سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حیوان تلف شده در فلاورجان خرس نیست

 اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اعلام کرد لاشه حیوان تلف شده در گردنه آبنیل شهرستان فلاورجان، مربوط به خرس نیست.

فیلمی مربوط به لاشه یک حیوان که حوالی گردنه آبنیل فلاورجان تلف شده در روز‌های گذشته در فضای مجازی منتشر شد که از ان به عنوان لاشه خرس قهوه‌ای نام برده می‌شود، گونه ارزشمندی که از جمله زیستگاه‌های مطرح ان در جنوب استان اصفهان واقع است.

به دنبال بازتاب این فیلم،  روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان اصفهان نسبت این لاشه با خرس قهوه‌ای را تکذیب و اعلام کرد: پس از بررسی میدانی موضوع توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست شهرستان فلاورجان و نیز تأیید معاونت محیط زیست طبیعی این اداره کل، مشخص شد که لاشه پیدا شده مربوط به گونه‌ای از سگ است. حیوان تلف شده در فلاورجان خرس نیست

براساس اظهار این منبع، زیستگاه خرس قهوه‌ای در اصفهان در جنوب استان می‌باشد و با توجه به محدوده پراکنش و نوع زیستگاه آن، احتمال حضور این گونه در شهرستان‌های دیگر استان از جمله فلاورجان وجود ندارد.

دامنه گسترده بازتاب لاشه حیوان تلف شده در فلاورجان نشان از حساسیت عمومی نسبت به سرنوشت خرس قهوه‌ای در زیستگاه‌های جنگلی و کوهستانی رشته کوه‌های البرز و زاگرس، از خراسان شمالی تاگیلان ومازندران و آذربایجان و از آذربایجان تا لرستان، ایلام، خوزستان، فارس و اصفهان است.

این گونه در سراسر دنیا از جمله ایران تحت تهدید انقراض قرار دارد به همین علت تلاش‌ها و طرح‌های حفاظتی و پژوهشی گسترده‌ای درحوزه انتشار این گونه به منظور جلوگیری از انقراض ان‌ها اجرا کرده اند هرچند در خاورمیانه به شدت کمتر از سایر بخش‌های محدوده پراکنش خود مورد بررسی قرار گرفته است.

خرس بزرگ‌جثه، نیاز‌های غذایی و زیستگاهی زیادی داردکه این مشخصه‌ها موجب تعارض آن با انسان شده است؛ در حالی که جنگل‌تراشی و ویلاسازی باعث نفوذ انسان به زیستگاه‌های این حیوانات شده و زنجیره مواد غذایی وحوش را مختل کرده است خرس هم به ناچار برای یافتن غذا وارد سکونتگاه‌های انسانی شده وگاه دام‌های کوچک را می‌خورد، از زباله تغذیه می‌کند یا زمین‌های کشاورزی و باغات میوه را تخریب می‌کند که این تقابل مسئله موجب واکنش انسان‌ها و کشته شدن حیوان می‌شود.

خرس قهوه‌ای از سال ۱۳۸۵ به عنوان یکی از گونه‌های گوشتخواران بزرگ جثه ایران جزو برنامه‌های مطالعاتی انجمن یوزپلنگ ایرانی بوده و گفته می‌شود برنامه‌هایی برای حفظ آن در مناطق مختلف کشور، به خصوص منطقه حفاظت شده البرز مرکزی، شمالی و زاگرس درحال اجرا می‌باشد.

درخصوص جمعیت خرس قهوه‌ای در ایران نیز آمار قابل اتکایی وجود ندارد، بطوری که برخی کارشناسان جمعیت خرس قهوه‌ای را ۵۰۰ تا ۲ هزار عدد برای کل کشور می‌دانند، که البته برخی فعالان زیست محیطی شمار واقعی این گوشتخوار را در زیستگاه‌های ایران کمتر از این تعداد می‌دانند.

هرچه در مورد کم و زیاد تعداد خرس قهوه‌ای در ایران اختلاف نظر وجود دارد، اما همه ناظران و فعالان زیست محیطی اجماع و اذعان دارند که حیات این گونه ارزشمند در ایران نیز، چون دیگر نقاط جهان، در معرض تهدید و حتی انقراض قرار دارد.

تخریب زیستگاه‌ها و تعارض و تقابل با انسان مهمترین علت‌ها و عامل‌های تهدید خرس در ایران و جهان بشمار می‌رود به خصوص اینکه در حوزه زاگرس جنگل‌های بلوط در حال از بین رفتن هستند، در دامنه البرز نیز جاده‌سازی، ویلاسازی و جنگل‌تراشی زیستگاه‌های این حیوانات را نابود کرده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۴ شهريور ۱۴۰۳
باید سگا رو از بین برد تا خرگوش زیاد بشه و خرسا و پلنگا غذا گیرشون بیاد چون سگا همه خرگوشا رو میخورن و اینا مجبور میشن به محل سکونت بشر منحوس نزدیک بشن و جونشون به خطر بیافته