سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک فسیل کیهانی

تلسکوپ فضایی هابل، یک فسیل کیهانی را کشف کرده که ممکن است اطلاعات جدیدی درباره شکل‌گیری کهکشان‌ها داشته باشد.

«تلسکوپ فضایی هابل» یک کشف جالب دیگر را ثبت کرده است.

به نقل از اسپیس، هابل یک فسیل کیهانی را کشف کرده که ممکن است اطلاعات جدیدی را درباره شکل‌گیری کهکشان‌ها ارائه دهد.

کهکشان «کوتوله توکانا» (Tucana Dwarf) که در فاصله سه میلیون سال نوری از زمین قرار دارد، در گروه محلی کهکشان‌ها قرار دارد. براساس بیانیه ناسا، این کهکشان خانه ستارگان قدیمی‌تر است و پژوهشگران معتقدند که ممکن است آثاری را از کیهان اولیه داشته باشد.

مقامات ناسا درباره این عکس جدید گفتند: داشتن چنین ویژگی‌های بکری، دانشمندان را قادر می‌کند تا از کوتوله توکانا به عنوان یک فسیل کیهانی استفاده کنند.

عکس جدید هابل از کهکشان کوتوله توکانا، میلیارد‌ها ستاره درخشان را در پس‌زمینه تاریک فضا به تصویر می‌کشد. اگرچه به نظر می‌رسد این ستارگان در عکس به شدت می‌درخشند، اما در واقع به دلیل سن خود نسبتا کم‌نور هستند. دانشمندان از این نوع کهکشان به عنوان یک کهکشان کروی کوتوله یاد می‌کنند. این نام، کهکشان‌های کوچک‌تر را با درخشندگی کم، غبار بسیار کم و جمعیت ستاره‌ای مسن‌تر در بر می‌گیرد.

مقامات ناسا گفتند: این کهکشان به عنوان یک کهکشان کروی کوتوله، بسیار کوچک‌تر و کم‌نورتر از بیشتر کهکشان‌های کوتوله دیگر است. گرد و غبار آن کم است و جمعیت ستارگان به سمت محدوده قدیمی‌تر منحرف می‌شوند که ظاهری کم‌نور به آنها می‌دهد.

پژوهشگران معتقدند که کهکشان کوتوله توکانا ممکن است پس از برخورد نزدیک با همسایه کهکشانی بزرگ‌تر «آندرومدا»(Andromeda) در حدود ۱۱ میلیارد سال پیش، به این گوشه منزوی از کیهان رفته باشد. بر اساس این نظریه، نیروهای گرانشی حاصل از چنین تعاملی، همراه کوچک‌تر را -که در این مورد کهکشان کوتوله توکانا بود- به فاصله دورتری پرتاب می‌کنند.

منبع: ایسنا 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.