سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر آموزش و پرورش:

برنامه‌های درسی با نیاز روز کیلومتر‌ها فاصله دارد

کاظمی گفت: باید آموزش و پرورش را از سیاست‌زدگی دور کرد.

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورس در نشست با رؤسای مناطق شهر تهران که در سالن جلسات وزارتی برگزار شد با تشکر و قدردانی از زحمات مناطق، اظهار کرد: آموزش و پرورش شهر تهران تصویری از آموزش و پرورش ایران است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مدیران مدارس دغدعه جدی دارم، بیان کرد: تأکید می‌کنم که باید مدرسه توسط مدیر اداره شود و کسی نباید در امور جاری دخالت کند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، به جای تغییر مدیران کم تجربه، کار‌های دیگری، چون برگزاری اردو‌های آموزشی بگذاریم و مدیران را از چرخه مدیریت حذف نکنیم و بجای آن تجربه گردانی کنیم.

کاظمی بیان کرد: بنا داریم آموزش و پرورش را ازسیاست‌زدگی دور کنیم و این کار را باید از مدرسه شروع کرد.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین شاخص‌های صلاحیت مدیریتی باید در خصایل مدیریتی مدیران مدرسه باشد، گفت: نباید مدیران مدرسه را با سلایق شخصی تغییر داد.

وی با اشاره به نقش معلمان در نظام تعلیم و تربیت، افزود: معلمان را باید خیلی عزیز دانست و تکریم کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قرآن کریم هم برای اثربخشی شاخص‌هایی دارد، گفت: خداوند شاخصی گذاشته است که به هر میزانی که در کار اخلاص داشته باشید به همان میزان اثربخشی خواهد داشت و شاخص مقبولیت عمل هم همین شاخص‌هاست.

وی با اشاره به اینکه در مجموعه وزارت آموزش و پرورش، چالش‌های زیادی داریم، بیان کرد: وقتی مسائل آموزش و پرورش را بررسی می‌کنیم در می‌یاببم که این مسائل هزاران جزییات دارد از این رو باید همت کنیم تا با هم افزایی به رفع آنها کمک کنیم.

کاظمی با طرح سؤالی مبنی بر چرایی ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش گفت: به‌کارگیری مدیران کم تجربه و بی تجربه و فاقد صلاحیت‌های حرفه‌ای یکی از مهمترین دلایل آن است. تقریبا هیچ برنامه‌ای برای توانمندسازی این مدیران طراحی نشده و البته باید گفت ثبات مدیریت هم وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: فرایند‌های غیرکارشناسی و شتاب زده، ناکارآمدی در مأموریت، محصول و تربیت از دیگر عوامل ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت هستند.

کاظمی، دلایل دیگری برای ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: مشکل در طراحی، معماری نظام آموزشی و برنامه درسی درون مدرسه است. برنامه‌های درسی با نیاز روز، کیلومتر‌ها فاصله دارد. با فضای مدرسه فاصله دارد؛ لذا هر آنچه که بودجه و نیروی انسانی در مدرسه تزریق کنیم نتیجه‌ای ندارد مادامی که ریل اصلی تغییر کند. باید سیستم نظام آموزشی را با رویکرد تطبیقی و پژوهشی به‌روزرسانی کنیم.

وی افزود: علم روز دنیا مانند هوش مصنوعی، متاورس و ارزش افزوده در برنامه‌های درسی دیده نمی‌شود و باید در این زمینه اقدامی ملی انجام و برنامه‌های درسی را به‌روزرسانی کرد.

وی در خصوص ضرورت به‌روزرسانی برنامه‌های درسی تأکید کرد: هیچ وزیری با هیچ بودجه و منابع انسانی و... نمی‌تواند سند تحول بنیادین را پیاده‌سازی کند مگر آنکه روی برنامه درسی مدارس کار کند.

در ابتدای جلسه علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، گزارشی درباره تدابیر اندیشیده شده در خصوص بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید ارائه داد.

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.