سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هلال احمر با ۸۰۰۰ نیروی داوطلب و ۲۰۰ دستگاه امدادی، اربعین امسال را مدیریت کرد

رییس جمعیت هلال احمر گفت: در موج شدید گرمای امسال، هلال احمر با بسیج ۸۰۰۰ نیروی داوطلب، تجهیز ۲۰۰ دستگاه امدادی و برگزاری کنگره بین‌المللی، خدمتی بی‌نظیر به زائران اربعین ارائه داد.

پیرحسین کولیوند رییس جمعیت هلال احمر کشور در نشست خبری خدمات هلال احمر به زائران اربعین اظهار کرد:در این مدت دو ماه پرکار و سخت، به لطف خدا و با تلاش‌های فراوان، جمعیت هلال احمر توانست خدمات بسیار ارزشمندی به هموطنان عزیز و همچنین به مشتاقان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام ارائه دهد. اوج خدمت ما در ایام تاسوعا، عاشورا، اربعین، و نهایتاً دهه آخر ماه صفر بود. پس از پایان ماه صفر سال گذشته، جلسات آسیب‌شناسی را آغاز کردیم و برنامه‌های سال گذشته را به دقت رصد و پایش نمودیم. نقاط قوت و ضعف را شناسایی و فرصت‌ها را بهبود دادیم.

او ادامه داد: در این راستا، بازنگری‌هایی در اصول و سیاست‌های عملیاتی انجام دادیم. شورای سیاست‌گذاری عملیات اربعین و کمیته‌های مربوطه را به تفکیک مشخص کردیم و برای هر کدام مسئولیتی تعیین نمودیم. کار در داخل کشور به عهده مرکز و سازمان امداد و نجات بود، و در خارج از کشور، به ویژه در عراق، به عهده مرکز پزشکی هلال احمر و فارماکوپی دارویی. برنامه‌های آموزشی مرتبط با سلامت، امداد و نجات، و همچنین مباحث فرهنگی و تجمعات انبوه را تدوین کردیم.

کولیوند تصریح کرد: یک کنگره بین‌المللی با موضوع سلامت، امداد و مدیریت تجمعات انبوه برگزار کردیم که در آن نمایندگان بسیاری از کشورهای خارجی شرکت داشتند. این کنگره با حضور ۱۸ شرکت دانش‌بنیان که خدمات یا محصولات ویژه‌ای برای اربعین تولید کرده بودند، برگزار شد. همچنین، ۴ جلد کتاب با موضوعات مرتبط تدوین شد و تعداد زیادی مقاله ارائه شد که ۱۲ مقاله برتر شناخته شدند.

او گفت: این کنگره بین‌المللی به ترویج فرهنگ اربعین حسینی علیه‌السلام در سطح جهان کمک کرد، زیرا بسیاری از کشورها به صورت حضوری یا برخط در این رویداد حضور یافتند و فعالیت‌های اربعین را بررسی و تحلیل کردند.

کولیوند بیان کرد: جلسات متعددی با همتایان خود در کشور عراق و مسئولان مرتبط مانند وزیر بهداشت، وزیر کشور، وزیر مخابرات عراق، رئیس هلال احمر عراق، و گروه‌های مردمی برگزار کردیم تا هماهنگی و هم‌افزایی در خدمات‌رسانی ارتقا یابد. همچنین، داروها و تجهیزات مورد نیاز بر اساس فارماکوپه تدوین و تهیه شد.

او گفت: در زمینه آموزش و هم‌افزایی، از داوطلبانی مانند پزشکان، پیراپزشکان، امدادگران، و نجاتگران ثبت‌نام کردیم که حدود ۶۰۰۰ نفر برای خدمات سلامت و امداد نجات و ۲۰۰۰ نفر برای طرح طبیبان دوار آماده شدند. همه این افراد آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

کولیوند بیان کرد: ما همچنین یک سمپوزیوم بین‌المللی با موضوع کاهش ترافیک برگزار کردیم که در آن نمایندگانی از کشورهای مختلف از جمله آلمان حضور داشتند و در دو پنل مطالب ارائه دادند. این برنامه‌ها با همکاری و تلاش‌های شما بزرگواران و اصحاب رسانه به ایجاد فرهنگ صحیح حفظ سلامت و امدادرسانی کمک کردند.

