سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انگور خراسان شمالی بر فراز تاکستان‌ها

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام تاکنون در ۴۱۴ هکتار از باغ‌های انگور استان طرح فراز (داربستی) اجرایی کرده است.

 صفدر صفدری گفت : تولید کمی و کیفی محصول به علت افزایش نورگیری، گل انگیزی در جوانه‌های ابتدایی، کاهش شیوع آفات و بیماری ها، تسهیل در عملیات مکانیزاسیون و ایجاد تهویه از مزایای روش داربستی است.

او گفت : فراز انگور از راهکار‌های اصلاح و احیای تاکستان‌های استان و بهینه‌سازی تولید انگور است  طرح فراز بدلیل تغییرات اقلیمی، بروز خشکسالی‌ها و لزوم ارتقای بهره‌وری و افزایش کارایی مصرف آب در اولویت وزارت جهاد قرار دارد.

صفدری جلوگیری از آلودگی و تماس میوه با خاک، کاهش هزینه‌های تولید، امکان مکانیزه کردن باغات، بهبود گل‌انگیزی و تعداد جوانه‌های قابل نگهداری و در نتیجه افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش عمر اقتصادی باغات و فراهم شدن امکان اجرای سیستم‌های نوین از دیگر مزایای اجرای طرح فراز انگور عنوان کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان بر ایجاد طرح سایبان در باغ‌های استان به ویژه تاکستان‌ها تاکید کرد و افزود: از تاکداران تقاضا می‌شود طرح سایبان را اجرایی کنند و از حمایت‌ها و تسهیلات لازم در این خصوص بهره‌مند شوند.

صفدری همچنین مزایای طرح سایه بان را نیاز آبی کمتر تاک ها، مقاومت در برابر گرما و سرما عنوان کرد و افزود: بخش‌هایی از محصولات باغی استان هرساله در اثر سرمای زودرس بهاره دچار سرمازدگی می‌شوند که با اجرای طرح سایه بان ایمن خواهند شد.

خراسان شمالی دارای ۱۳ هزار و ۶۱۵ هکتار تاکستان است که
پیش بینی می‌شود امسال ۱۴۲ هزار تُن انگور برداشت شود.

برچسب ها: انگور ، تاکستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.