سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«ورزش» موثر بر سلامت روده

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد ورزش بر سلامت کلی روده تأثیر می‌گذارد و به عنوان مثال با افزایش سن، بهترین ورزشی که می‌توان برای کاهش یا پیشگیری از یبوست انجام داد، فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دویدن و شنا است و برخی از حرکات یوگا نیز باعث تحریک هضم می‌شوند.

به طور حتم ورزش علاوه بر اینکه برای قلب، عضلات و سلامت روان مفید است، همچنین برای روده‌ها نیز مفید است. ورزش بر سلامت کلی روده شما تأثیر می‌گذارد، که چیزی بیش از هضم روزانه را شامل می‌شود. در اینجا سه ​​دلیل وجود دارد که چرا ورزش برای سلامت روده عالی است.

«میکروبیوم روده» نام انواع میکروارگانیسم‌هایی است که در دستگاه گوارش، عمدتاً در روده‌ها زندگی می‌کنند. این میکروب‌ها، از جمله باکتری‌های مفید و مضر، بر همه چیز، از هضم غذا گرفته تا خطر طولانی‌مدت بیماری و روند بهبودی یا بدتر شدن بیماری تأثیر می‌گذارند. بدیهی است که آنچه می‌خورید و می‌نوشید بر میکروبیوم تأثیر می‌گذارد، اما ورزش کردن نیز اثرگذار است. مطالعات نشان داده‌اند که ورزشکاران و همچنین افرادی که به طور منظم فعال هستند، میکروبیوم‌های روده سالم‌تری نسبت به افراد کم‌تحرک دارند.

محققان معتقدند ورزش نه تنها تعداد میکروب‌های مفید را در میکروبیوم افزایش می‌دهد، بلکه تنوع میکروبیوم را نیز افزایش می‌دهد که تعداد انواع مختلف میکروب‌هایی است که در آنجا زندگی می‌کنند. نشان‌داده شده است که افراد با میکروبیوم‌های متنوع‌تر ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری التهابی روده و حتی دیابت را کاهش دهند.

اگر تا به حال ناراحتی ناشی از یبوست را احساس کرده‌اید، ممکن است متوجه شده باشید که تحرک و حتی پیاده‌روی ساده می‌تواند به عملکرد سیستم بدن کمک کند؛ چراکه ورزش ماهیچه‌های روده را تحریک می‌کند و «زمان انتقال» مدفوع را کاهش می‌دهد. این مدت زمانی است که مدفوع از بدن عبور می‌کند. مدفوع‌هایی که سریع‌تر از طریق روده حرکت می‌کنند، نرم‌تر و راحت‌تر دفع می‌شوند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اگرچه تمرینات قدرتی نیز مهم است، اما با افزایش سن، بهترین نوع ورزشی که می‌توان برای کاهش یا پیشگیری از یبوست انجام داد، فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، دویدن و شنا است. برخی از حرکات یوگا نیز باعث تحریک هضم می‌شوند.

طبق تحقیقات، ورزش می‌تواند بر کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، روده بزرگ و مری تأثیر بگذارد. این ممکن است به این دلیل باشد که ورزش هضم را سرعت می‌بخشد و دستگاه گوارش را کمتر در معرض مواد سرطان‌زا احتمالی موجود در غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید، قرار می‌دهد. ورزشکاران که به صورت منظم فعالیت دارند همچنین ممکن است در معرض خطر کمتری برای بیماری التهابی روده و دیورتیکولوز باشند، اگرچه تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است.

البته بدیهی است که یک تمرین نمی‌تواند میکروبیوم روده شما را بهبود بخشد، از یبوست جلوگیری کند یا بیماری را رفع کند. در یک مطالعه، افرادی که شروع به ورزش کردند، تغییرات مثبتی در میکروبیوم‌های خود داشتند. اما این تغییرات تا حد زیادی زمانی که افراد از ورزش کردن دست کشیدند، ناپدید شدند؛ بنابراین سعی کنید ورزش را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

راه‌های بیشتری برای تقویت سلامت روده‌تان وجود دارد؛ از جمله غذا‌های گیاهی فراوان (مانند میوه‌ها و سبزیجات) بخورید، غذا‌های فرافرآوری شده را محدود کنید، پروبیوتیک مصرف کنید و از مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک خودداری کنید.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.