سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سه عامل کلیدی که تولید و توزیع برق کشور را به چالش کشید

میزان تقاضای مصرف برق کشور در فصل جاری با ثبت رکورد‌های جدید به مرز ۸۰ هزار مگاوات رسید.

میزان تقاضای مصرف برق کشور در فصل جاری با ثبت رکورد‌های جدید به مرز ۸۰ هزار مگاوات رسید و به عنوان نمونه در تاریخ ۱۷ مردادماه راس ساعت ۱۴ و ۲۷ دقیقه به حد نصاب بی سابقه ۷۹ هزار و ۸۷۲ مگاوات رسید، رقم بزرگی که هفت‌هزار و ۱۵۷ مگاوات (حدود ۱۰ درصد) از میزان تقاضای برق مدت مشابه سال قبل بیشتر بود.

افزایش حدود ۱۰ درصدی مصرف برق در این تاریخ که به نسبت مشابه در دیگر ایام فصل گرم نیز استمرار داشت، در حالی رقم خورد که وزارت نیرو برای میزان افزایش تقاضای مصرف برق تابستان جاری سه سناریوی خوش‌بینانه (سه درصد رشد مصرف)، میانه (۴.۵ درصد رشد مصرف) و بدبینانه (۶ درصد رشد مصرف) را پیش‌بینی کرده بود، سناریو‌هایی که بر اساس تراز رشد مصرف در ۵۰ سال اخیر تحلیل و با آخرین فناوری‌ها تدوین شد.

در ارتباط با دلایل و زمینه‌های بروز این شرایط دشوار برای صنعت برق کشور «مصطفی رجبی مشهدی» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر از ناترازی اقتصادی به عنوان مهمترین دلیل ناترازی تولید و مصرف برق نام می‌برد و عقیده دارد: تعرفه برق به گونه‌ای است که بخش‌های خانگی و مولد کشور با تعرفه یارانه‌ای از برق استفاده می‌کنند و به همین دلیل درآمد صنعت برق تکافوی سرمایه گذاری مورد نیاز را نمی‌دهد.

وی در گفت و گویی با اشاره به این که در قانون پیش بینی شده که مابه التفاوت قیمت تمام شده و نرخ فروخته شده به مشترکان، توسط دولت و از اسناد خزانه در بازه سالیانه به صنعت برق اختصاص یابد، گفت: در حقیقت ارزانی برق موجب افزایش بی رویه مصرف و بالا رفتن تقاضای نامتعارف برق شده است.

افزایش ۵ برابری استفاده از کولر‌های گازی در شمال غرب کشور طی ۴ سال

وی تاکید کرد: براساس داده کاوی انجام شده، در سال ۹۹ فقط ۲ درصد از مشترکان خانگی شمال غرب کشور از کولر گازی استفاده می‌کردند، اما این میزان اکنون به ۱۰ درصد رسیده که به معنی رشد پنج برابری است و همین موضوع به رشد ۱۶ درصدی مصرف برق در این منطقه منجر شده است.

رجبی مشهدی در عین حال خاطرنشان‌کرد: در سه استان بوشهر، هرمزگان و خوزستان امسال شاهد رشد حدود یک‌هزار مگاواتی مصرف برق بودیم که این میزان معادل تولید برق نیروگاه هسته‌ای بوشهر است، این در حالی است که نمی‌توان در مدت یک سال نیروگاهی به بزرگی نیروگاه بوشهر ساخت.

وی در خصوص غیربهینه بودن مصرف در کشور نیز با اشاره به اینکه مصرف برق برخی کولر‌های وارداتی غیراستاندارد و تا ۲ برابر کولر‌های گازی استاندارد است، اظهار داشت: اکنون مصرف برق سرمایشی کشور به ۳۵ هزار مگاوات رسیده که به اندازه مصرف برق کشوری مانند مصر است.

وضعیتی که مدیرعامل شرکت توانیر برای مقابله با آن بیان می‌کند لازم است در حوزه مصرف برق دو اقدام مهم یعنی نهادینه سازی مصرف بهینه برق و کنترل روند مصرف برق پرمصرف‌ها بیش از پیش در دستور کار قرار بگیرد.

