سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دولت انگلیس به اهمال‌کاری در فاجعه برج گرنفل متهم شد

نتیجه تحقیقات صورت گرفته درباره ابعاد فاجعه سوختن برج مسکونی «گرنفل» لندن نشان می‌دهد که دولت انگلیس به خوبی از خطرات در این ساختمان آگاه بوده است.

نتیجه ۷ سال تحقیقات صورت گرفته درباره ابعاد فاجعه سوختن برج مسکونی «گرنفل» لندن که بر اثر آن ۷۲ نفر جان باختند، نشان می‌دهد که دولت انگلیس به خوبی از خطرات مرگبار ناشی از روکش‌های قابل اشتعال در این ساختمان آگاه بود، اما «به آنچه می‌دانست عمل نکرد».

 نتیجه این تحقیقات که در یک سند هزار و ۷۰۰ صفحه‌ای، امروز منتشر شد از عمق فساد در روابط میان پیمانکار، دولت و مدیریت ساختمان گرنفل پرده می‌دارد.

یافته‌های این گزارش که از سوی مارتین موربیک حقوق‌دان بازنشسته انگلیسی تنظیم شده است نشان می‌دهد که مقام‌های دولت انگلیس نه تنها در مورد مسائل مربوط به ایمنی آتش سوزی گرنفل بی‌اعتنا بوده که آن دسته از ساکنین ساختمان را که پیش از آتش‌سوزی ابراز نگرانی می‌کردند، «اغتشاشگران جنگجو» می‌خواندند.

حدود ۷ سال پیش برج مسکونی گرنفل واقع در غرب لندن، در آتش جهنمی سوخت و فاجعه‌ای را پدید آورد که صحنه‌های آن در صدر اخبار جهان انعکاس یافت. ماجرای حادثه‌ای که ۱۴ ژوئن ۲۰۱۷ رخ داد، ابتدا به یک یخچال معیوب در طبقه چهارم ساختمان نسبت داده، اما بعدا مشخص شد که علت سرایت سریع آتش به سایر طبقات ناشی از جنس روکش ساختمان بوده است. پس از آن انگشت اتهام به سمت شهرداری منطقه و دولت «ترزا می» رفت که برای کاهش هزینه‌ها از روکش‌های اقتصادی و ارزان قیمت استفاده کردند.

بر اساس گزارشی که امروز منتشر شد روکش‌های قابل اشتعال عامل اصلی آتش سوزی معرفی و اشاره شده است که دولت‌های متوالی انگلیس، خطرات ناشی از بکارگیری مواد اشتعال‌زا در ساختمان‌های بلند را نادیده گرفته‌اند.

از سوی دیگر، پیمان‌کار طرح نوسازی برج گرنفل نیز به دلیل ارائه آمار‌های گمراه کننده درباره مسائل ایمنی روکش‌های ساختمان محکوم شده است. طبق گزارش یادشده شرکت آرکونیک به‌عنوان تولید کننده روکش‌های گرنفل، خطر ناشی از به‌کارگیری این محصول در ساختمان را از روی عمد پنهان کرده است.

مارتین موربیک در پایان این گزارش، ۵۸ توصیه برای جلوگیری از تکرار این حادثه دلخراش ارائه کرده است؛ این در حالیست که آمار‌ها نشان می‌دهد روکش بسیاری از برج‌های مسکونی در انگلیس از مواد اشتعال‌زا استفاده شده و دولت بابت تعویض آن بودجه‌ای اختصاص نداده است.

بر اساس آمار‌های رسمی حدود یک هزار و ۷۰۰ دستگاه ساختمان از این جنس روکش‌ها استفاده کرده است. هرچند گفته می‌شود که آمار‌های واقعی بیشتر از این ارقام است، اما اگر همین میزان را مبنای محاسبات قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت که حدود ۳۷۷ هزار و ۶۰۰ انگلیسی در ساختمان‌هایی سکونت دارند که از ضریب آتش‌سوزی بالایی برخوردار است.

کی‌یر استارمر نخست وزیر انگلیس امروز با صدور بیانیه‌ای در پی انتشار گزارش گرنفل، از قربانیان این حادثه عذرخواهی کرد و گفت: این اتفاق هرگز نباید می‌افتاد. کشور نتوانست اساسی‌ترین وظیفه خود را که محافظت از شماست انجام دهد و من عمیقا متاسفم.

منبع: ایرنا

برچسب ها: برج گرنفل ، آتش سوزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.