سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایجاد ۵۲ پایگاه نوآوری برای توسعه دیمزار‌های کشور

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات دیم کشور گفت: امسال ۵۲ پایگاه‌ نوآوری و مزارع الگویی برای انتقال و توسعه یافته‌های تحقیقاتی در ۲۶ استان دیم خیز کشور ایجاد شده است.

جعفرزاده گفت: ایجاد پایگاه‌های نوآوری و مزارع الگویی نقش مهمی در معرفی ارقام جدید و توسعه بسته‌های دانش بنیان موسسه تحقیقات دیم کشور در دیمزار‌ها دارد.

جعفرزاده افزود: در این پایگاه‌ها محصولات زراعی دیم شامل غلات، حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی با رعایت کامل دستورالعمل‌های فنی و نظارت محققان موسسه و همکاری بخش ها اجرا و برای افزایش بهره وری تولید در دیمزار‌ها کشت می‌شود.

وی اضافه کرد: بررسی ارقام موسسه و مسائل به زراعی از جمله تغذیه، محلول پاشی، کنترل علف‌های هرز، تراکم کشت و آرایش محصولات تناوبی در این پایگاه‌ها بررسی می‌شود.

 معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات دیم کشور گفت: آموزش بهره برداران و کارشناسان به ویژه مدیران بهبود تولیدات گیاهی و مسئولان زراعت جهادکشاورزی استان‌های مختلف و شرکت‌های خصوصی فعال تولید بذر از اهداف اصلی اجرا این پایگاه‌ها است.

جعفرزاده اضافه کرد: محصولات زراعی دیم در این پایگاه‌ها افزایش عملکرد بیشتری نسبت به مزارع کشاورزان همجوار داشته و این افزایش در غلات بالای ۳۰ درصد است.

وی اختلاف عملکرد محصولات زراعی دیم در پایگاه‌های نوآوری با مزارع کشاورزان را در رعایت تناوب زراعی، زمان کاشت مطلوب، استفاده از ارقام مناسب، بذر اصلاح شده، تاریخ و عمق کاشت، تراکم بذر مناسب و تغذیه مطلوب در پاییز بیان کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.