البته در کنار دو عامل ناترازی اقتصادی و مصرف غیربهینه برق، بالا رفتن شدید کمینه و بیشینه دما در اکثر نقاط کشور و نیز ماندگاری دمای بالا نیر در فصل گرم سال جاری را نیز نباید در افزایش بی سابقه و فراتر از سناریوی بدبینانه تقاضای مصرف برق نادیده گرفت، اتفاق مهمی که صنعت برق کشور را امسال در شرایط بسیار سختی چه در حوزه تولید و چه در حوزه انتقال و توزیع برق قرار دارد.

این موضوع از آن جهت مورد تاکید است که بدانیم افزایش دما از سویی به کاهش بازده نیروگاهی و اتلاف انرژی برق در شبکه‌های انتقال منجر می‌شود. از سوی دیگر با افزایش ضریب حوادث امکان تولید و انتقال پایدار برق را با چالش جدی مواجه می‌کند و علاوه بر این دو مورد به دلیل افزایش فعالیت سامانه‌های سرمایشی به ازای هر یک درجه افزایش یک‌هزار و ۸۰۰ مگاوات میزان مصرف برق را افزایش می‌دهد.

مستند به این گزارش یک عامل طبیعی (افزایش دما) و دو عامل انسانی (ناترازی اقتصادی صنعت برق و غیربهینه بودن مصرف) در سال جاری شرایط را برای تامین برق کافی با مشکل مواجه کردند و امید می‌رود در سال‌های پیش رو با اتخاذ برنامه‌های راهبردی موثر شاهد وضعیت بهتری در صنعت برق کشور در حوزه تولید و مصرف باشیم.

