سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبفای تهران اعلام کرد؛

قطع آب مدارس در چارچوب قانون و حفاظت از منابع آب زیرزمینی پایتخت

شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرد: قطع آب مدارس در چارچوب قانون و حفاظت از منابع آب زیرزمینی پایتخت بوده است.

به دنبال انتشار خبری در رسانه‌ها مبنی بر قطع آب حدود ۴۰ مدرسه در مناطق ۸ و ۱۸ شهرداری تهران، شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام می‌کند که این شرکت پس از ارسال چند نوبت نامه و اطلاعیه کتبی به مدارس برای خرید حق انشعاب فاضلاب و عدم تمکین آنان نسبت به قانون، ناگزیر به قطع قانونی آب مدارس شده است.

مدارس دولتی افزون‌بر ۶۰۰ میلیارد تومان بابت حقوق انشعاب فاضلاب به این شرکت بدهکار هستند و تاکنون حدود ۲۰۰۰ مدرسه دولتی در پایتخت به شبکه جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب متصل نشده‌اند و نسبت به اطلاعیه‌ها و هشدار‌های این شرکت برای اخذ انشعاب فاضلاب بی‌اعتنا بوده‌اند.

با توجه به اهمیت سامانه جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب در حفاظت از منابع محدود آبی و همچنین مطابق آیین‌نامه عملیاتی شرکت‌های آب و فاضلاب مبنی بر الزام قانونی برای برقراری همزمان انشعاب آب و فاضلاب مشترکان شهری، این اقدام شرکت آب و فاضلاب استان تهران قانونی بوده و صرفا به دلیل رعایت استاندارد‌های بهداشتی، حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از انتشار آلودگی و نفوذ فاضلاب انسانی در سفره‌های زیرزمینی آب استان تهران صورت گرفته است و انتظار می‌رود همه شهروندان به‌ویژه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش و مدیران مدارس که مسئولیت سنگین تعلیم و تربیت نسل آینده را بر عهده داشته و همواره در ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و حفاظت از منابع آبی برای آیندگان همکاری نزدیکی با شرکت‌های آبفا داشته‌اند، با حساسیت بیشتری در این زمینه رفتار کنند.

براساس ماده ۱۵ قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب، داشتن انشعاب آب و فاضلاب لازم و ملزوم یکدیگرند و کلیه مالکان املاک واقع در محدوده طرح جمع‌آوری و دفع فاضلاب مکلفند ظرف مدتی که دستگاه‌ها و شرکت‌های آب و فاضلاب اخطار یا اعلان می‌کنند، تقاضای نصب انشعاب فاضلاب ملک خود را به مرجع مربوط تسلیم و هزینه آن را پرداخت کنند، در غیر اینصورت شرکت‌های آب و فاضلاب مجاز به قطع آب این‌گونه املاک خواهند بود و برقراری مجدد آب موکول به درخواست نصب انشعاب فاضلاب و پرداخت هزینه آن است.

بدیهی است در شرایطی که خشکسالی و کم‌آبی در کلانشهر تهران سایه افکنده و پایتخت و استان تهران با محدودیت منابع آب مواجه شده است، حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی بیش از پیش اهمیت یافته و قوانین سخت‌گیرانه‌ای را نیز به دنبال خواهد داشت.

ذکر این نکته نیز ضروری است که در شرایط نرمال حدود ۷۰ درصد از منابع آبی استان تهران از آب‌های سطحی و ۳۰ درصد آن از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و همین امر، اهمیت حفاظت از منابع زیرزمینی آب تهران را دوچندان می‌کند.

شرکت آب و فاضلاب استان تهران بار دیگر از تمامی شهروندان و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی به‌ویژه آموزش و پرورش که متولی آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان این سرزمین هستند، درخواست می‌کند که همدلانه این شرکت را در اجرای قانون و حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی یاری کنند و ضرورت و اهمیت جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب را به کودکان و بزرگسالان متذکر شوند.

همچنین شرکت آب و فاضلاب استان تهران، آمادگی خود را نسبت به همکاری با مدارس دولتی در خصوص میزان مبلغ پیش پرداخت و تعداد اقساط فاضلاب بها اعلام کرده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.