سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه از سرماخوردگی جلوگیری کنیم؟

با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز و احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا، لازم است به نکات پیشگیری از این بیماری‌ها بیشتر توجه شود.

باتوجه به اینکه میزان ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل پاییز بیشتر می‌شود و ماه مهر و آغاز مدارس به زودی فرامی‌رسد، لازم است برای جلوگیری از سرماخوردگی‌های مکرر، نکاتی را مورد توجه قرار داد.

دکتر ساتانا دوشیانتن، استاد پزشکی دانشگاه ملبورن در این باره تاکید کرد: برای کاهش خطر سرماخوردگی، مقابله با استرس مزمن مهم است. استرس مزمن احتمال ابتلا به ویروس را افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: خواب کافی، فعالیت بدنی، تغذیه سالم و تمرین‌های تمرکز حواس می‌تواند به محافظت در برابر سرماخوردگی کمک کند.

در دهه ۱۹۹۰، دانشمندان در ایالات متحده آزمایشی را انجام دادند و بر این اساس ذرات ویروسی را در بینی داوطلبان سالم قرار دادند. سپس آنها را به منظور قرنطینه به هتلی بردند. یکی از مهم‌ترین عوامل پیش‌بینی کننده احتمال عفونت، استرس روانی طولانی مدت بود. در سال ۲۰۲۲ نیز یک مطالعه در دانشگاه هاروارد نشان داد که استرس مزمن خطر ابتلا به کووید طولانی مدت را تقریبا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد.

تاثیر استرس بر سیستم ایمنی تا حد زیادی به دلیل افزایش سطح هورمون کورتیزول است که منجر به التهاب مزمن می‌شود و عملکرد سلول‌های ایمنی مبارزه کننده با عفونت را مختل می‌کند.

به گفته این پزشک، خواب کافی برای کاهش استرس و کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی توصیه می‌شود، چرا که خواب کافی سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد و همچنین در طول خواب، سیستم ایمنی مولکول‌هایی را آزاد می‌کند که به مبارزه با عفونت‌ها و التهاب کمک می‌کند.

او تاکید کرد: فعالیت بدنی منظم به بهبود عملکرد سیستم لنفاوی که نقش کلیدی در انتقال سلول‌های ایمنی دارد، کمک می‌کند. فعالیت بدنی همچنین سطح هورمون استرس را کاهش می‌دهد.

استاد دانشگاه ملبورن توصیه کرد: غذا باید حاوی مواد مغذی کافی به خصوص ویتامین‌های گروه B، منیزیم، آهن و روی باشد.

به گفته او، تمرین‌های مدیتیشن و تمرکز حواس باعث افزایش سطح هورمون‌های احساس خوب، بهبود خلق و خو و کاهش التهاب می‌شود. تمرینات تنفسی برای اضطراب سیستم عصبی پاراسمپاتیک را تحریک می‌کند که با کاهش سطح کورتیزول به کاهش استرس کمک می‌کند.

پیش از این، دانشمندان دریافته بودند که قطره‌های بینی مبتنی بر آب نمک خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

منبع: gazeta.ru

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.