منبع: وزارت نیرو

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۱ شهريور ۱۴۰۳
از عوامل دیگر ارزان بودن یا صفر کردن بدهی برق بعضی از خانوارها که هیچگونه تاثیری مثبتی در کاهش مصرف نداشته و ندارد .
یکی دیگر عدم تششویق مردم در تولید انرژی های تجدید پذیر (پرداخت به موقع درآمد حاصله .با صرفه کردن خرید لوازم تولید مثل صفحه پنلها و اینورتر های مورد نیاز و..)
سربازوطن
۰۶:۰۲ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
ساخت نیروگاه‌های اتمی ویا گازی که از میعانتات نفتی ویا فانل پتروشیمی ویا چاههای گازی تغذیه شود جهت مصرف داخلی وصادرات برق در سواحل وجزایر جنوب با سرمایه گذار خارجی ۵۱ به ۴۹ در مناطق آزاد زمین وگاز از ما و سرمایه وصنعت از آنها
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
دوستان بعلاوه مواردی که فرمودین پارازیت انداز ها رو فراموش نکنید که جز مصرف برق وصرف هزینه از بیت المال هیچی نداره
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
تنها عامل بی برقی مزارع رمز ارزهاست
ناشناس
۰۷:۲۴ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
حضورپانزده میلیون اتباع افغانی و استخراج بیت کوین توسط آقازاده‌ها و ناتوانی درتولیدبرق سه عامل اصلی هست
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
کارخانه های اطراف اصفهان باید از ژنراتور خود برق بگیرند به شبکه برق وصل نشوند تمام‌
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
بازدهی محصولات برقی شما مشکل داره فشار بیار به تولید کننده کولرها آبی پرمصرف آب و برق یا کولر های گازی پنجره ای که مناطق جنوب به وفور استفاده میشه یه وام بلاعوض بده یا خودتون با یه تولید کننده قرار داد ببندید مناطق جنوب رو کولرها شون کم مصرف و نو کنید 10 درصد مصرف برق کاهش پیدا می کند
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
ملت برق خودتون با سل خورشیدی، موتور برق یا ژنراتور تامین کنید اینها کاری برا پیشرفت و رفاه شما نمی کنند، پول انرژی پاک رو قبض از شما می گیرند ولی هیچ نیروگاهی ساخته نمیشه فقط می خورند سیر شوید
ناشناس
۰۵:۴۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
معاهده پاریس و توسعه ندادن نیروگاه ها هم جزو عوامل کلیدی نیست دیگه ؟! با گفتن بخشی از حقیقت نمیشود از کل حقیقت فرار کرد .
ناشناس
۰۲:۴۹ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
قطع برق مجانی عراق و گرفتن پول گاز از عراق از همه مهمتره
چرا اونا مجانی دارن ،
ناشناس
۰۲:۰۳ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
شما خودتون می دونید بیشتر قسمت مرکزی ایران هم امسال کولرهای آبی پاسخگو نبودند مثل سمنان تهران یزد
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
فساد دزدی بی مغزی سه عاملشه وگرنه ایران با انرژی خورشیدی باید سیراب میشد از برق خاک بر سرتون
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
...
ناشناس
۲۳:۰۹ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
همه اش بر میگرده به مردم
نیروگاه ها که اصلا مشکل نداره!؟
مسولین هم که اصلا مقصر نیستند که آینده نگری داشته باشند.
تا الان مشکل آب در تمام فصول و مشگل افت فشار گاز در زمستان و آلودگی هوا در تمام فصول سال را داشتیم الان برق هم اضافه شد همش هم تقصیر مردمه مسولین هیچ سهل انگاری ندارن
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
سه عامل طبق معمول:
مردم،ملت،ایرانی ها
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
سه عامل بی برقی، ۱ بی عرضه بودن مسئولین ۲ تعداد ۱۰ میلیون افغانی ۳ دزدی و اختلاس
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
بیعرضگی واداره فشل کشور توسط اصلاحات
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
کارخانه های اصفهان عامل اصلی کمبود برق هستند همه را پلمب کنید از ژنراتور استفاده کنند
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
من تحقیق کردم دارند رو ذهن مردم کار میکنند که ما از تمام دنیا بیشتر برق مصرف میکنیم ، درصورتی که دروغی بیش نیست در خیلی از موارد کمتر کشور های دیگه برق مصرف میکنیم اینو کاملا یقین دارم
ناشناس
۰۰:۱۴ ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
دقیقا درسته، در کشوری مثل نروژ حتی برای پخت و پز و گرمایش منازل هم از سیستم برقی استفاده میکنند ..
بی گناه
۲۰:۳۶ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
بی عرضه بودن مسئولین از همه مهمتر است ، تو این چند سال کدام نیروگاه را ساختید ، ۱۰ میلیون افغانی تو ایران دارند برق مصرف می کنند، ولی هیچ کسی جوابگو نیست،سیستم برق رسانی مال عهد دقیانوس است ، خجالت هم خوب چیزیه که مسئولین پررو ندارند.
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
استفاده از کنتور های هوشمند برق وپلمپ کنتور می تواند جلوی استفاده های غیر مجاز را بگیرد در واقع حداقل ۶۰۰۰هزار مگاوات ساعت برق به شبکه بر گردد.
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
قیمت آب و برق و گاز و مسکن و خوراک و پوشاک باید به اندازه ائی باشد که کم درآمدهای جامعه از آنها بدون دغدغه برخوردار باشند غیر از این بی کفایتی و سوء مدیریت را می رساند
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
قیمت برق و بنزین و حقوق کارگر باید واقعی بشه
علیرضا @
۱۹:۳۵ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
سه سال راحت بودیم و قطعی برق نداشتیم. دوباره دار و دسته تدبیر و امید اومدن و هر بی برقی ۲ ساعته داریم. بنزین هم که نوبره. زمستان هم قطعی گاز هست لابد!
