سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه اندازی ۲۴ تعاونی جدید در گیلان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: در هفته تعاون ۲۴ تعاونی جدید در گیلان با ایجاد فرصت شغلی برای ۷۳۵ نفر و سرمایه گذاری ۱۲۶ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد.

سیاوش آقاجانی همزمان با آغاز هفته تعاون با بیان اینکه تقویت و توسعه بخش تعاون در دستور کار دولت شهید رئیسی قرار داشت و با اشاره به شعار عدالت محوری و مردمی سازی دولت سیزدهم یادآور شد: سند توسعه تعاون بعد از ۱۲ سال در ابتدای دولت سیزدهم بازنگری و ابلاغ شد و تکلیف بخش های مختلف اقتصادی و دستگاه های اجرایی را در قبال تعاون مشخص کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه تعاون مانند اشتغال یک امر فرابخشی است، اضافه کرد: تقویت و توسعه بخش تعاون نیازمند حمایت و همکاری همه دستگاه هایی که در حوزه تعاون و تعاونی ها فعالیت دارند است.

وی گیلان را استان پیشگام در تشکیل شورای توسعه تعاون دانست و افزود: با برگزاری سه جلسه این شورا در سال گذشته مسائل و مشکلات تعاونی های محوری را مطرح و با حضور فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی، مصوبات لازم را جهت رفع مسائل و توسعه تعاونی ها تصویب کردیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۴۷۱ تعاونی در استان افزود: با احتساب تعاونی های سهام عدالت، دو میلیون نفر از مردم گیلان عضو تعاونی ها هستند و بیش از ۳۳ هزار نفر شاغل در حوزه تعاون فعالیت دارند.

وی یادآور شد: تولید ۲۵ درصد گوشت مرغ و ۱۰۰ درصد صید ماهیان استخوانی نیز بر عهده تعاونی های پره استان است.

آقاجانی یکی از مصوبات مهم دولت سیزدهم در شورای عالی اشتغال را تخصیص تا ۲۵ درصد از همه تسهیلات اشتغالزایی برای تعاونی ها دانست و تاکید کرد: غیر از اولویت بخشی به بهره مندی تعاونی ها از تسهیلات های اشتغالزایی، خط اعتباری ویژه برای تعاونی ها تخصیص پیدا کرد که در سال های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به ترتیب ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۸۰۰۰ میلیارد تومان در کشور بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از بهره‌مندی ۵۳ تعاونی استان از حمایت های تسهیلاتی خبر داد و افزود: طی سه سال گذشته ۱۵۱ میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی های استان پرداخت شده که در مقایسه با سه سال ماقبل دولت سیزدهم که تنها به 2 تعاونی اختصاص یافته و جمعا یک و نیم میلیارد تومان بوده، ۱۰۰ برابر شده است.

آقاجانی عمده تعاونی های استان را فاقد شرایط استفاده از تسهیلات و سایر حمایت ها و معافیت ها دانست و گفت: با توجه به حمایت دولت سیزدهم از بخش تعاون، بسیاری از تعاونی ها اقدام به بروزرسانی مجامع خود کردند و اکنون می توانند از تسهیلات بهره مند شوند.

وی از افزایش ۶۲ درصدی نظارت ها در حوزه تعاون جهت صیانت از حقوق اعضای تعاونی ها خبر داد و تصریح کرد: شاهد رشد کمی و کیفی شاخص های حوزه نظارت بر تعاونی ها طی سه سال دولت سیزدهم در مقایسه با سه سال ماقبل آن هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به احیای ۱۱۱ تعاونی راکد در استان، اضافه کرد: شاهد رشد ۱۶۷ درصدی بهره برداری از تعاونی های جدید هستیم و طی سه سال از ۳۹ مورد به ۱۰۴ مورد رسیدیم.

وی با بیان اینکه تعداد تعاونی های محوری استان شامل سهامی عام و تامین نیاز و فراگیر از ۶ مورد به ۲۳ مورد افزایش یافته است، گفت: تعاونی ها کمک کننده تولید و اشتغال هستند و ظرفیت های انفرادی اقتصادی را تجمیع و به ظرفیت های بزرگ تبدیل می کنند.

آقاجانی از دستگاه های اجرایی استان خواست توجه به حوزه تعاون را بیشتر کنند و یادآور شد: توسعه تعاونی های تامین نیاز مشاغل خانگی در دستور کار قرار دارد تا با تامین مواد اولیه و بازاریابی و فروش محصولات و اجرای دوره های آموزشی و کمک به صدور مجوز و برگزاری نمایشگاه و پرداخت تسهیلات و... در قالب تعاونی، به تثبیت و پایدارسازی مشاغل خانگی کمک کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان در پایان با ابراز امیدواری از تداوم حمایت دولت چهاردهم از تعاونی ها، گفت: در هفته تعاون امسال ۲۴ تعاونی جدید در گیلان با ایجاد فرصت شغلی برای ۷۳۵ نفر و سرمایه گذاری ۱۲۶ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد که یک مورد از این تعاونی ها در حوزه نیروگاهی است و در فهرست افتتاح ملی قرار دارد.

برچسب ها: تعاون ، حمایت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.