سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همه‌گیری خشونت مسلحانه در آمریکا؛ گشت‌زنی شبح مرگ در مدارس

تیراندازی‌های جمعی در مدارس و دیگر مراکز آموزشی آمریکا بخش مهمی از بحران خشونت‌های مسلحانه در این کشور هستند که چشم‌اندازی برای اتمام آن وجود ندارد.

تیراندازی یک دانش‌آموز ۱۴ ساله در دبیرستان آلاپاچی ایالت جورجیا آمریکا چهار کشته و ۹ زخمی برجای گذاشت؛ در عین حال، این تراژدی بار دیگر نشان داد که همه‌گیری خشونت‌های مسلحانه در این کشور، مدارس، کالج‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی را تحت تاثیر قرار داده و به بروز گاه‌وبی‌گاه تراژدی‌های مرگ‌بار منجر شده است.

تیراندازی جمعی در دبیرستان آلاپاچی یکی از ۳۸۶ تیراندازی جمعی است که از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون در آمریکا رخ داده و شهروندان مختلف این کشور را قربانی کرده است.

رشد تیراندازی‌های جمعی در مدارس آمریکا در برخی از ایالت‌ها به مسلح شدن معلمان منجر شده است. در هشت ماه نخست سال جاری میلادی ۳۸۵ مورد تیراندازی جمعی در آمریکا رخ داد که ۳ مورد آن‌ها کشتار جمعی بود؛ این رقم به‌طور میانگین معادل بیش از ۱.۵ تیراندازی جمعی در روز است.

گذشته از ۱۱ هزار و ۵۹۶ آمریکایی که بر اثر اشکال مختلف تیراندازی جان خود را از دست دادند، ۲۲ هزار و ۳۱۹ آمریکایی نیز با استفاده از سلاح گرم دست به خودکشی زده و جان خود را از دست دادند.

۹۷۵ نفر از کل قربانیان همه‌گیری خشونت‌های مسلحانه در آمریکا از آغاز سال جاری تاکنون کودکان زیر ۱۷ سال بوده‌اند که بر اثر تیراندازی‌های جمعی در مکان‌های مختلف در این کشور کشته شدند؛ ضمن اینکه بیش از ۲ هزار و ۶۵۰ کودک نیز بر اثر تیراندازی‌های یادشده زخمی شدند.

تیراندازی جمعی اخیر در دبیرستان آلاپاچی در ایالت جورجیا موضوع مداوم و فراگیر خشونت با سلاح گرم را در آمریکا برجسته‌تر کرد؛ فراوانی تیراندازی‌های جمعی در آمریکا یادآور مشکل ریشه‌ای خشونت با اسلحه در این کشور است.

در عین حال، تیراندازی در دبیرستان آپالاچی بخشی از یک الگوی گسترده‌تر است که در آن مدارس و جوامع مختلف در سراسر این کشور به‌طور منظم تحت تاثیر خشونت با اسلحه قرار می‌گیرند؛ این موضوع باعث ایجاد بحثی ملی در مورد اثربخشی قوانین فعلی اسلحه و نیاز به مقررات سختگیرانه برای جلوگیری از فجایع بیشتر در آمریکا شده است.

در زیر فهرستی از تیراندازی‌های مرگ‌بار در مدارس و دیگر مراکز آموزشی آمریکا اعم از کالج‌ها و دانشگاه‌ها از سال ۱۹۹۹ آورده شده است:

دبیرستان آپالاچی با ۴ کشته در سپتامبر ۲۰۲۴ (شهریور ۱۴۰۳)

بر اثر این تیراندازی چهار نفر کشته و ۹ نفر زخمی شدند؛ یک نفر در رابطه با این تیراندازی دستگیر شد.

دانشگاه UNLV با سه کشته در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲)

یک مرد ۶۷ ساله با تیراندازی در محوطه دانشگاه UNLV (نوادا) در لاس وگاس ایالت نوادا ۳ نفر را کشت و یک نفر دیگر را مجروح کرد؛ وی در این حادثه بر اثر تیراندازی پلیس کشته شد.

دانشگاه ویرجینیا با ۳ کشته در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱)

بر اثر تیراندازی به یک اتوبوس دانشگاه ویرجینیا سه نفر کشته شدند.

ROBB ELEMENTARY با ۲۱ کشته در مه ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱)

براساس اعلام مقام‌های آمریکایی، یک جوان مسلح ۱۸ ساله با تیراندازی در مدرسه ابتدایی راب در اولد ایالت تگزاس ۱۹ کودک و ۲ بزرگسال را کشت؛ عامل تیراندازی در درگیری با پلیس کشته شد.