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
بنظر من ماینر هم زیاد شده
امیر
۱۸:۲۷ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
وقتی واردات کولر های گازی مدرن و کم مصرف از شرکت های معتبر رو به بهانه حمایت از تولید داخل میگیرید و اجناس قاچاق با کیفیت خیلی خیلی پایین از کشور چین وارد میشه و چه قاچاق و چه به نام تولید ایرانی در کشور فروخته میشه باید هم منتظر افزایش مصرف برق باشیم چون جنس درجه یک با تعصبات کورکورانه شما وارد کشور نمیشه و کشور باید تاوان نادنم کاری بعضی ها رو به این صورت بده.
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
والله ما در محلمان در رشت با این گرمای شدید و اینکه همه خانه ها و مغازه‌ها و ادارات کولر گازی دارند تمام تابستان امسال دو بار در مجموع 4 ساعت هم بیشتر برق نرفت.
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
سه عامل بی لیاقتی بی سوادی چاپلوسی
محمد
۱۷:۱۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
تغییر ساعتها خیلی تاثیر داشت.روال قبلی بهتر بود.همه دنیا ساعت تابستانی دارن
ناشناس
۱۷:۰۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
بی برنامگی کشور در همه زمینه ها در حال بروز است هرچه کاشتید را داريد بر داشت میکنید
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
یکی از کارشناسان دیروز تو تلویزیون بعد از خبر ۱۴ حرف جالبی زد که مسئولان می‌خوان کم کاری خودشون رو مثل همیشه گردن مردم بندازن در حالیکه سرانه مصرف برق مردم ایران از متوسط سرانه دنیا کمتر هست و نصف اروپا برق مصرف میکنن
کار نمیکنید و نیروگاه نمیسازید کسری میاد میندازید گردن مردم ، بعد هم دم از توسعه میزنید و فرزند آوری ، توسعه بدون زیر ساخت اصلی که برق باشه چطوری؟ یا فرزند آوری وقتی که دولت توان تامین نیاز اساسی جمعیت فعلی رو هم نداره؟
جالبه تو همین گزارش نوشته شده استفاده از کولرهای وارداتی غیر استاندارد، یا ابالفضل!!! سامسونگ و ال‌جی و ... نکنه غیر استاندارد هستند و سپهر الکتریک و ... استاندارد ، بابا دست بردارید
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
۱_ صادات بیرویه برق
۲_ ماینرهای دولتی
۳_ مصرف قطبهای صنعتی
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
هیچ بهانه ای از مسولان مورد قبول نیست، هیچ بهانه ای
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
قارداش هوای شمال غرب هم مثل شهر شما افزایش پیدا کرده مردم شمال غرب هم روی خاک زندگی میکنن نه تو دریا و رود خونه که گرما تاثیری نداشته باشه یا فقط به نظر شما پایتخت نشین ها ادم هستن و باید از وسایل رفاهی میتونن استفاده کنن .از پول یامفت نفت که مثلا ملی هست چهار تا نیروگاه بزن مشکل حل میشه
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
تعرفه برق به گونه‌ای است که بخش‌های خانگی و مولد کشور با تعرفه یارانه‌ای از برق استفاده می‌کنند و به همین دلیل درآمد صنعت برق تکافوی سرمایه گذاری مورد نیاز را نمی‌دهد.
45 سال از انقلاب میگذرد طی این سالها باید آنقدر در ایجاد نیروگاههای تولید برق پسش میرفتیم که قسمت تولید تمام شده بکه کمتر از یک سوم می رسید چکار کردید که وضعیت به ابنجا رسید
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
لطفا درباره عهدنامه پاریس گزارش تهیه کنید
حسن
۱۵:۵۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
اگه سپاه ماینر هاش رو خاموش کنه مشکل کمبود برق حل مشه
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
جمعیت ایران روز به روز بیشتر میشه کشور داره تبدیل میشه به کشور صنعتی مصرف برق معلوم هستش زساد تر میشه
ح
۱۵:۲۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
خدا شاکریم بهار تیرماه هوا خنک بود اگر مثل سالهای قبل اینهاماهها هم گرم بود اون موقع وکار میکردیم
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
افغانیها را بیرون کنید تمام مشکلات حل میشه .
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
آره آب رو روی خوزستان بستید حالا برق رو هم ببندید
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
داداش مقصر خود ما خوزستانی ها هستیم که اجازه احداث سد دادیم...
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
مصرف برق مردم ایران بالا نیست. حضور بیش از 10 میلیون اتباع خارجی در ایران که به اندازه یک کشور مصرف دارند در محاسبات لحاظ نمی شود + استخراج رمز ارزها و برق صنعتی و هدر رفت شبکه که مصرف بسیار بالایی دارد.
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
واقعا نعمت انرژی دست اول خورشید در سراسر ایران خداوند برای ما گذاشته باز هم ما کمبود برق داریم. ارزانترین و پاکترین انرژی انرژی خورشیدی هست. شما هر شکل انرژی دیگری را برای تولید برق استفاده کنید گران و دردسرساز و آلوده کننده است.
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
بچه که بزرگ میشه لباس های قدیمی براش کوچیک میشه نمیشه با نیروگاه های زمان رژیم منحوس پهلوی برای جمعیت الان برق تولید کرد
محمد عظیم
۱۴:۰۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
در حالی که هنوز بیشتر روستایی ما در بلوچستان با ۴۰ یا ۵۰ خانوار از نعمت برق محروم هستند و مسئولین ب بهانه ها مختلف از برق رسانی به روستایی خود داری میکنند و ب نوعی روستا ها را در این منطقه تحریم کردند در صوررتی که از برق ما کشور ها بیگانه و همسایه مثل پاکستان و افغانستان بهره می برند
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
برید بجای این فرمایشات تولید برق رو افزایش بدید دنبال مقصر نگردید امسال مقصر واقعی خورشید بود