سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای حجم بالایی از کار مرمت یخدان میرفتاح ملایر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: حجم بالایی از کار یخدان میرفتاح ملایر انجام شده است.

ابراهیم جلیلی با اشاره به اینکه «یخدان میرفتاح» در اثر بارندگی‌های فروردین ماه سال ۹۸ فرو ریخت، گفت: پس از تخریب این اثر تاریخی نخستین کاری که میراث فرهنگی شهرستان ملایر انجام داد حصارکشی برای جلوگیری از خطر برای مردم بود.

او با بیان اینکه بعد از حصارکشی علائم و تابلو‌های اخطاری درمحوطه نصب شد، گفت: پس از آن کار پاکسازی و آواربرداری انجام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: در ادامه با پیگیری‌هایی که داشتیم به سرعت به دنبال جذب اعتبار برای احیای بنا شدیم از اعتبارات استانی و میزانی که تأمین اعتبار شده بود، اقدمات عمرانی شامل آواربرداری و پاکسازی و جدا کردن مصالح انجام شد.

جلیلی گفت: پس از بررسی، با توجه به اینکه یخدان درمکانی که واقع شده اطراف آن اراضی کشاورزی است و این موضوع باعث شده بود تا دیواره یخدان دچار رطوبت زیادی شود و در این زمینه با مطالعاتی که انجام شد کار گودبرداری در اطراف یخدان انجام شد.

او گفت: در ابن زمینه ۴ متر گودبرداری انجام شد تا استحکام بخشی بنا را داشته باشیم و استحکام بخشی بنا نیز صورت گرفت و رطوبت‌گیری و تهویه هوا مورد توجه قرار گرفت. در قسمت منفی زمین و قسمت یخدان پایه سنگی و دیوار‌ها وساقه مرمت اصولی شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با بیان اینکه همه مطالعات برای بنا از سوی شرکت پیمانکار و طرح مرمت صورت گرفته است، گفت: بعد از آن پیگیر ادامه اعتبارات برای تکمیل بنا شدیم که از محل سفر رئیس جمهوری تأمین اعتبار شد.

او گفت: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری گنبد اجرا شد و گنبد تمام شده و قرارداد حصار بسته شد و سپس حصار ایجاد شده و محوطه سازی امسال انجام می‌شود.

جلیلی گفت: دیگر زیر ساخت‌هایی مانند آب و برق و نورپردازی بعد از انجام حصار و محوطه سازی باقی می‌ماند که اگر این زیر ساخت‌ها نیز با همکاری مسئولان تأمین شود قابل راه اندازی است و همه نمایندگان، مدیر کل و فرماندار هم برای تأمین اعتبارهمه پیگیری‌های لازم را انجام داده است.

این بنا جا مانده از آثار تاریخی دوره قاجاریه و تنها بنای خشتی و یگانه یخچال استان همدان است که در حاشیه جنوبی شهر ملایر واقع شده و گنبد آجری آن موسوم به یخچال است. بانی این بنا مرحوم «میرفتاح» است که اواخر دوره قاجاریه این بنا را به نیت خیرخواهانه ساخت.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.