درآمد کشاورزان شود، آنها نسبت به استفاده از بذور گواهی شده اطمینان خاطر خواهند داشت.

ضرورت معافیت تولیدکنندگان بذر گواهی شده از مالیات

او با بیان اینکه در برخی محصولات نظیر حبوبات و علوفه بذر گواهی شده نداریم، افزود: وزارت جهاد کشاورزی با هدفگذاری ۱۰ ساله و طی یک برنامه مدون به تامین حداکثری تولید بذر گواهی شده دست یافت.

به گفته مبصر، اکنون از تولیدکنندگان بذر گواهی شده مالیات اخذ می‌شود، درحالیکه بخش کشاورزی معاف از مالیات است که در چنین شرایطی  دستیابی به اهداف  دشوار است.

۹۹ درصد بذر گواهی شده تولید داخل است

این مقام مسئول  با بیان اینکه بخش اعظم بذر گواهی شده در داخل تولید می‌شود، افزود: بنابر آمار ۹۹ درصد بذر گواهی شده مصرفی تولید داخل و یک درصد وارداتی است و ممکن است در برخی محصولات خاص کمتر یا بیشتر باشد.   به عنوان مثال در حوزه سبزی و صیفی هیبرید حجم قابل توجهی واردات است و در حوزه گندم و جو ۱۰۰ درصد داخلی است.

مبصر استفاده از بذور هیبرید را یکی از راهکار‌های افزایش بهره وری در بخش کشاورزی دانست و گفت: در کنار بذر تامین به موقع و کیفیت نهاده ها، بحث‌های خاک ورزی، حفاظت از خاک، تجهیزات متناسب با آبیاری در ارتقای بهره وری کشاورزی تاثیر بسزایی دارد.

معاون کنترل و گواهی بذر سازمان تحقیقات گفت: فاصله متوسط تولید با پتانسیل کشاورزان پیشرو و نمونه  با استفاده از بذور گواهی شده قابل جبران است. به عنوان مثال در گندم آبی کشاورز پیشرو حدود ۱۳ تن تولید می‌کند و متوسط کشور زیر ۵ تن است که این فاصله با استفاده از بذرگواهی شده پر می‌شود و اگر سایر عوامل همچون تامین کود سموم مورد نیاز به کمک نیایند فاصله پتانسل تا میانگین زیاد خواهد بود.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.