او گفت: یکی از کارهای بسیار خوب جمع‌آوری داروهای مازاد از منازل افراد بود که به کمک شما انجام شد و مقدار قابل توجهی دارو جمع‌آوری شد. این داروها به عراق ارسال شد تا در امدادرسانی مورد استفاده قرار گیرد.

کولیوند بیان کرد: برنامه‌ریزی ما شامل تامین خودروهای امداد و نجات، آمبولانس‌ها و اتوبوس‌های آمبولانس بود که بیش از ۲۰۰ دستگاه برای عملیات اربعین در نظر گرفته شد. موج شدید گرما امسال نیز چالش بزرگی بود که با هماهنگی و اقدامات پیشگیرانه توانستیم از تلفات جلوگیری کنیم.به کمک نیروهای مسلح از جمله سپاه، ارتش، و فراجا، عملیات اربعین امسال با موفقیت به انجام رسید و نتایج بسیار خوبی حاصل شد.

او گفت: نظارت‌های بسیار خوبی در تهیه، پخت و توزیع نذورات انجام شد و وزارتخانه‌های مرتبط نیز در بحث بهداشت محیط همکاری موثری داشتند. نمایندگان محترم مجلس که برای همکاری و نظارت آمده بودند، از عملکرد ما تشکر می‌کردند. خدا را شاهد می‌گیرم، چه در مرزهای داخلی کشور، چه در مرزهای عراق، مسیرهای مواصلاتی و حتی در شهرهای نجف و کربلا، زائران به ما مراجعه می‌کردند و بدون استثنا از زحمات هلال احمر تشکر می‌کردند. حتی مسئولین و مردم عراق نیز از خدمات ما قدردانی می‌کردند و این برای ما مایه مباهات و شکرگزاری بود که توانستیم این خدمات را ارائه دهیم.

کولیوند تصریح کرد:یکی از مهم‌ترین مراحل کار ما، پایان کار در ۲۸ صفر بود. با همکاری ۵ هزار نفر از داوطلبان جوان ما، شامل خانم‌ها و آقایان، در چهار محور خدمترسانی در شهر مقدس مشهد به مدت هفت شبانه‌روز انجام شد. یکی از این محورها، امداد و نجات در مسیرهای مواصلاتی بود که پایگاه‌های امداد و نجات ما در مسیرهای منتهی به مشهد خدمات ارائه می‌کردند. محور دیگر، بهداشت و درمان بود که پایگاه‌های سلامت را هم در داخل شهر و هم در مسیرهای مواصلاتی ایجاد کرده و خدمات‌رسانی می‌کردند.

او گفت: در بحث اسکان نیز تعداد قابل توجهی پتو، موکت، ملحفه و متکا تهیه و ساختمان‌های اداری یا اماکنی که ظرفیت تبدیل شدن به محل اسکان را داشتند، آماده‌سازی شد. اگر به یاد داشته باشید، در سال‌های گذشته خیابان‌های مشهد پر از چادرهای اسکان زائران بود که با این طرح، الحمدلله، این چادرها جمع‌آوری و در محل‌های مشخصی مستقر شدند. البته مجبور شدیم برخی اردوگاه‌های اسکان نیز ایجاد کنیم، اما این کار در محیطی کاملاً مراقبت‌شده و با امکانات مناسب انجام شد.

کولیوند بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم، کمک به افرادی بود که کم‌توان بودند و نیاز به ویلچر داشتند. در چهار گوشه مشهد، جوانان داوطلب ما با استفاده از ویلچر این افراد را به حرم منتقل می‌کردند. این اقدام با استقبال و دعای خیر زائران همراه بود، به طوری که همه به سوی حرم امام رضا علیه‌السلام دعا می‌کردند و می‌گفتند: "جوان، الهی خیر ببینی." تمامی این جوانان، برای اولین بار به زیارت امام رضا علیه‌السلام مشرف شده بودند و با عشق و علاقه و جهادگرانه کار می‌کردند.

او گفت: خدمات جمعیت هلال احمر در این مدت مورد استقبال مسئولین و مردم قرار گرفت. آقای موسوی نیز در یکی از جلسات همراه من بود و مشاهده کرد که مردم چقدر قدردان این خدمات هستند. این قدردانی‌ها باعث می‌شود که خستگی از تن انسان بیرون برود. در این مدت، سلامت مردم حفظ شد، هیچ تلفاتی به دلیل گرمازدگی نداشتیم، بیماری‌های واگیردار شیوع نیافت، و مردم با مشکل و چالشی مواجه نشدند.

خبرنگار: عطیه رضایی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.