سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ناترازی برق در سال ۱۴۱۴ به بیش از ۳۷ هزار مگاوات می‌رسد

رئیس سندیکای تولیدکنندگان برق گفت: اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند در سال ۱۴۱۴ یک سوم مصرف برق کشور را ناترازی داریم و ناترازی به ۳۷ تا ۴۰ هزار مگاوات می‌رسد.

موضوع ناترازی برق در میز اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت و روح الله اسپنانی مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی برق حرارتی و علیرضا غفوری فرد کارشناس صنعت برق و حسنعلی تقی زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق به سوالاتی پاسخ دادند.

غفوری فرد گفت: بالغ بر ۹۳ هزار مگاوات نیروگاه در کشور داریم که ۸۵ درصد آنها وابسته به سوخت‌های فسیلی است. این ظرفیت اسمی با توجه به شرایط دمایی و اقلیمی مجموعا چیزی در حدود ۶۴ هزار مگاوات توان عملی خواهند داشت. فاصله این توان با تقاضای واقعی معادل اعداد ناترازی است. این ناترازی عددی بالغ بر ۱۶ هزار مگاوات است و باید برای آن فکر جدی شود.

او افزود: در برنامه پنجم ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه فسیلی هدفگذاری شد، اما آنچه که محقق شده حدود ۱۵ هزار مگاوات بود. در برنامه ششم هم هدفگذاری مشابهی شد، اما ۱۴ هزار مگاوات محقق شد.

تقی زاده گفت: هر ساله باید ۵ درصد ظرفیت نامی نیروگاه‌های کشور را افزایش دهیم که در غیر این صورت هر سال به ناترازی برق اضافه می‌شود. در سال ۱۳۹۲ قرارداد‌هایی توسط بخش خصوصی با دولت منعقد شد که قرار بود واحد‌های گازی به سیکل ترکیبی تبدیل شوند. تاکنون ۱۵ واحد ۱۶۰ مگاواتی وارد مدار شده، اما پولی بابت آنها پرداخت نشده است. اگر رفتار فعلی دولت ادامه پیدا کند در سال ۱۴۱۴ یک سوم مصرف برق کشور را ناترازی داریم و ناترازی به ۳۷ تا ۴۰ هزار مگاوات می‌رسد.

او افزود: اقتصاد برق ما برای بخش خصوصی ناکارآمد است و هیچ راه دیگری جز اصلاح آن وجود ندارد. ناترازی برق می‌شود طی میان دوره ۵ تا ۷ ساله قابل حل است. حدود ۲۰ میلیارد دلار منابع لازم است که نصف آن را می‌توان از محل فروش برقی که توانیر به مشترکان می‌فروشد تامین کرد.

اسپنانی گفت: برق یک کالای استراتژیک و رفاهی است و تولید آن سرمایه گذاری زیادی می‌خواهد. در حال حاضر ۹۳ هزار مگاوات توان نامی نیروگاه‌های کشور است که ۷۶ هزار مگاوات آن حرارتی است که شامل نیروگاه‌های گازی، سیکل ترکیبی و بخاری است. این ۷۶ هزار مگاوات حدود ۸۰ درصد ظرفیت برق کشور است. به ازای هر درجه افزایش دما حدود ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ مگاوات افت توان نیروگاه‌ها را داریم. 

او افزود: امسال بالای ۸ درصد افزایش دما داشتیم و ماندگاری آن نیز زیاد بود که باعث شد میزان تقاضا بالا برود و توان نیروگاه‌ها نیز کاهش پیدا کند. طی سه سال گذشته نزدیک به ۴۸ واحد نیروگاهی ۹۵۳۳ مگاوات افزایش تولید داشته باشیم. قریب به ۷ هزار مگاوات واحد جدید نیروگاهی احداث شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.