دبیرستان آکسفورد با ۴ کشته در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰)

تیراندازی جمعی یک دانش‌آموز به کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن شماری دیگر منجر شد؛ دادگاه وی در ماه جاری میلادی برگزار می‌شود و والدینش به قتل غیرعمد متهم شده‌اند، زیرا به گفته مقام‌ها، علایم هشدار را نادیده گرفتند.

دبیرستان سانتافی با ۱۰ کشته در مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷)

براساس اعلام مقام‌های آمریکایی تیراندازی در دبیرستانی در منطقه هیوستون ایالت تگزاس به کشته شدن ۱۰ نفر منجر شد که عمدتا دانش‌آموز بودند؛ عامل ۱۷ ساله این جنایت به ارتکاب قتل متهم شده است.

دبیرستان مارجری استونمن داگلاس با ۱۷ کشته در فوریه ۲۰۱۸ (بهمن ۱۳۹۶)

تیراندازی جمعی در مدرسه پارکلند ایالت فلوریدا ۱۷ کشته برجای گذاشت که ۱۴ نفر آن‌ها دانش‌آموز و سه نفر دیگر از کارکنان مدرسه بودند.

عامل تیراندازی ۲۰ ساله بوده و به قتل متهم شده است.

UMPQUA با ۹ کشته در اکتبر ۲۰۱۵ (مهر ۱۳۹۴)

تیراندازی یک مرد مسلح در کالج UMPQUA در ایالت اورگان ۹ کشته و ۹ زخمی برجای گذاشت؛ عامل تیراندازی در ادامه خودکشی کرد.

دبیرستان مریس ویل- پیلچاک با ۴ کشته در اکتبر ۲۰۱۴ (مهر ۱۳۹۳)

یک دانش‌آموز نوجوان ۱۵ ساله با استفاده از پیام‌های متنی چند دوست خود را به محل حادثه کشانده و چهار نفر را کشت و سپس خودکشی کرد.

دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا با ۶ کشته در مه ۲۰۱۴ (اردیبهشت ۱۳۹۳)

یک دانشجوی ۲۲ ساله شش دانش‌آموز را در نزدیکی مدرسه ایسلا ویستا در ایالت کالیفرنیا با چاقو یا تیراندازی مرگ‌بار زخمی کرد و قبل از اینکه خودش را بکشد، چند نفر دیگر را زخمی کرد.

SANDY HOOK ELEMENTARY SCHOOl با ۲۷ کشته در دسامبر ۲۰۱۲ (آذر ۱۳۹۱)

یک مرد ۱۹ ساله پس از کشتن مادرش در ایالت کانیتکت به مدرسه ابتدایی سندی هوک در همان نزدیکی رفت و ۲۰ دانش‌آموز کلاس اولی و شش معلم را کشت؛ وی در ادامه خودکشی کرد.

دانشگاه OIKOS با ۷ کشته در آوریل ۲۰۱۲ (فروردین ۱۳۹۱)

یک دانشجوی سابق پرستاری هفت نفر را در یک کالج خصوصی کوچک در شرق اوکلند ایالت کالیفرنیا به ضرب گلوله کشت؛ وی در سال ۲۰۱۹ در زندان درگذشت.

دانشگاه ایلینویز شمالی با ۵ کشته در فوریه ۲۰۰۸ (بهمن ۱۳۸۶)

یک دانشجوی ۲۷ ساله سابق با تیراندازی در دانشگاهی در ایالت ایلینویز ۵ نفر را کشت و بیش از ۲۰ نفر را زخمی کرد و سپس خودکشی کرد.

ویرجینیا تک با ۳۲ کشته در آوریل ۲۰۰۷ (فروردین ۱۳۸۶)

یک دانشجوی ۲۳ ساله در آوریل با تیراندازی در محوطه دانشگاهی در ایالت ویرجینیا، ۳۲ نفر را کشت و ده‌ها نفر را زخمی کرد؛ وی در ادامه خودکشی کرد.

دبیرستان رد لیک با ۹ کشته در مارس ۲۰۰۵ (اسفند ۱۳۸۳)

یک دانش‌آموز ۱۶ ساله پس از کشتن پدربزرگ خود و دوستش در خانه به دبیرستان رد لیک رفت و در آنجا پنج دانش‌آموز، یک معلم و یک نگهبان را کشت و سپس به خود شلیک کرد.

دبیرستان کلمباین با ۱۳ کشته در آوریل ۱۹۹۹ (فروردین ۱۳۷۸)

۲ دانش‌آموز ۱۲ نفر از همکلاسی‌های خود و یک معلم را در مدرسه‌ای در لیتلتون ایالت کلرادو کشتند و قبل از اینکه خودشان را بکشند، بسیاری دیگر را زخمی کردند.

منبع: میزان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.