سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فروش اقساطی بیش از ۵۱ هزار پروژه نهضت ملی مسکن

طبق جدیدترین آمار‌های ارائه شده تاکنون ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات پروژه‌های نهضت ملی مسکن تامین و حدود ۵۱ هزار و ۲۹۸ واحد مسکونی فروش اقساطی شده است.

 دولت سیزدهم وعده ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن را داده بود که از این بین تا ابتدای سال طبق آمار‌های وزارت راه و شهرسازی حدود ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به بهره برداری رسیده و حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن هم در مراحل مختلف ساخت قرار دارند که برای اجرای این پروژه‌ها و تکمیل آنها باید منابع مالی لازم تزریق شود.

پیش از این بسیاری از مسئولان و نمایندگان مجلس از عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن گله‌مند بودند به طوری که پیش از این مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران از همکاری برخی از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن گله‌مند بود و گفت: متاسفانه بانک‌ها به وظایف قانونی خود در پرداخت تسهیلات ساخت عمل نمی‌کنند و همین امر خود باعث شده که روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن با کندی روبرو شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر باید منابع مالی به تمامی پروژه‌ها تزریق شود تا شاهد بهبود و افزایش ساخت و اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن باشیم.

طبق آمار‌های ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی از بین ۲۱ بانک تنها دو یا سه بانک همکاری لازم را داشته و ۱۸ بانک دیگر در این بین کوتاهی کرده  و حتی ریالی هم تسهیلات پرداخت نکرده اند.

در همین زمینه سید عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد:  از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن تا اول شهریورماه ۱۴۰۳، مجموعاً ۵۳۰ هزار و ۴۲۶ واحد مسکونی در قالب ۹۴ هزار و ۵۵۶ پروژه از سوی اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شرکت عمران شهر‌های جدید، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان همیاری شهرداری‌ها، صندوق مسکن، قرارگاه امام حسن (ع)، سازمان صدا و سیما، اتاق تعاون ایران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت جهاد کشاورزی و خودمالکان شهری و روستایی به بانک مسکن معرفی شده است که ۲۸ درصد از این واحد‌ها خودمالک هستند.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به این که فقط سه درصد از سپرده‌های نظام بانکی کشور در اختیار بانک مسکن است، گفت: این بانک تا آغاز شهریورماه سال جاری، از مجموع مبلغ تأمین اعتبار پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کل شبکه بانکی کشور به تنهایی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان سهم‌الشرکه به سازندگان پروژه‌ها پرداخت کرده است که در نوع خود بی نظیر و قریب به ۷۰ درصد از پرداختی کل نظام بانکی است.

وی افزود: تاکنون ۵۱ هزار و ۲۹۸ واحد مسکونی نهضت ملی در بانک مسکن به بهره‌برداری و فروش اقساطی رسیده است که بالاترین عملکرد در کل شبکه بانکی بوده و روند فوق با جدیت بیشتر نیز پیگیری می‌شود.

حسینی گفت: سهمیه بانک مسکن در سه سال اول اجرای این طرح، بالغ بر ۲۵۹ همت بوده است که به رغم سهم حدود ۳ درصدی این بانک از کل سپرده‌های شبکه بانکی کشور، با سهمیه بیش از۱۸.۵ درصدی از نهضت ملی مسکن بیشترین سهمیه را در میان تمام بانک‌های کشور داشته است.

این در حالی است که پیش از این هاشمی کارشناس سیاست گذاری مسکن به باشگاه خبرنگاران گفته بود: اگر همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن کافی نباشد به طور قطع بازار  ساخت و ساز مسکن با مشکلات بسیار زیادی روبرو شده و همین امر خود باعث می‌شود که زمینه برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن با مشکلات بسیار زیادی روبرو شود.

خبرنگار: محبوبه کباری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.