سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مادران، رهبران فکری و عاطفی جامعه/ پرچم داری زن‌ها برگرفته از منش حضرت فاطمه زهرا (س) است

فعال فرهنگی حوزه زن گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان کلید خلقت و آفرینش و برترین الگو برای مردان و زنان از ابتدا تا انتهای خلقت هستند.

زن ایرانی با جایگاه ویژه‌ی خود در تاریخ سازی، مدنیت، هنر و سیاست، فرهنگ ساز و شاخه‌ی اصلی درخت انسانیت است. زنانِ توانمندِ این سرزمین، در جای جای تاریخ، چه با حضور مستقیم خود و چه از طریق مادر بودن و پرورش شیر مردان ایرانی، همواره شاخص، والا و گرامی بوده‌اند. به طوری که تربیت و پرورش اولیه همه بزرگان و نامدار است.

استان یزد به عنوان یکی از استان‌های نخبه پرور شناخته شده و در این میان بانوان یزدی با پشتکار مثال زدنی خود و با حضور در تمامی صحنه ها، ثابت کردند اگر پای به میدان بگذارند موفق خواهند شد و نتایج چشمگیری را رقم می‌زنند.

فعالیت بانوان نخبه یزدی در استان، از خوش اقبالی و نیک بختی استان یزد و مسئولان استانی است و نشان دهنده این موضوع است که سرمایه‌های انسانی یزدی، از اعماق وجود خواستار حضور در زادگاه خود هستند تا بتوانند برای پیشرفت استان و کشور خود گامی بردارند.

معصومه حکیمیان فعال فرهنگی حوزه زن، کارشناس تاریخ و فلسفه، یکی از سرمایه‌های علمی استان یزد است.

وی  فعال فرهنگی و اجتماعی، استاد حوزه و دانشگاه، دکترای فلسفه تربیت، مشاور خانواده، معاون فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور را در رزومه خود دارد.

معصومه حکیمیان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به سیره زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: ادب حضرت زهرا (س) در برخورد با پدر، همسر، همسایه باید الگوی ما باشد، به طور نمونه وجود نازنین زهرا تمام شب در حال دعا برای همسایگان خو بودند و هرگز درخواستی از همسر خود نمی‌کردند که نتواند برآورده کند.

وی افزود: حضور اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا مثال زدنی است و کاملاً آگاه به مسائل سیاسی زمان خود بودند و از کودکی شاهد تلاش‌های حضرت محمد (ع) در به ثمر رساندن اسلام بودند.

وی بیان کرد: حضرت فاطمه (س) رسالت خود را در دفاع از ولایت و امامت اجرا و در مراحل مختلف به وظایف خود عمل کردند.

حکیمیان با اشاره به کاهش رشد جمعیت در کشور، از همه مادران این سرزمین خواست خود را از نعمت مادر شدن و نعمت بی‌منتِ فرزندآوریِ بیشتر محروم نکنند و بقا، آرامش و برکت زندگی خود را با زیاد کردن تعداد فرزندان تضمین کنند.

این فعال فرهنگی گفت: معتقدم با وجود اینکه رسیدن به هر هدفی همواره نیازمند رویارویی با یکسری چالش‎هاست، ولی با تلاش و پشتکار، می ‎توان از هر مانعی گذشت  و به موفقیت رسید.

وی با اشاره به جوانی جمعیت ادامه داد: فرزندآوری مانع فعالیت‌های مختلف بانوان نمی‌شود، همانطور که مانع فعالیت من نشد.

حکیمیان که صاحب چهار فرزند است در کنار رسالت مادری، در امور تحصیلی و فعالیت اجتماعی و فرهنگی هم فعالیت وافری دارد.

وی افزود: بانوان از اصلی‌ترین ارکان و پایه‌های رشد جامعه و یکی از شروط توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند؛ بنابراین لزوم فراهم آوری شرایط رشد و پیشرفت برای آنان باتوجه به نقش‌های گوناگونی که از آن‌ها انتظار می ‎رود، ضروری است.

حکیمیان ادامه داد: الگوی سوم زن، نگاه نه شرقی نه غربی به زن در حقیقت نگاه نقش آفرینی همه جانبه و چند وجهی در جامعه توسط زن است زن هم می‌تواند همسر خوب، مادر خوب و هم جهادگر اجتماعی مثل فاطمه زهرا سلام الله علیها باشد.

وی با اشاره به ولایت اجتماعی زن اظهار داشت: ولایت اجتماعی زن که در قالب نقش جدیدش رقم می‌خورد در حقیقت پرچم داری زن هاست در مسیر ترویج فضائل در جامعه و زدودن رزائل از سیمای جامعه، چنین نگاهی برگرفته از منش حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. 

تربیت نسل امروز را سرسری نگیرید

حکیمیان گفت: تربیت نسل امروز را نمی‌شود سرسری گرفت و اگر می‌گوییم گرداب، چون وجود دارد ما یک هدف بزرگ داریم که هم مهد کودک هم آموزش و پرورش هم هم مراکز آموزش سربازی و هم آموزش عالی می‌توانند برایش تلاش کنند، ما نیاز داریم نسلی از انسان‌های فاخر و مقاوم تربیت کنیم تمام تمدن‌هایی که در جهان شکل گرفته است به واسطه سه مقاومت شکل گرفته این صرفا یک شعار نیست، شما قرار است انسان‌های مقاوم تربیت کنید که بتوانند دوام بیاورند زمین نخورند و له نشوند.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: این اولین چیزی است که باید بفهمیم و بدانیم با کی طرف هستیم چه خطراتی فرزندان مارا تهدید می‌کند.

