سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شعله‌های سهل‌انگاری در طبیعت خراسان‌شمالی

این روزها غفلت و سهل‌ انگاری برخی از افراد در کنار گرمای هوا در تابستان موجب رقص آتش در عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی و دود شدن مراتع و سرمایه ملی شده است.

 خراسان شمالی فروردین و اردیبهشت ماه هر سال با بلای طبیعی سیل در جدال است و مردادماه و شهریورش را نیز با بلای خودساخته آتش در عرصه های طبیعی دست و پنجه نرم می کند.

بلایی که معمولا زیرسایه بی احتیاطی برخی شهروندان رخ می دهد و موجب به هوا رفتن بخشی از سرمایه ملی می شود.

هر ساله هکتارها از عرصه های طبیعی خراسان شمالی به واسطه یک بی احتیاطی کوچک خاکستر می شود به گونه ای که شاخه های ترد و جوان و برگ های درشت و پهن با لانه پرنده ها و خرگوش ها و خزنده و چرنده ها در هم مچاله می شوند و می سوزند و معمولا بیل، دبه آب و دست و پا زدن ماموران محیط زیست و منابع طبیعی و دوستداران طبیعت هم راه به جایی نمی برد.

گرچه گرما در حال حاضر اصلی‌ترین تهدید برای عرصه های طبیعی این خطه محسوب می‌شود اما به گفته کارشناسان بخش قابل توجهی از آتش سوزی مراتع استان ناشی از سهل انگاری انسانی است.

می توان با کمی آگاهی بخشی و بیداری وجدان ها از این سهل انگاری ها جلوگیری کرد به گونه ای که وقتی سفر می رویم تا حدالامکان آتشی روشن نکنیم  و در غیر این صورت از خاموشی آن مطمئن شویم تا برای یک جوجه کباب و یا چای آتشی بخش اعظمی از طبیعت بکر را خاکستر نکنیم.

زبانه های آتش از «شاه جهان» تا «اوغاز»

روز گذشته بار دیگر سهل انگاری برخی شهروندان موجب زبانه کشیدن آتش در عرصه های طبیعی چند شهرستان خراسان شمالی شد.

این آتش هم در بخشی از ارتفاعات شاه جهان زیرسایه غفلت خودی نشان داد و هم در منطقه آخرداغ بجنورد و اوغاز شیروان، موجب دود شدن بخشی از طبیعت بکر شد.

دلیل این آتش سوزی نیز چیزی جز سهل انگاری های انسانی اعلام نشد که بلاخره با کمک گروه هایی از سپاه، نیروی انتظامی، نیروهای مردمی و طبیعت دوستان و همچنین هیات های ورزشی مهار شد.

نقش عامل انسانی در آتش سوزی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در این باره می گوید: بیشتر آتش سوزی ها در عرصه های منابع طبیعی استان در روزهای تعطیلی انجام می شود بنابراین از تمامی شهروندان و طبیعت گردان می خواهیم اکنون که علوفه مراتع خشک است در طبیعت آتش روشن نکنند.

سرهنگ رضا اصیل می افزاید: توصیه می شود شهروندان بطری های پلاستیکی را رها نکنند و در تفرجگاه ها بعد از روشن کردن آتش آن را با آب خاموش کنند.

وی ادامه می دهد: چوپانان از خاموش کردن آتش مطمئن شده و بعد منطقه را ترک کنند زیرا که بسیاری از آتش سوزی ها ناشی از سهل انگاری این افراد برای پخت غذا و درست کردن چایی است.

سرهنگ اصیل می گوید: از تمامی شهروندان تقاضا دارم که در صورت مشاهده آتش سوزی در طبیعت با شماره تماس ۱۵۰۴ تماس داشته باشند.

۵۳۹ هزار هکتار مستعد آتش سوزی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در این خصوص می گوید:  ۵۳۹ هزار و ۱۸۱ هکتاراز اراضی استان مستعد آتش سوزی است که بیشترین مساحت آن در شهرستان های مانه و سملقان قرار دارد.

وی می افزاید: نقاط مستعد آتش سوزی خراسان شمالی با توجه به پهنه بندی ها، مناطق جنگلی و مراتع محسوب می شود که به دلیل بارندگی ها و پوشش گیاهی مستعد حریق شده است.

سرهنگ اصیل تصریح می کند: گشت های شبانه روزی حریق در مناطق بحرانی و نیمه بحرانی استان با مشارکت دهیاران و همیاران طبیعت فعال شده است.

بر اساس آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده از پهنه‌بندی منابع و عرصه‌های طبیعی، ۲۹ درصد از گستره خراسان شمالی در ریسک پر خطر آتش‌سوزی، ۴۱ درصد در ریسک متوسط و تنها ۳۰ درصد که بیابان است در ریسک کم خطر قرار دارد.

این استان دارای ذخیرگاه ژنتیکی درختان ارس و جنگل های هیرکانی هزاران ساله است و به همین دلیل در این روزها که دمای هوا افزایش و رطوبت نیز کاهش یافته است امکان آتش سوزی با سهل انگاری گردشگران یا چوپانان وجود دارد تا آتش بر دامن طبیعت بیفتد و زبانه های آن تر و خشک را با هم بسوزاند.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.