حکیمیان بیان کرد: یکی از وظایف انجمن اولیا و مربیان را تلاش برای پاک زیستی توسط اولیا قرار دهید چرا که پروژه حیوان کردن انسان یک پروژه دویست ساله است که ماموریت که هالیوود و شبکه‌های مجازی که ساخته اند همین است شما معلمید شما می‌توانید نسلی را تربیت کنید که مسئول باشد نسل مقاوم باشد.

انتظار الگوی سوم نسل زن از خانواده ها؟

فعال فرهنگی حوزه زن در پایان خاطر نشان کرد: معلمان نسلی را تربیت کنند که از حیث انسان بودن، دین دار بودن، احترام به وطن مقاوم سازی شوند الگوی  سوم نسل زن از شما می‌خواهد نسلی فاخر تربیت کنید ما به غریق نجات نیاز داریم فرزندانتان را مقاوم کنید که بفهمند دشمن کجا قرار دارد.

وی افزود: دشمنان از آغاز انقلاب در کنار همه توطئه‌ها و ترفند‌ها بعد فرهنگی ما را نشانه رفته است و اکنون نمود آن بیشتر دیده می‌شود که باید مقاومت کنیم و نسل مقاوم تربیت کنیم همچنان که باید در بعد نظامی و اقتصاد باید مقاوم باشیم باید در این بعد هم محکم باشیم.

زنان ما نسلی چون شهدا تربیت کنند

حگیمیان گفت: امروز تکلیفی که بر عهده زنان است مقاوم سازی فرهنگی است اگر مبانی فرهنگی محکم شود، کسی نمی‌تواند آن را بشکند باید زنان ما نسلی، چون شهدا تربیت کنند، نسلی که از عاشورا و کربلا الهام گرفت و در برابر دشمن ایستاد مگر نه اینکه همه روز‌های ما یوم عاشورا و همه جا ارض کربلاست.

حکیمیان یادآور شد: قیام عاشورا محدود به سن، جنس، زمام و مکان نبود و همین می‌تواند ما در جنگ نامتعارف و نابرابر دشمن پیروز میدان کند چراکه بنا به فرموده امام راحل ما در مطلع الفجر ظهور قرار داریم و تکلیف و خط مقدم ما مشخص است.

هیچ زنی به پای حضرت زهرای مرضیه (س) نرسیده است

این فعال فرهنگی گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) کامل‌ترین و برترین الگو و اسوه برای زنان مسلمان جهان است که امروز نیاز است همه امت اسلامی به ویژه زنان ما بیش از پیش در همه امور از زهد، تقوا و عبادت گرفته تا همسرداری، ولایت پذیری و ایثارگری از این بانوی بزرگوار درس بگیرند.

وی ادامه داد: هر چند زنان زیادی به لحاظ فضایل اخلاقی وانسانی و نقش آفرینی در جهان بشریت در طول تاریخ خوش درخشیدند، اما هیچ زنی به پای حضرت زهرای مرضیه (س) نرسیده است، چرا که ایشان با عمر کوتاه خود، آثار و برکات زیادی را برای همه زمان‌ها به یادگار گذاشت.

بقای اسلام توسط فاطمه زهرا (س) و فرزندان ایشان رقم خورده است

حکیمیان اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که بقای اسلام توسط فاطمه زهرا (س) و فرزندان ایشان رقم خورده است
و آیات و روایات و سوره‌های قرآنی به ویژه سوره کوثر گواه عظمت این بانوی بی نظیر اسلام را می‌رساند.

وی تاکید کرد: در جامعه امروز که نظام سرمایه داری غرب با تهاجم فرهنگی خود سعی دارد الگویی مبتذل و غیر انسانی برای زنان و دختران مسلمان ارائه کند، پرداخت به ابعاد گوناگون شخصیتی آن حضرت می‌تواند الگوی عملی مناسبی برای جامعه شیعی باشد.

حکیمیان با تاکید بر نقش بانوی بزرگ اسلام در شناخت چهره نفاق جامعه تصریح کرد: زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) مملو از آموزه‌های دینی و قرآنی است که هرانسانی از آن الگو برداری کند سعادت دنیا نصیب او می‌شود.

این مسوول یادآورشد: حضرت فاطمه (س) به عنوان مادری عفیف و پاکدامن در تربیت فرزندان و نسل‌ها بسیار موفق بودند که روحیه و اطاعت از خداوند و بنده صالح بودن را از خود به ارمغان گذاشتند.

حضرت فاطمه (س) الگوی کامل یک زن مسلمان

وی گفت: زن وظیفه مهم مادر بودن و تربیت فرزندان در خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه را بر عهده دارد چراکه مادران، رهبران فکری و عاطفی جامعه هستند که سرمایه‌های ارزشمند انسانی را با الگو قرار دادن حضرت فاطمه زهرا (س) در خانواده به بالندگی و شکوفایی می‌رسانند.

حکیمیان در پایان خطاب به اصحاب رسانه گفت: پیاده کردن الگوی رفتاری حضرت فاطمه زهرا (س) در عصر کنونی و تربیت نسل جوان نیازمند فعالان فرهنگی به خصوص رسانه‌ها است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.